Gå till innehåll

NLT - SnG, Skydda handen vs Pottkontroll #1

Recommended Posts

Postad

Med anledning av att jag har mycket att lära och mycket värde att hämta följer här en serie marginella händer med spel från BB.

EDIT: Genomgående för händerna är att de spelas på Pokerstars $10 regular SnG och inga direkta reads på fi.

EDIT 1: Hand 2, Hand 3, Hand 4

PokerStars No-Limit Hold'em Tourney, Big Blind is t50 (7 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver)

saw flop|saw showdown

Hero (t1495)

UTG (t3483)

MP1 (t1205)

MP2 (t1452)

CO (t1535)

Button (t2825)

SB (t1505)

Preflop: Hero is BB with Kdiamond.gif, Theart.gif.

4 folds, Button calls t50, 1 fold, Hero checks.

Ja ha, det första jag lärt mig är att inte höja med KT i BB så jag checkar.

Flop: (t125) Kheart.gif, Tdiamond.gif, Qdiamond.gif(2 players)

Det där var väl både en bra och dålig flop. Den är ju hyffsat dragvänlig och det kan ju vara så att fi redan träffat stege tex eller drar för färg. Men jag har endå träffat bra och gör vadå?

Postad

Du måste utgå från att du leder mot en motståndare här. Betta ut rejält för att inte låta fi dra till stege eller färg. Har han floppat stege (eller set) så är det bara att betala av.

Postad

Jag hade betat ut 2/3 pott här. Har otroligt svårt att se hur knappen ska kunna limpa något som har dig slagen.

Postad

Flop: (t125) Kheart.gif, Tdiamond.gif, Qdiamond.gif(2 players)

Hero bets t80, Button calls t80.

Turn: (t285) Jdiamond.gif(2 players)

Hero, ??

Jag betta 80. Så jag verkar ju inte vara ute o cykla helt i varje fall. Knekten på turn var väl kanske inte det kortet man önska sig mest av allt. Ess o nior så är det ju tack o hej och så har vi färgdrag ute också. Så vad göra nu?

Postad
Check/syn, du är inte längre rädd att ge gratiskort ifall det är så att du leder.

Hur stora betar synar du?

Postad

Knepigt.

Osäkert om jag synar en bet på 250-300. Beror lite på vem jag spelar mot.

Men det känns tveksamt, mot Ad har vi fem outs om jag inte räknar fel.

Jag har ivf svårt att släppa den här handen. Bra motståndare borde kunna försöka beta bort mig med svagare händer/drag, och dåliga motståndare kan övervärdera sina händer.

Den här handen är nog mer intressant än vad jag först insåg...

Får återkomma.

Postad

1. Vi har ett så pass starkt drag, att bet/fold skulle kännas så jobbigt

2. Vi kan låta fi bluffa

Så går min tankegång iaf. Därmed inte sagt att bet skulle kunna vara det bättre alternativet, det är bara inte så jag spelar.

Postad

Hero bets t180[/color], Button calls t180.

River: (t645)

4club.gif

(2 players)

Hero ?

Jag körde på bettningslinjen.

Nu då?

- Bet (hur mycket)

- Check-syn (synar hur mycket)

- Check-fold

- Check och hoppas på att fi checkar (kan vi ju iof inte styra själva)

Jag vet hur jag resonerade men vill gärna höra hur ni resonerar så jag kan stämma av med mitt resonemang.

//Matte

Postad

Du har nog rätt i att han inte skulle betta ngt sämre än ett A. Jag körde dock på den redan inslagna linjen och bettade 400. Det kankse är att skjuta sig själv inte bara i foten utan i hela planeten eftersom jag commitar mig och lär väl bara få syn/ställ av bättre händer, "fördelen" som jag tänkte var att jag får kanske bättre händer än min att lägga sig + att jag tycker inte han visat styrka ngn stans (iof så behöver han ju inte det om han sitter på nötter och jag kastar ner keramiken i hans pengapåse). Det verkar ju onekligen som att eurys inslagna linje med syn på turn så är det lättare att hålla nere potten. Jag har fått mig en tankeställare...