Gå till innehåll

Anger Management?


Preen

Recommended Posts

Hej, har lirat poker i 2 år nu, och det har gått okej, men har fortfarande svårt att hantera ilskan som uppstår när man sätter sig ner, lirar i 1½ timme och ha förlorat alla stora pottar man varit favorit i. då smyger sig tilten fram och kan lätt ta överhanden så att man dubblar sitt dåvarande minus. Vad gör ni för att kyla huvudet?

 

Många säger, Ta en paus/promenad,. visst det är en grej men om man varit stor favorit i de avgörande potterna så bevisar det oftast att det finns bra med fisk på borden. Då vill man knappast lämna dem för att sätta sig på ett annat bord där man inte kan spelarna runt omkring sig lika bra.

 

Så vad jag frågar är vad ni har för tips för att hålla huvudet kallt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju bara att bestämma sig för att inte bli arg. Det finns ingen anledning att bli arg. Fundera på det koncentrerat under en minut innan du sätter dig och när du väl åker på en beat så kom ihåg vad du funderade på innan du satte dig.

 

Det finns helt enkelt ingen anledning. Varför har så många problem med det här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när tilten är "lagom" så försöker jag tänka glada tankar och kanske sätta på en låt som alltid gör mig glad...annars brukar man få tillbaka självförtroende och slutar tilta när man vinner en pott.

 

är tilten riktigt tung så lägger ja ner direkt. jag känner när den påverkar mitt spel såpass så att jag bara kommer fortsätta förlora. Men det är nått man lär sig, i början kunde ja aldrig sluta när jag låg "lite minus" och var tiltad, utan ja fortsatte för att "sluta på plus".....dyra misstag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar alltid tänka i banorna "det tillhör spelet, hur skulle det vara om man alltid vann som favorit? spelet skulle tappa sin charm" etc. Det brukar funka för mig.

 

Rent praktiskt så brukar jag logga in på msn när jag håller på att bli tiltad. Detta för att jag då chattar ett tag och får upp humöret samtidigt som jag spelar mindre händer då jag "inte har tid att spela". Lirar typ bara A-händer i ca 10min, sen loggar jag ur msn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många säger, Ta en paus/promenad,. visst det är en grej men om man varit stor favorit i de avgörande potterna så bevisar det oftast att det finns bra med fisk på borden. Då vill man knappast lämna dem för att sätta sig på ett annat bord där man inte kan spelarna runt omkring sig lika bra.

 

Sätter jag mig vid ett bord och har en edge över dem så spelar jag självklart vidare (inget konstigt med det) men sedan efter ett par utdragningar (är väldigt lättiltad) så minskar ju min edge över dem så då försöker jag sluta lira.

 

Man ska ju spela sin poker när den är som allra bäst - utvilad, mätt, otiltad etc.

 

Så oftast slutar det med ett par utdragningar sedan:

 

1. Pengarna borta.

 

2. Jag trycker snabbt som tusan (bryr mig inte om att invänta "gratisrundorna" innan BB eller dy.) på Reset-knappen (Power-knappen tar en lång tid innan datorn blir avstängd!) och sedan lägger jag mig i sängen och muttrar över vilka idioter det finns på [Respektive sida]. Sedan efter en tio minuter startar jag datorn för att kunna starta en serie eller en film.

 

Så en paus är oftast det bästa. Även om det är ett par idioter vid bordet och man är tiltad så kan det ju ändå sluta kasst. Bättre spela Bra poker med lite färre idioter än spela som en Tiltad idiot mot flera Idioter.

 

MVH

//KF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska vara glad att du blivit utdragen: du har ju fått in pengarna som favorit och kommer gå plus i längden!!

 

Så sant, Så sant!

Men dock så kommer det vissa andra, mindre glada, tankar när man blir utdragen av runner-runner färg eller annat skit ett par gånger i rad :(

 

"U know where Im going ..."

 

MVH

//KF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
Detta är icke mina egna ord men är så sant så sant..

 

Tiltar du och blir arg över att ha blivit utköpt på ett par upptag så spelar du på för hög nivå..

 

/Neo

 

Blir jag utköpt ett par ggr när jag spelar live med lite polare innan vi ska ut och de ligger ett inträde på krogen i potten så visst blir jag halvtiltad.. De e väl mer "den dåliga förloraren" som tar över. Men svårt att se att de e för högt för mej(även fast ett inträde kan gå på såpass mycke som 100kr)..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se stolthet i att inte tilta. Tänk på hur många som skulle tiltat efter denna utdragning. Tänk på hur mkt pengar de loosar på det. Känn stoltheten av att du inte är en av dem.

 

Utdragningar är bara ett sätt för fiskar att tro att de kan vinna. Annars skulle de aldrig komma tebax. Bättre o vinna lite hela tiden mot dem än ta alla deras pengar ett par gånger så de aldrig kommer tebax.

Poker är psykologiskt perfekt utformat för att fiskar ska känna att de vill komma tebax o leka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jag har haft lite problem me att hålla mig direkt efter ja loosat en stor pot där ja varit favorit. Mitt bästa tips är att andas ut. ta de lugnt. lägg hellre än höj o syna iaf en 20 min efter.

 

en annan sak jag inbillar mig fungerar är träning! bra motion gör att du får ut dina aggressioner där o slipper bli irriterad i onödan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Jag fick en fåtölj av min chef för ett par veckor sedan och den är otroligt bekväm. Numera sitter jag alltid i den när jag spelar poker och jag blir så avslappnad att jag knappt blir irriterad när jag torskar på rivern mot nån hålstege.

 

Så mitt råd måste bli: Skaffa fåtölj! :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du tryckt in degen som favorit men ändå förlorat så är det oftast bara att försöka ta det. Kan man få in tänkandet "okey jag förlorade den här gången, men jag spelade rätt" så har man kommit en bra bit.

 

Lycka till

 

 

Med tanke på att typ ingen spelar "rätt" hela tiden så finns det väl många legitima anledningar att bli arg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

De flesta som spelar poker vet att man förlorar i bland och att det är en del av spelet, varför blir vi då arga? Det finns en del av oss själva som älskar att vinna, älskar att vara bättre än andra, älskar att vara bäst. Ett ord att beskriva denna del av oss är 'ego'.

 

Desto mer vi njuter av våra vinster, desto mer vi identifierar oss med den känslan vi får när det går bra. Desto jobbigare blir det när det inte går bra, ganska logiskt egentligen va? Om man istället tar ett steg tillbaka när det går bra, accepterar att ens ego njuter men identifierar sig inte med känslorna utan observerar dem istället, så blir det mycket enklare att göra samma sak när det går dåligt.

 

En övning man kan göra för att hjälpa en med detta är att när det börjar gå bra så noterar man först känslorna man får, blir medveten om dem. Sedan tar man 10 djupa andetag, fokuserar på andningen och räknar andetagen. Medan man räknar och andas försöker man att släppa alla tankar, det kommer antagligen vara väldigt svårt och det gör inget, poängen är att göra sitt bästa :)

 

Sen går man igenom samma process när det går dåligt, notera känslorna, bli medveten, andas, släpp tankarna.

 

Känslorna kommer alltid finnas där, det är upp till var och en hur man reagerar på dem och hur mycket energi man ger tankeprocesserna som genererar dem. Slutar man identifiera sig med känslorna kan man mycket lättare släppa taget om dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...