Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej,

Jag har planer på att börja lira mer MTT;s, och har testat det en hel del. Mitt stora problem är dock att jag av någon konstig anledning alltid lyckas/råkar få in hela stacken i kritiska skeden.

Allt som oftast är jag favorit (BRAG) när markerna åker in, och det är väl inget att gnälla över igentligen, men att gång på gång bli utdragen känns inte bra. Se nu inte detta som ett Bad-Beat gnäll(ja vet att det finns en tråd för sådant), utan se det som ett rop på hjälp.

Anledningen till denna post är att jag undrar hur alla duktiga tuneringspelare lyckas hålla nere potterna så att ni inte riskerar att bli utdragna, och således även utslagna? Även om man degar in som favorit så slår tillslut variansen ut en iallafal!

Sitter jag med t.e.x AA och raisar, får en syn och sedan blir kontrahöjd så känns det ju rätt att dega in, men Essen håller inte alltförmånga gånger innan ngn träffar sitt set. Ska jag då bara syna ner eller är jag helt rätt ute när jag degar in i hopp om att synare nummer 1 ska vika? Skulle jag bara syna ner så känns det som om degen ivf åker in på flopp. Jag har iaf väldigt svårt att vika ner typ AA-QQ på bräda med rags.

Hur gör ni "duktiga" tuneringsexperter för att hålla nere potterna?

Mvh

Daniel fröberg

Postad

Är absolut ingen turneringsexpert, men har klonkat en del turneringar. Generellt så försöker iaf jag hålla potterna små, när blindsen inte har någon vidare betydelse. När väl blindsen börjar betyda något så är det svårt att hålla potterna nere. Sålänge du degar in som favorit så är det ju egentligen inget fel? Man måste ha coinflipsen med sig för att vinna turneringarna. Det finns säkerligen bra läsning om detta, i någon av alla dessa böcker.. Bättre svar får du säkerligen snart..

Postad

i större o dyrare turneringar är det oftast mer chips i spel plus längre perioder så man kan spela en del floppar. o förhoppningsvis se till så man inte blir täckt när et kommer coinflips o så. sen så är turneringar frustrerande o tursamma ibland. se bara på wpt o liknande. ofta lite lotto all ins även där.

har man överpar vill man få in hela stacken, ibland torskar man men om det inte är på bubblan vill man alltid ha action på dem för o få en stor stack.

vill du spela turnering o minska fluktationerna tycker jag du ska lira lite sng:s oxå. en bad beat gör inte att du torskar flera timmars bra turneringsspel.

Postad

Klart att jag är nöjd över att få in pengarna som favorit. Att behöva ta ett par coinflips ingår lixom i konceptet, det är jag oxå väl medveten om. Men att få in pengar som 70/30 - 80/20 och gång på gång bli utdragen känns lixom inget vidare.

Jag har spelat en hel del MTTs med, och alltför ofta åkt på bubblan just p.g.a att jag inte kan släppa när jag VET att jag är stor favorit. Detta inträffade senast igår, Då jag hittade AA på small blind på Fulltilts 24$ turre. 14 spelare kvar och jag höjer standard 4BB i ohöjd pott och BB degar in. Givetvis är han den enda som täcker, och givetvis drar han in stegen med sina AK. Ute på 14 plats och erhöll typ 174$ för besväret :cry: en 1:a plats hade gett mig 5700$ vilket för mig skulle innebära en betydande summa pengar.

Är det rätt att vika i detta läget, när man ligger 2:a och typ 70% av resterande startfält är shortstackade? Jag vet att jag genom solitt spel iallafall hade kunnat komma 3-5 och det hade gett mig iallafall $1,2K mer.

Måste lyckas få detta problem ur världen då mitt spel snart börjar bli lidande. Att ens ha fold av AA i tankegångarna bådar inte gott! :?

Postad
Klart att jag är nöjd över att få in pengarna som favorit. Att behöva ta ett par coinflips ingår lixom i konceptet, det är jag oxå väl medveten om. Men att få in pengar som 70/30 - 80/20 och gång på gång bli utdragen känns lixom inget vidare.

Jag har spelat en hel del MTTs med, och alltför ofta åkt på bubblan just p.g.a att jag inte kan släppa när jag VET att jag är stor favorit. Detta inträffade senast igår, Då jag hittade AA på small blind på Fulltilts 24$ turre. 14 spelare kvar och jag höjer standard 4BB i ohöjd pott och BB degar in. Givetvis är han den enda som täcker, och givetvis drar han in stegen med sina AK. Ute på 14 plats och erhöll typ 174$ för besväret :cry: en 1:a plats hade gett mig 5700$ vilket för mig skulle innebära en betydande summa pengar.

Är det rätt att vika i detta läget, när man ligger 2:a och typ 70% av resterande startfält är shortstackade? Jag vet att jag genom solitt spel iallafall hade kunnat komma 3-5 och det hade gett mig iallafall $1,2K mer.

Måste lyckas få detta problem ur världen då mitt spel snart börjar bli lidande. Att ens ha fold av AA i tankegångarna bådar inte gott! :?

?

Postad

Det finns flera tidigare trådar om att lägga AA på bubblan. Liknande problem har jag med min TT hand från D på bubblan. Jag är lite osäker på vad man kom fram till angående detta, men jag tror majoriteten inte skulle släppa AA. Självklart så handlar det om att överväga ens egen position i turneringen. Har du gott om chips och duellerar med någon annan som har gott om chips på bubblan, så finns det väl egentligen ingen anledning att göra detta. Håller du på och bråkar med små stackar så, som sagt, är du självklar favorit och förlusten kanske inte gör dig vidare mycket? Överväg om fighten är värd att ta, och väg in hans stacksize, din egen size och position, samt blindsen. Dock så tror jag den här diskussionen om AA på bubblan kommer fortsätta i all evighet, då det egentligen inte finns något rätt eller fel.. återigen enligt min mening :)

Postad

Förra inlägget var bara för att gråta av mig lite;)

Mitt problem är ju att ja aldrig lyckas hålla nere potterna. Vad jag förstått då jag läst en massa olika MTT trådar så gäller det att lyckas hålla nere potterna och aldrig/nästan aldrig behöve riskera hela stacken. Har suttit och följt lite duktiga MTT spelar för att snappa upp lite info om hur dem spelar, och märkt att de gångerna de riskerar stacken är få.

Finns det några bra böcker om MTTspel, som tar upp typ spelet i billiga MTTs då jag inte lirar de allra dyraste. Spelet skiljer ju sig en hel del med 1500-3000 i starmarker och en brantare struktur.

Postad

Du vill oftast vinna potterna före eller på floppen. Hellre många små säkra potter än ett fåtal stora riskabla potter. I denna strävan gäller det att skaffa sig reads för o veta vilka du kan köpa potter av, samt att välja sina battles. Ett extremexempel är om alla har bara några BB i stacken utom du o fi som har rätt stora stackar o han täcker dig. Då får du bedöma om det är värt att ta fighten med fi o riskera att åka ut, eller opm det är bättre att spara dina marker till att jävlas med småttingarna ist.

Men är det 70/30-läge till din fördel är det sällan rätt att vika, iaf om det redan finns lite pengar i potten. Ponera att du vinner den handen - då är din stack guld värd o du har nästan segern i din hand. Detta måste oxo ställas i relation till risken att åka ut här o nu. Sammantaget så e väl det generella rådet att ge upp små EV+ mot storstacken, men att inte ta det för långt. För att vinna en turnering så måste du även ta risker.

Postad
EN MASSA BRA

Jo, lite så resonerar jag me. Hur hade ni erfarna spelare gjort med essen i ett läge som mitt? Jag har ju som sagt ett massivt Chipövertag vid vinst av hand, och med det i bakhuvudet så väljer jag (tyvärr) att syna av 100 ggr av 100. Det har åtminstonde varit så fram till igår, men vet nu inte om jag ska ta och ändra strategi för att vinna mer $ I slutändan so gör jag rätt, och kommer i längden att tjäna på att spela där, men variansen i tuneringspoker är så pass stor så jag börjar undra när "längden" infinner sig.

Postad

Harrington om Holdem 1+2 (+3 som är övningsbok)

Böckerna om turneringspel nummer 1.

För att vinna en MTT så måste man vinna många 70/30 situationer. Självklart så kommer man förlora några - det gäller då att man ser till och förlora mot småstackarna.

Men idioter som synar re-raise med A6s för nästan en tredjedel av sin stack mot två motståndare och synar en all-in på en flopp av 789 för att slå ut en själv med KK när ett A kommer på rivern - ja det inträffar för ofta. Alltför många gånger önskar jag att jag slängt KK preflopp för att någon dummer ser ett A i sin hand och synar vadsomhelst preflopp.

Postad
EN MASSA BRA

Jo, lite så resonerar jag me. Hur hade ni erfarna spelare gjort med essen i ett läge som mitt? Jag har ju som sagt ett massivt Chipövertag vid vinst av hand, och med det i bakhuvudet så väljer jag (tyvärr) att syna av 100 ggr av 100. Det har åtminstonde varit så fram till igår, men vet nu inte om jag ska ta och ändra strategi för att vinna mer $ I slutändan so gör jag rätt, och kommer i längden att tjäna på att spela där, men variansen i tuneringspoker är så pass stor så jag börjar undra när "längden" infinner sig.

Lägga AA där är receptet för att nå din första miljon på mtt:s? I ditt läge ska du syna i 5000 fall av 100 om det vore möjligt..Förstår inte riktigt hur du lyckas tänka så fundamentalt fel, men..Du får högre varians ju fler deltagare det är i dina mtt:s, så ett tips är att hålla sig till max 200 deltagare. Spela 100 turrar (ger kanske en indikation) och gör bokslut.

Postad

Tror jag inte. Är inte AA 93%-ig favorit mot AKo? 80ish mot pps känns som en fin dubbling också.

Postad

Vill tacka alla för bra svar. Självklart vet jag att det rent teoretiskt sett är fel 1000 av 1000 att vika där. Givetvis spelar jag för att vinna mkt pengar, men att riskera att åka runt "bubblan" precis innan det börjar bli lite lönt känns sisådär.

Detta exemplet med AA är bara ett, av många. Jag ska dra in lite olika händer där jag satt hela stacken på spel, så att ni kan ge mig lite råd om hur jag undviker detta. Vissa av dem har jag iofs vunnit, men i längden så skulle nog iallafall jag tjäna på att spela mer "ekonomiskt" hur dumt det än låter.

Händer på intågande...

Postad

Men du har fel om det där med att "hålla nere potterna". Man tar coinflips (hoppas såklar man är fav), ibland tidigt. Gäller att spela sin bästa poker inte sett över bara en turnering, utan 100-tals o tusentals.

Postad

Finns ett amerikanskt uttryck som kallas att man spelar smallball-poker.

Ett begrepp för att hålla potterna nere. Detta är lättast att tillämpa tidigare i turneringen. Daniel Negranau är mästre på det.

Man behöver inte alltid höja 3-4 ggr BB utan att höja 2.5 ggr BB gör att potterna blir lägre.(Funkar bäst om man höja från senare position då man slipper en massa syner från hela bordet(om man inte vill ha det med en 2.5 höjning med litet par eller SC). Sedan att inte alltid con-beta på flopp. Speciellt med svaga drag och överkort. Håller potten nere och skapar en mera tricky image där du ibland con-beter och ibland "con-betar" på turn och ibland bara checkar ner handen.

Läs Harringtons tre böcker, framförallt ettan där smallball diskuteras.

Lycka till!

Postad
Jag har spelat en hel del MTTs med, och alltför ofta åkt på bubblan just p.g.a att jag inte kan släppa när jag VET att jag är stor favorit.

De lägen där du ska släppa som favorit är väldigt få. Det är framförallt i lägen där utbetalningsstrukturen är flack eller plan (tänk satellit med 4 betalande platser, fem spelare kvar och okej stack) där du gör ett misstag om du "gamblar" som knapp favorit om hela stacken.

Snarare än att lära dig släppa favorithänder (lär dig inte det, vad du än gör), bör du lära dig att MTT-spel innebär varians, och ofta investerar du både inköp och en massa tid och tankemöda utan att få betalt. Om du börjar dirigera ditt spel för att folda in dig ITM kommer du aldrig få en bra ROI.

Spel om små potter är genomförbart i ett tidigt skede, men ju längre turneringen går (du pratar om bubbelsituationer) desto svårare blir det att hitta lägen att spela smallball. Undantaget är givetvis turneringar med djupare stackar och flackare mörkar, där hamnar man inte lika ofta i all-in -pokerns skrämmande värld. :)

För att banka in budskapet: Får du lägen där du kan spela för hela stacken och du är en favorit, tacka ta emot och le när du blir utdragen av en sämre hand. Du har spelat korrekt och det kommer i längden ge bra resultat.

Postad

Mmm, det handlar inte om att folda när man är favvo eller marginell favvo, det handlar om att göra mindre räjsar, beta mindre och checksyna/syna istället för att beta/räjsa en massa. Bli nu inte helt jäkla tajtpassiv bara.

Postad

En variant är att göra som BodogAri, en av värdens bästa Mtt spelare.

"Trying to Bubble

One of my little mottos has always been, try to bubble, they won't let u, and you'll pick up alot of chips. The last 24 hours have been very succesful, in that I have bubbled 4 tourneys. (Within 5 people of $). Even though it is fustrating getting far in a tournament, and not showing any return, I believe that this is definately a long-run profitable strategy. Of course, like anything else in this game, alot depends on your table, situation etc. and but the general notion of trying to bubble has allowed me to get to many final tables in very good chip situations."

Postad

Har nu beställt Harringtons 2 första böcker.

"Smallball" verkar intressant. Har aldrig ens tänkt i dessa tankar, förutom

när det varit skyhöga blinds.

Det gäller verkligen att klara av att dra en hårfin linje mellan bra tuneringsspel/tajtpassivt tuneringsspel, för är det nånting jag defenitivt inte vill ge sken av att va så är det en tajtpassiv tomte. Det är ju sånna jag brukar bygga min stack på :P

Jag får helt enkelt öva öva öva, samt läsa läsa läsa. Målet är väl att inom en snar framtid enbart lira MTT;s med billigare Sitandgoes vid sidan av(blir för utråkad av 1 eller 2 bord) Ska verkligen bli spännande att läsa dessa böcker.

• 2 weeks later...
Postad

Jag skulle aldrig,aldrig släppa AA i det läget! om han är den ända som täcker dig och 70% av resterande är shortstackade ser jag inte hur man kan släppa AA i detta läget, vinner du potten kommer du vara kollosal chilpleader och bara promenera mot de 5400$ bättre läge får man leta efter.