Bjorn_ Postad 12 Januari , 2005 Rapport Postad 12 Januari , 2005 Har lite funderingar på mitt spel från UTG. Är ju även självklart med en mera allmän diskusion om spel från och mot UTG. Antag följande förutsättningar: Fullbord (10 man) Flops seen på bordet 35-40% Antal SB för att se flop 1 65% 2 25% 3 5% 4 5% Motståndet är för lösa preflop men tightar upp postflop och har tendenser till vekhet mot visad aggresivitet. Nu till frågeställningarna: 1) En del brukar ju rekomendera att man skall limp-reraisa med AA/KK i tidig position om man är först in. Personligen tycker jag att det blir lite väl uppenbart om man BARA gör det med dessa två monsterhänder. Borde man inte i så fall också försöka göra det som en semibluff med någon av sina vanliga limphänder från UTG nån gång ibland? Jag brukar t.ex. limpa händer som 88 eller Axs från UTG, någon av dessa skulle kanske någon gång kunna vara en kandidat? 2) Jag brukar spela följande händer från UTG är detta lagom eller för löst? Raise: AA-JJ, AK, AQ, KQ samt ibland AJ och AT Call: TT-88, Axs, eventuellt KJs & QJs 3) Har jag raisat preflop så bettar/raisar jag i 98 fall av 100 ut på floppen vare sig jag träffat eller inte. Enda undantaget är rena mardrömsträffar typ AKQ mot JJ och sådant. Är detta ett vettigt spel? 4) Det känns som att jag väldigt sällan kommer till showdown från UTG, antingen lyckas jag köpa mörkarna potten med en semibluff på floppen, fi lägger sig mot en av mina valuebets eller så släpper jag handen pga att jag inte fått träff och får uppfattningen att nån annan träffat hårt. Är detta normalt eller något jag skall se som ett problem?!? Alla övriga råd om UTG spel tas tacksamt imot. /Bjorn * RP - QoS * Citera
Hjort Postad 12 Januari , 2005 Rapport Postad 12 Januari , 2005 1) En del brukar ju rekomendera att man skall limp-reraisa med AA/KK i tidig position om man är först in. Personligen tycker jag att det blir lite väl uppenbart om man BARA gör det med dessa två monsterhänder. Borde man inte i så fall också försöka göra det som en semibluff med någon av sina vanliga limphänder från UTG nån gång ibland? Att bara göra det med händer som är starka är ju att försöka exploatera motståndarnas felspel, och det går nog bra på ett låglimitbord med 40% flops seen. Kör man mot mer uppmärksamma motståndare kan det vara bra att göra med händer som ATs, just därför att man då skrämmer livet ur några av just de händer som dominerar en själv. Jag brukar t.ex. limpa händer som 88 eller Axs från UTG, någon av dessa skulle kanske någon gång kunna vara en kandidat? Det beror ju väldigt mycket på hur många motståndare du får, om limp-raise med 88 ska vara en bra idé så tror jag att du antingen vill ha en eller två motståndare alternativt 7+. 2) Jag brukar spela följande händer från UTG är detta lagom eller för löst?Raise: AA-JJ, AK, AQ, KQ samt ibland AJ och AT Skippa definitivt ATo där och kanske även KQo, hos mig ligger ATs lite kallt till där också. Fast då är ju förstås bordet tightare än så här, men jag är ändå inte särskilt förtjust i att spela många händer från UTG. Call: TT-88, Axs, eventuellt KJs & QJs Skippa de mindre essen och höj med TT/99 Fast jag kör ingen blandad öppningstrategi utan höjer alltid om jag är först in, vilket antagligen inte är optimalt. Läs på Abduls prefloppstrategi lite, där diskuterar han ju just de här frågorna. Alltså hur man ska blanda sina starka och svaga limpar. 3) Har jag raisat preflop så bettar/raisar jag i 98 fall av 100 ut på floppen vare sig jag träffat eller inte. Enda undantaget är rena mardrömsträffar typ AKQ mot JJ och sådant. Är detta ett vettigt spel? Ja det är rätt vanligt bland aggressiva spelare, och det är ju lätt att utnyttja. In med lite checkar där också, förslagsvis mestadels svaga händer men också några monster. Det finns ju också spelare som nästan alltid kommer beta om du checkar, och då är det ju bara att checkraisa riktigt liberalt. 4) Det känns som att jag väldigt sällan kommer till showdown från UTG, antingen lyckas jag köpa mörkarna potten med en semibluff på floppen, fi lägger sig mot en av mina valuebets eller så släpper jag handen pga att jag inte fått träff och får uppfattningen att nån annan träffat hårt. Är detta normalt eller något jag skall se som ett problem?!? Kan inte direkt säga att jag har någon uppfattning om det. Alla övriga råd om UTG spel tas tacksamt imot. Jag har tidigare märkt att du på en del ställen talat om semibluffar med exempelvis Axo från UTG och liknande spel. Om jag skulle gissa på en läcka som du har så är det att du spelar för många händer UTG. P.S. Egentligen så är nog iofs din största läcka mörkförsvaret (jag skulle gissa på att det är så för de allra flesta pokerspelarna), eftersom det är brutalt knepigt och man måste behärska mycket fler sorters händer än från UTG. Citera
Hjort Postad 12 Januari , 2005 Rapport Postad 12 Januari , 2005 Borde förresten inte din förväntade situation preflopp UTG vara att få betala 1,5 SB när du limpar och få 2-3 motståndare? Det bådar inte direkt gott för en hand som A7s. Citera
greywolf Postad 12 Januari , 2005 Rapport Postad 12 Januari , 2005 Borde man inte i så fall också försöka göra det som en semibluff med någon av sina vanliga limphänder från UTG nån gång ibland? Ja ( mot kompetent motstånd ) Jag brukar t.ex. limpa händer som 88 eller Axs från UTG, någon av dessa skulle kanske någon gång kunna vara en kandidat? bägge två är väl tänkbara kandidater men JAG skulle hellre göra detta spel med 88 eller eventuellt händer som 89s. Sen beror det ju förstås på ..om bordet foldar till superitghta CO som öppnar med ett raise kan man nog lägga ner sina planer och dumpa dom flesta händer. 2) Jag brukar spela följande händer från UTG är detta lagom eller för löst? Raise: AA-JJ, AK, AQ, KQ samt ibland AJ och AT Call: TT-88, Axs, eventuellt KJs & QJs verka vettigt förutom att jag i princip alltid dumpar Axs och QJ UTG på ett tiobord. Dom kanske är spelbara på vissa bord men jag har alltid tyckt man ska spela limitpoker tight. Annars höjer jag med TT-88 UTg om jag ska spela dom - förmodligen dumpar jag dom med. 3) Har jag raisat preflop så bettar/raisar jag i 98 fall av 100 ut på floppen vare sig jag träffat eller inte. Enda undantaget är rena mardrömsträffar typ AKQ mot JJ och sådant. Är detta ett vettigt spel? mm det låter vettigt själv spelar jag bara shorthanded och där är det väl ännu mera sant. Citera
Bjorn_ Postad 12 Januari , 2005 Författare Rapport Postad 12 Januari , 2005 1) En del brukar ju rekomendera att man skall limp-reraisa med AA/KK i tidig position om man är först in. Personligen tycker jag att det blir lite väl uppenbart om man BARA gör det med dessa två monsterhänder. Borde man inte i så fall också försöka göra det som en semibluff med någon av sina vanliga limphänder från UTG nån gång ibland? Att bara göra det med händer som är starka är ju att försöka exploatera motståndarnas felspel, och det går nog bra på ett låglimitbord med 40% flops seen. Kör man mot mer uppmärksamma motståndare kan det vara bra att göra med händer som ATs, just därför att man då skrämmer livet ur några av just de händer som dominerar en själv. Jag brukar t.ex. limpa händer som 88 eller Axs från UTG, någon av dessa skulle kanske någon gång kunna vara en kandidat? Det beror ju väldigt mycket på hur många motståndare du får, om limp-raise med 88 ska vara en bra idé så tror jag att du antingen vill ha en eller två motståndare alternativt 7+. En typisk situation som jag råkat ut för ett antal gånger är ungerfär som följande exempel. Jag limpar med 88/99/TT från UTG, 3 pers limpar bakom mig och sedan höjer stora mörken. Då har jag synat efterssom jag förutsatt att limparna givetvis kommer (minst) syna bakom och detta ger ok implied odds för att dra till ett set. Problemet är bara att ganska ofta på dessa bord blir det så att en eller t.o.m. två av dessa limp-foldar och det förstör ju rätt mycket potetial för att flop or drop spela ett mediumpar. Samtidigt kan jag ju inte gärna varken syna eller raisa mörken om han bettar ut på en skräpflopp även om han troligtvis semibluffar två överkort efterssom jag har en eller två man bakom. Jag hamnar så att säga i den sämsta av världar. Då brukar jag tänka att jag nog borde reraisat och försökt få handen heads up. Visserligen är jag antagligen dog (gissar ca 40-60) då men en dog med en hel del död cash i potten och position. Att limp-folda är för övrigt ett typexempel på vad jag menar med att motståndet är loose-weak. Ett annat är när två man synar min raise (med t.ex. AQ) från UTG, floppen kommer tre ofärgade rags, jag bettar och båda foldar. (Funkar givetvis inte varje gång, men lyckas det 30-40% är det ju en nobrainer att alltid försöka.) /Bjorn Citera
Recommended Posts