vocc Postad 1 September , 2006 Rapport Postad 1 September , 2006 nån som vet hur man spelar sedelpoker? * Lite RP - QoS * Citera
Morbo Postad 1 September , 2006 Rapport Postad 1 September , 2006 menar du sedelgivar? när man är ett sällskap som t.ex. ska avgöra vem som betalar notan? Citera
vocc Postad 1 September , 2006 Författare Rapport Postad 1 September , 2006 mm precis. eller vad som helst faktiskt om innehåller poker och sedlar Citera
Morbo Postad 1 September , 2006 Rapport Postad 1 September , 2006 det är ingen poker egentligen, bara ett ganska slumpartat spel där man ska undvika att gissa rätt på de sista två siffrorna på ett sedelnummer. om det är vad du vill ha så kan jag förklara reglerna. det är det bästa sättet att avgöra vem som betalar notan också, och fria hån ingår mot förloraren! Citera
Carl_X Postad 1 September , 2006 Rapport Postad 1 September , 2006 Jag är intresserad av reglerna! Citera
rosen Postad 1 September , 2006 Rapport Postad 1 September , 2006 citerat från swesantas Sedelgiv - så funkar det Ska ni i goda vänners lag göra upp om krognotan? Att kunna hantera sig själv vid en sedelgiv är då A&O om man vill undvika att göras till allmänt åtlöje. En sedelgiv är nämligen mycket användbar när ett större sällskap ska göra upp om exempelvis en restaurang- eller krognota. Andra tillämpbara områden är alltifrån vem som ska betala biobiljetter till flygresan till Vegas. Ni fattar galoppen. Här kommer en onödigt avancerad förklaring hur spelet går till och hur det bör spelas. Mycket nöje! Reglerna är enkla. Utifrån en sedel ska de inblandade medurs gissa på de två sista siffrorna i serienumret. Den som till slut gissar numret "vinner" och får därmed betala notan. En måste dock hålla i sedeln för att man överhuvudtaget ska kunna kontrollera när spelet är över. Denna agerar också lekledare och annonserar om målnumret är "över" eller "under" det senast gissade numret. När det sedan blir sedelhållarens tur säger denna numret över eller under det senast gissade numret, beroende på i vilken riktning målnumret ligger. Låter det avancerat? Då får jag be om ursäkt för den undermåliga förklaringen. För att tydliggöra ytterligare tar vi därför nu ett exempel med tre spelare: Spelare #1 håller i sedeln och tittar ned på siffran 17. Ordningen går 2-3-1-2. Spelare #2 börjar därmed gissa och säger 21. Spelare #1 säger "under". Spelare #3 gissar härnäst och har nu mellan 00-20 att gissa på. Han säger 13. Nu är det spelare #1:s tur för första gången. Han säger därmed 14. Spelare #2 säger 15 varpå spelare #1 annonserar "över". Spelare #3 gissar på 18. Kvar finns nu 15, 16 och 17, men eftersom det är spelare #1:s tur har han inget annat val än att säga 17 och "segern" går därför till honom. Enkelt, eller hur? Halvera, halvera, halvera....men ändå inte Nu till det fina i spelet. Den lilla taktik som finns är egentligen självklar, men kan ändå vara värd att gå igenom. Till att börja med, vill du själv inte hålla i sedeln. Detta för att sedelhållaren i nästan alla lägen har dubbelt så stor risk att vinna given. Undantaget är om de två senaste gissningarna har varit efterföljande i nummer. Alltså om exempelvis 55 följts av 54 och det sedan blir sedelhållarens tur. Som spelare direkt före sedelhållaren bör man därför aldrig gissa på det direkt följande numret efter den senaste, såtillvida det inte bara finns två nummer kvar och det ändå blir en coin-flip såklart. Eftersom man vid vilken given tidpunkt som helst kan gissa "rätt" nummer, vill man försöka döda spelet så snart som möjligt efter en själv. Därför bör man hela tiden halvera det gällande intervallet för i vilket numret kan ligga. Undantaget är när det kritiska ögonblicket uppstår och en halvering kan hoppa upp o bita en i arslet. Dvs att när du vet att du fortfarande kommer vara med i spelet till nästa varv, vill du inte hamna i en situation där det finns så pass få nummer kvar att risken är väldigt stor att du gissar rätt. Givetvis en avvägning i vad man tycker är ett acceptabelt antal nummer, men för att visa när det är typiskt dåligt att halvera tar vi följande exempel: Fyra spelare är inblandade, du står på position 2. Gällande intervall är 50-75 och numret på sedeln är 71. Halverar du nu blir intervallet 63-75. spelare 3 halverar också och säger 69 - intervall 70-75. Spelare 4 säger därför 73 och vi har nu intervall 70-72. Spelare 1 är den som håller sedeln och säger därför 72. Nu har du alltså bara två nummer att välja mellan och det är 50-50 att du "vinner". Surt läge med andra ord. För att inte hamna i denna prekära situation skall du därför i detta läge säga 74 (eller 51) när intervallet är 50-75. Spelare 3 säger helt korrekt 63, varpå spelare 4 annonserar 69. Spelare 1 säger då 70 och kvar till dig finns nu alltså numrena 71, 72 och 73. Dina chanser att överleva ökar alltså med 50%, vilket får ses en klar förbättring. Nu är detta givetvis ett ytterst riggat scenario för att på bästa sätt illustrera vad som menas. Självklart hade numret kunna vara 74 i intervallet 50-75, men det är i sådana fall inget man kan göra något åt. Vidare spelar de andra spelarna i given efter samma taktik vilket man heller inte kan anta, men jag hoppas att jag ändå lyckats förmedla grundinställningen man bör ha i spelet. Har ni själva tankar om hur spelet bör spelas, kommentera det gärna nedan. av: Per Torstensson hoppas dem inte lackar, strider det mot ngn policy får ni väl ta bort det Citera
Myssion Postad 1 September , 2006 Rapport Postad 1 September , 2006 Jag gillade Parres variant. Citera
Trolldeg Postad 1 September , 2006 Rapport Postad 1 September , 2006 Jag gillade Parres variant. Och hur går den till? Citera
Largo-Sama Postad 1 September , 2006 Rapport Postad 1 September , 2006 Jag gillade Parres variant. Och hur går den till? Den med flest R i namnet börjar att dra en sedel utan att kolla. Är det ett huvud på den så betalar han notan. Citera
Myssion Postad 1 September , 2006 Rapport Postad 1 September , 2006 Heh, kanske bättre Parre förklarar själv... Citera
gdaily Postad 1 September , 2006 Rapport Postad 1 September , 2006 Parres variant är som följer (och den har ett bra pokermoment) Vars en sedel. Man måste bjuda över varandra, eller syna: Jag börjar med "Två nollor" Parre kan då höja budet till antingen "fyra nollor" eller "två treor" eller "fyra nior", dvs antingen högre antal eller högre valör (eller båda). Synar du och Parre hade minst fyra nollor på sin sedel, så förlorar du. Hade han inte fyra nollor så vinner du. På fyllan med Parre är detta ett bra spel, man bjuder tre åttor och Parre konstetar att han själv har tre åttor på sin och tror att han därmed "har blockers" och synar. Du vinner. Parre lånar nya sedlar och gular även dessa. Citera
Sommar Postad 1 September , 2006 Rapport Postad 1 September , 2006 På fyllan med Parre är detta ett bra spel, man bjuder tre åttor och Parre konstetar att han själv har tre åttor på sin och tror att han därmed "har blockers" och synar. Du vinner. Parre lånar nya sedlar och gular även dessa. Citera
S Diös Postad 1 September , 2006 Rapport Postad 1 September , 2006 Parres variant så som Gdaily förklarar den är ett vedertaget spel. I USA heter det "Liar's Poker". (Det finns en rätt intressant bok med den titeln om börstokar på Wall Street, där detta spel spelar en viss symbolisk roll.) Om man bara är två kan man ha en tilläggsregel om att nollor är vilda, men det är inte nödvändigt. Spelet är också utmärkt på flera. Man behöver förstås en massa sedlar om man ska spela ett tag, och när sedlarna har gått runt och man lär sig känna igen vissa nummer, så tillkommer det ett extra bluffmoment: "Har han den där sedeln med alla åttorna nu eller bluffar han att han har den?" Jag har ett antal specialkortlekar för sedelpoker som jag köpte en gång i Las Vegas. Det är spelkort där ett fiktivt, förmodligen slumpartat, sedelnummer står tryckt på varje kort. Har man några såna lekar behöver man inte ha så många sedlar. Citera
S Diös Postad 1 September , 2006 Rapport Postad 1 September , 2006 Alltså, jag vet inte om det framgår riktigt, men det man bjuder på är SUMMAN AV alla siffrorna i resp. valör på alla spelares sedlar (PLUS alla spelares nollor, om de är vilda), varav man alltså bara ser sina egna siffror och får gissa de andras utifrån deras bud. Dailys exempel Synar du och Parre hade minst fyra nollor på sin sedel, så förlorar du. Hade han inte fyra nollor så vinner du. förutsätter alltså att du själv inte har några nollor alls, när budet är fyra nollor. Man lägger upp båda sina sedlar och räknar hur många nollor det är totalt: minst fyra eller färre än fyra. Citera
S Diös Postad 1 September , 2006 Rapport Postad 1 September , 2006 (Och så har jag för mig att nollan är den högsta siffran med de amerikanska reglerna, men det spelar ju ingen roll.) Citera
Recommended Posts