gdaily Postad 31 Augusti , 2006 Rapport Postad 31 Augusti , 2006 Jag är inte mycket för handhistorys. Men den här är extrem, jag har aldrig spelat en pokerpott så dåligt, speciellt inte i ett avgörande läge. Jag är med andra ord rejält arg på mig själv. Och ni som känner mig vet att man ska hålla sig undan när jag är arg... Jag behöver ett straff för min dumhet, och det blir då att inte försöka kvala något mer till Scandinavian Masters. För när jag sumpar det på det här sättet, ja då är det skandal, och jag förtjänar inte att spela. Jag kunde satt in QoS och låtit honom spela klart tävlingen, och han hade lyckats betydligt bättre än jag (han hade gått all-in preflop eller på floppen). Jag kunde till och med lagt QQ preflop, och haft en 80%-ig chans att gå vidare. Men nej, det var tre prisplatser, jag var stor chipleader och jag lyckades komma fyra. Skickligt Ola. Har jag sagt att jag är arg på mig själv? #Game No : 4693556371 ***** Hand History for Game 4693556371 ***** NL Texas Hold'em Trny:25797525 Level:10 Blinds-Antes(800/1600-50) - Sunday, July 09, 20:27:13 ET 2006 Table Scandinavian Masters Satellite(742480) Table #1 (Real Money) Seat 2 is the button Total number of players : 4 Seat 2: Burdu888 ( $36214 ) Seat 3: gamersdaily ( $70717 ) Seat 4: Baaaaaaah ( $30129 ) Seat 10: bearbeer ( $51940 ) Trny:25797525 Level:10 Blinds-Antes(800/1600-50) Burdu888 posts ante [50]. gamersdaily posts ante [50]. Baaaaaaah posts ante [50]. bearbeer posts ante [50]. ** Dealing down cards ** Dealt to gamersdaily [ Qh Qd ] bearbeer raises [4200]. Burdu888 folds. gamersdaily calls [3400]. Baaaaaaah folds. ** Dealing Flop ** [ Qs, Ts, 2h ] gamersdaily checks. bearbeer bets [6000]. gamersdaily raises [12000]. bearbeer calls [6000]. ** Dealing Turn ** [ Js ] gamersdaily checks. bearbeer bets [15000]. gamersdaily calls [15000]. ** Dealing River ** [ 7c ] gamersdaily checks. bearbeer bets [10000]. gamersdaily calls [10000]. bearbeer shows [ As, 5s ] a flush, ace high. gamersdaily doesn't show [ Qh, Qd ] three of a kind, queens. bearbeer wins 84200 chips from the main pot with a flush, ace high. QQQ Game #4693569522 starts. Ja, jag vet att jag spelade som en übertomte, men nu ska vi strö salt i såren och diskutera alla fel. Preflop: Jag tycker det är rätt att syna, för att agera om det inet kommer ett A på floppen. Jag vill hålla potten liten, jag leder så stort med tre lika stora priser. QoS hade gått all-in, absolut inget fel med det alternativet, men jag vill inte ta en 50/50 mot AK Flop: Checkraisen känns helt klart rätt. QoS hade checkraisat all-in, vilket såklart hade vunnit potten. Jag minimicheckraisade för att jag som sagt ville hålla potten liten, jag tänkte faktiskt lägga mig om det kom ett spader på turn. Många kommer klaga på minicheckraisen, men det är faktiskt det minsta felet i handen... Turn: Hurra, absolut sämsta kortet. Jag satte motståndaren på färgdrag (eller TT) när han synade, och så kom färgen. Dessutom knekten, så även AK slår mig. Jag kanske till och med drar dött om fi har A K ... Här är det en enkel check-fold, är fortfarande chipleader om jag lägger mig. Men nej, jag ska syna (var nära att kasta) River: Ja det är bara att lägag sig, fort som fan. Jag vinner inte, det vet jag. Och kastar jag mig här så ligger jag på tredje plats i alla fall, med runt 30% kvalchans. Men jag ska syna... Åkte rättvist ut några potter senare. Jag förtjänar helt enkelt inte att gå vidare. Let the flaming begin! Som moderator ska jag hålla mig så långt från den här gruppen som möjligt (*), men för att dra igång diskussionen i den här nya gruppen så vill jag så ett frö... den här handen postade jag för ett bra tag sedan, och de enda svarenman i princip fick i orginaltråden var "gå all-in på floppen" (även om vi fick igång en bra diskussion om preflopspelet efter lite tjat). http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?p=484554#484554 Så förutom de enkla spelen preflop och på floppen - låt oss analysera turn och riverspelet... Om ni orkar alltså. Framför allt är jag intersserad av Morbos tankar kring handen. (*) Vi moderatorer kommer att svara på direkta frågor och liknande i den här gruppen, samt moderera hårt, men inte vara aktiva i diskussionerna. Detta enbart ur ett "politiskt" skäl - det är viktigt att markera att gruppen är för forumets avancerade användare, och vi moderatorer har inte blivit moderatorer på grund av vårt pokerkunnande. * Avancerad RP - QoS * Citera
Morbo Postad 1 September , 2006 Rapport Postad 1 September , 2006 Oj, intressant med en satellitbubbla där de kortaste stackarna har så mycket marker. Angående preflop vill jag bara flika in med att all-in inte är något alternativ tycker jag. Onödigt att riskera att kortstacken i bb ska hitta ett monster, samt riskera att chiptvåan har AA. Det finns mycket mer att förlora än att vinna i det här skedet, det ska ju vara så gott som klart vid det här laget. Slå om är ju inte heller bra för du skapar en stor pott ur position i ett läge där du vill spela dina händer passivt. Om du slår om preflop, betar floppen och får omslag har du ju kastat bort minst 25k där, och en marker förlorad är ju mer värd än en marker vunnen. På floppen då: jag gillar inte minimumcheckraisen, jag tycker den är mer fel än vad du gör. Framför allt kan du sätta dig i knepiga situationer som den som råkade inträffa, men vad vill du egentligen åstadkomma? De enda händer du får syn med är ju händer som är jobbiga att få syn av i det där läget. Han måste ju passa AA, om inte nu så gör han det på en blank turn. Istället gör du så att alla åttor, nior, kungar, ess och spader blir jobbiga kort, och då är du aggressorn i en stor pot ur position. Checkraise all-in på floppen är det överlägset bästa spelet (Heja QoS!). Han måste ju t.o.m vika K:spade: J:spade: så han kan inte syna med något annat än set, och då har du ju större chans att vinna satelliten än om du passar handen preflop t.o.m. Oftast tar du ju bara hem en smaskig 16k pot och sätter honom i riskzonen, ett klart godkänt resultat. Ok, turn då. AK kan han ju knappast syna på floppen med, så det är endast en flush du oroar dig för. Det kan kännas lite kontroversiellt att lägga topset bara för att det finns en möjlig flush ute, men vad ska han egentligen ha? Set ställer han nog in med på floppen, han vill isf se en spader lika lite som dig (även om flushdrag inte är troligt för dig). Tvåpar? Känns nog inte skoj att beta på turn, jag hade checkat bakom och hoppats på billig showdown. Om han nu verkligen skulle ha set kan jag tänka mig att han knackar bakom det också för att ta ett gratisdrag och slippa betala så mycket mot din möjliga flush. Kvar återstår bara att han själv har flush. Samma sak gäller river, om du synade 15k på turn så tror jag inte att han hoppas på att du ska lägga dig för 10k till, alltså borde det med största sannolikhet vara ett valuebet. Och inte valuebettar han tvåpar här, det verkar ganska otroligt. Du kände bergis innan du synade på river att du var slagen, men betet var preciiiis så litet att du orkade syna. Här gäller det att ha is i magen, komma ihåg att det är en satellit och kanske gråta en skvätt innan du kastar. Vad hade du honom på för HD när du synade? Citera
gdaily Postad 1 September , 2006 Författare Rapport Postad 1 September , 2006 Du kände bergis innan du synade på river att du var slagen, men betet var preciiiis så litet att du orkade syna Japp, jag "visste" att han hade färg, men betet var presis så stort att det kändes tvunget att syna. Citera
gdaily Postad 1 September , 2006 Författare Rapport Postad 1 September , 2006 Mycket glad förresten att du inte tycker arr ett ställ preflop är något som är varken bra eller självklart Citera
Hjort Postad 6 September , 2006 Rapport Postad 6 September , 2006 Angående preflop vill jag bara flika in med att all-in inte är något alternativ tycker jag. Har för mig att all-in var bäst/nästbäst alternativ hos både _Bjorn och mig. Och konkurrenten var mestadels fold snarare än något annat. Stor nog fast vid det. Allt annat är så väldigt exploaterbart. Citera
Morbo Postad 6 September , 2006 Rapport Postad 6 September , 2006 Varför skulle all-in vara bättre än syn? Citera
Hjort Postad 7 September , 2006 Rapport Postad 7 September , 2006 Varför skulle all-in vara bättre än syn? Enkelt sätt för att man blir tvungen att vika så extremt ofta när man synar mot någon som ens spelar i närheten av rätt. Det blir ju chickenrace vid sådana här bubbelsituationer och om man är all-in så går det inte längre att exploatera sönder en. Vad som är viktigast i handen är att lillstacken inte vinner markerna, om man själv gör det eller inte är spelar egentligen inte så stor roll för ens $EV. Vad vi kom fram till senast är att det här är en situation som i stort sett automatiskt borde leda till ren collusion mellan Ola och den andre killen. En av dem signalerar handstyrka och den andre viker närmast 100% av sin HD. Nu skulle man ju kunna tro att QQ är så pass stark att man vill isolera mot lillstacken, men hans spelbara HD är ju ändå så liten att det faktiskt inte spelar så stor roll vilka händer han hamnar mot de få gånger det faktiskt blir spel. Citera
Recommended Posts