Gå till innehåll

Fixed Limit, Short Handed vs Full Table?

Recommended Posts

Postad

Hej, första frågan här från en som inte spelat så länge.

Jag har mestadels spelat FL, SnG och Turneringar och ska väl inte klaga så mycket över resultatet. Det som jag spelat mest på senare tid är FL Full Table Small Stakes och börjar fundera på att gå över till Short Handed istället. Har hittills inte riktigtt vågat då jag tror att det svänger mycket mer (inte säker dock) än FT (Full Table 10 pers alltså och inte Full Tilt).

Vad är det jag ska tänka på när jag går från Full Table till Short Handed i Fixed Limit Small Stakes?

Finns det något "generaltips"?

Spelar mestadels på Svenska Spel men även på några andra sajter. Jag har hittills bara spelat FL på SEK1/2. Är det bättre att gå upp på högre nivå än att spela Short Handed?

Tack på förhand.

Postad

Shorthanded svänger mycket mer precis som du säger. Svängarna kan bli sjuka ibland och det finns inte något spel jag kan känna mig så maktlös i som i FL SH :) Spelade enbart FL SH förut, men klarade inte av det. Något generaltips är att spela mycket fler händer, stjäla blinds oftare och RAISA. Limpa preflop och kallsyna som kan vara helt okej i full ring är aldrig rätt i SH. Eller kanske i vissa enstaka fall, men det behöver du inte bry sig om från början.

Bra grundregler vet jag inte, men generellt ska du höja oftare och aldrig limpa preflop :)

Postad
Tack för tipsen - här ska läsas!

Hittade ett sånt här pre-flop-chart på nätet av D.Sklansky m.fl. där det finns några konstiga beteckningar som jag inte förstår. Är det nån här som kan hjälpa till med dem?

Vad betyder C2, C3 och C4 i den här tabellen?

http://home.nyc.rr.com/nycgrip/preflop.pdf#search=%22preflop%20hand%20reccomendations%22

Tack igen!

C2, C3 och C4 står för antalet spelare som redan synat.

Tabellen är gjord för full-ring. Den är nog svår att applicera på ett 5max-bord.

Jag har fått tips om denna prefloptabell för 6max-bord. Ursprunget är från en post på 2+2 tror jag. Ledsen att jag inte kan ange källa, men jag är för lat just nu för att forska fram den.

Mina tips för 5-max på Svenska Spel är såsom följer. De flesta är lösa och passiva. Bluffa sällan men värdebetta desto mer. Glöm inte att pumpa potten när du har starka drag, och var inte speciellt rädd för att skrämma iväg synare med en höjning. Blir du höjd på turn har FI nästan alltid minst tvåpar, att du blir bortbluffad ibland är inte hela världen, men försök att vara lite uppmärksam så att du inte missar för mycket av trix-spelarna.

Många är väldigt oerfarna och spelar så fel ibland så att det nästan verkar genialt. Tilta inte för att du förlorar några potter i rad, utan ha förtröstan i tanken att även om du inte är värdens bästa FL-spelare, så är det ofrånkomligt att plussa när det är så många som gör så stora misstag hela tiden.

Lycka till!