Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

I en intillliggande borttramsad tråd skrev Barbalander:

Har lirat poker i några månader nu och börjar bli en hyfsat vinnande spelare. Har prövat på både FL samt NL. Och nu till saken, varför spelar man FL? Vad har FL som inte NL erbjuder?

Jag började med FL men spelar nu bägge. På låga nivåer är det nästan ett måste att spela för någon bonus (pga raken som folk nämnt här). Det går snabbare att tjäna in en bonus med FL.

Jag brukar spela på två bord. Ett FL och ett NL.

Jag tycker FL är lika kul. Det är mer spänning än ryktet säger. I NL är det ganska lätt att sätta någon på minst ett set om de betar stort på turn. I FL måste man gissa lite mer och läsa motståndarna minst lika bra.

Att tajma en blindstöld är mycket värt och grymt skönt. Det har du inte i låga FL där blindsen är så låga. (Jag spelar 1-2 FL och 20 NL typ.)

Om sura utdragninger är ett problem på låga FL så kan man ju ställa det mot sjuka utbluffningar på låga NL. När du betar pott på floppen As Th 8h med KK i hand och två fragglar går all in efter dig och du lägger dig och en av dem har en hålstege och den andra par i tior.

Matte är kul.

-------------------------

Egentligen tycker jag att den intillåggande tråden flippade ut som så många gör och inte är värd en kommentar, men jag är intresserad av jämförelsen FL-NL eftersom jag nyss börjat med NL och in intressad av fler seriösa åsikter.

Postad

Själv spelar jag FL för att det kräver en lägre BR i förhållande till bonusjagande. Tror mig helt enkelt kunna göra mycket mera pengar på lowlimit i FL än NL. I och för sig möjligt att den lägre raken i NL skulle kompensera, men jag har inte spelat så mycket NL om jag ska vara ärlig.

Tror heller inte jag skulle kunna 7-tabla NL som jag gör i FL, i alla fall inte än.

Postad

Själv spelar jag högst två bord för att jag blir så stressad av fler.

Den korta tid jag spelat FL verkar det gå att vinna mer snabbare där. Håller med dem som säger att det svänger mindre på NL. På låga nivåer får man in så mycket på tex ett set att man sedan kan sitta och vänta på nästa bra hand utan att bli bortblindad.

Får man inga kort i FL så försvinner mycket i blinds och det är väl där mycket av svängningarna sitter.

Men visst kan man vinna på FL. Bara man hittar rätt bord med många tyskar och spanjorer.

Saint skrev:

Tror heller inte jag skulle kunna 7-tabla NL som jag gör i FL, i alla fall inte än.

(naiv fråga) Hur många bord och i vilken form spelar du när du vill njuta av själva spelet?

Postad
Hur många bord och i vilken form spelar du när du vill njuta av själva spelet?

Njuta av spelet kan jag tyvärr inte göra just nu. ;) Grindar ihop rulle till Thailand som jag ska till nu i vinter.

Färre bord funkar inte riktigt för mig, blir för tråkigt. Sitter och läser forum istället. Roligaste spelsätter är nog MTT, men jag har aldrig klonkat någon sådan än, så det har varit massiv -EV. Så just nu blir det bara FL.

Postad
I en intillliggande borttramsad tråd skrev Barbalander:
Har lirat poker i några månader nu och börjar bli en hyfsat vinnande spelare. Har prövat på både FL samt NL. Och nu till saken, varför spelar man FL? Vad har FL som inte NL erbjuder?

Jag började med FL men spelar nu bägge. På låga nivåer är det nästan ett måste att spela för någon bonus (pga raken som folk nämnt här). Det går snabbare att tjäna in en bonus med FL.

Jag brukar spela på två bord. Ett FL och ett NL.

Jag tycker FL är lika kul. Det är mer spänning än ryktet säger. I NL är det ganska lätt att sätta någon på minst ett set om de betar stort på turn. I FL måste man gissa lite mer och läsa motståndarna minst lika bra.

Att tajma en blindstöld är mycket värt och grymt skönt. Det har du inte i låga FL där blindsen är så låga. (Jag spelar 1-2 FL och 20 NL typ.)

Om sura utdragninger är ett problem på låga FL så kan man ju ställa det mot sjuka utbluffningar på låga NL. När du betar pott på floppen As Th 8h med KK i hand och två fragglar går all in efter dig och du lägger dig och en av dem har en hålstege och den andra par i tior.

Matte är kul.

-------------------------

Egentligen tycker jag att den intillåggande tråden flippade ut som så många gör och inte är värd en kommentar, men jag är intresserad av jämförelsen FL-NL eftersom jag nyss börjat med NL och in intressad av fler seriösa åsikter.

Jag älskar FL, tycker det är sjukt mycket roligare än att spela NL. Jag får känslan av att det på något sätt är mer "spel", kan inte förklara det bättre.

Undrar bara ett par saker:

Hur gör du för att spela 2 olika spelsätt samtidigt ? Måste ju slå knut på hjärncellerna, tar mej typ två dar att göra omställningen NL-FL. Borde inte ett av borden bli lidande?

Postad
Hur gör du för att spela 2 olika spelsätt samtidigt ? Måste ju slå knut på hjärncellerna, tar mej typ två dar att göra omställningen NL-FL. Borde inte ett av borden bli lidande?

När jag blandade FR FL och NL SnGs så såg jag alltid till att ha de olika spelsätten på samma (fast olika) ställe på skärmen. Då slapp man i alla fall tänka på vilket sorts bord det var som poppade upp.

Postad

elvisero skrev

Högst två bord. Jag brukar lägga FL-bordet längst fram och koncentrera mig på det. Det är där jag spelar så att säga. Sedan sitter jag med ett NL-bord öppet i bakgrunden och bara väntar på en kanonträff.

På 10 eller 20 NL provar jag just nu att limpa med i stort sett alla händer jag tänker spela och ta det från floppen.

Brukar höja rejält med 99-AA.

Provade att höja 4-5 BB med bra kort, men det kostade mer än jag fick in. Men jag har bara spelat NL ett par veckor och letar efter en spelstil.

I FL har jag redan ett fungerande spel. På motsvarande bankrullenivå 1-2 dollar är det mer riktig poker. Mycket bättre poker för samma peng.

Postad
Hur många bord och i vilken form spelar du när du vill njuta av själva spelet?

Roligaste spelsätter är nog MTT, men jag har aldrig klonkat någon sådan än, så det har varit massiv -EV. Så just nu blir det bara FL.

Samma här. På turneringar över 300 pers har det aldrig slagit till. Jag kom typ tolva på en av partypokers PP-frirullar en gång (800 personer). Däremot har jag två färska andraplatser på fembords-SNG. Så hoppet finns. Jobbar med att öppna upp spelet mer en bit in. Är lite för tajt.

Hoppas Thailand blir skönare än 7-bordsslitet.