Gå till innehåll

da Vinci Koden - boken och anti-boken!


Albert

Recommended Posts

En grymt bra bok, men nu har det kommit en mot-bok till da Vinci Koden och en mot-DVD. Någon som läst mot-boken eller sett DVD:n?

 

http://www.davincicodedecoded.com/

 

Motbok? Har för mig att morfar har snackat om nån motbok nångång men det handlade om spritransonering och inte Prior de Sion...

 

:lol:

 

Näh, har varken sett dvd:n eller läst motboken men det ska bli intressant att höra av nån som har gjort det... För även om Da Vincikoden blev lite väl mkt s/f på slutet så var det otroligt spännande läsning...

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Da-Vinci koden var väl.. OK.

 

Om man gillade den kan jag rekommendera Umberto Eco:s Foucaults Pendel. Jag tyckte den var några snäpp vassare än Brown, bättre intrig, mer gripande och större djup. Den hade också en intressantare knorr på slutet.

 

Det intressanta med Browns bok är ju kulten runt den, inte boken i sig.

 

/gnu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Motbok? Har för mig att morfar har snackat om nån motbok nångång men det handlade om spritransonering och inte Prior de Sion...

 

:lol:

 

 

 

/TF

 

Jaså, här knäpper man mig på fingrarna! :)

 

Med din knaggliga franska antar jag att du syftar på Prieuré de Sion :)

 

Touché!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En grymt bra bok, men nu har det kommit en mot-bok till da Vinci Koden och en mot-DVD. Någon som läst mot-boken eller sett DVD:n?

 

http://www.davincicodedecoded.com/

 

Nä, har varken setty DVDn eller läst boken.

Dock är det ju ingen hemlighet att stora delar av Dan Browns "The Da Vinci Code" är kraftigt överdrivet, påhittat och i många fall rena spekulationer.

 

Boken är ändå väldigt bra lär jag säga. Ska läsa hans tidigare bok Angels & Demons snart, och sen kommer han med boken "The Salomon Key" framöver.

Det ska även bli intressant att se hur filmatiseringen av Da Vincikoden blir.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Motbok? Har för mig att morfar har snackat om nån motbok nångång men det handlade om spritransonering och inte Prior de Sion...

 

:lol:

 

 

 

/TF

 

Jaså, här knäpper man mig på fingrarna! :)

 

Med din knaggliga franska antar jag att du syftar på Prieuré de Sion :)

 

Touché!

 

 

Aaaah, sacré Bléu!!!!!!

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock är det ju ingen hemlighet att stora delar av Dan Browns "The Da Vinci Code" är kraftigt överdrivet, påhittat och i många fall rena spekulationer.

 

Klart att mycket är överdrivet och påhittat, det är ju en roman för tusan.

Men det är ju likadant med Bibeln va? Ingen kan väl på fullaste allvar tro allt som är skrivet där? :roll:

 

Jag har dock inte läst "motboken" men jag har förstått att det ska vara en liten "tröstbok" för alla som är relligösa. Så dom kan "ge svar" på de som läst Da Vinci koden och hoppar på dom med en massa konstiga påståenden och frågor om hur orimligt den ena eller det andra är...

 

Och innan ni hoppar på mig om att jag är en hedning, ateist, galning, satanist, Lokes avkomma eller något, så tycker jag SJÄLVKLART att folk får tro på vad dom vill. Bara dom inte skadar någon annan eller försöker tvinga på någon just SIN tro.

 

Men SNÄLLA, tänk lite själv och försök tro på något som ingen annan har skrivit åt dig..

 

Hoppas oxå att filmatiseringen blir sevärd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Boken tyckte jag var bra, som deckare typ. Den religiösa delen är av ringa intresse för mig, men som deckare är den helt ok. Bra drag[1] i den.

Jag köpte en annan bok av Mr. Brown, Digital Fortress, den var också helt ok. Bra drag i den också.

 

[1] Ja, inte mycket tråkigt, hände nåt hela tiden... me like...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock är det ju ingen hemlighet att stora delar av Dan Browns "The Da Vinci Code" är kraftigt överdrivet, påhittat och i många fall rena spekulationer.

 

Klart att mycket är överdrivet och påhittat, det är ju en roman för tusan.

Men det är ju likadant med Bibeln va? Ingen kan väl på fullaste allvar tro allt som är skrivet där? :roll:

 

Jag har dock inte läst "motboken" men jag har förstått att det ska vara en liten "tröstbok" för alla som är relligösa. Så dom kan "ge svar" på de som läst Da Vinci koden och hoppar på dom med en massa konstiga påståenden och frågor om hur orimligt den ena eller det andra är...

 

Och innan ni hoppar på mig om att jag är en hedning, ateist, galning, satanist, Lokes avkomma eller något, så tycker jag SJÄLVKLART att folk får tro på vad dom vill. Bara dom inte skadar någon annan eller försöker tvinga på någon just SIN tro.

 

Men SNÄLLA, tänk lite själv och försök tro på något som ingen annan har skrivit åt dig..

 

Hoppas oxå att filmatiseringen blir sevärd.

 

Du anar inte hur många som tror att allt i Da Vinci-koden är helt sant för att det står i förordet, eller så har de hört det av någon kompis eller läst på Internet någonstans... du fattar. Varför du hoppar på Bateman fattar jag f.ö. inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och innan ni hoppar på mig om att jag är en hedning, ateist, galning, satanist, Lokes avkomma eller något, så tycker jag SJÄLVKLART att folk får tro på vad dom vill. Bara dom inte skadar någon annan eller försöker tvinga på någon just SIN tro.

 

Du måste vara satanist.

"folk får tro på vad dom vill. Bara dom inte skadar någon annan eller försöker tvinga på någon just SIN tro".

Det låter nästan som satanismens "Gör vad du vill, så länge du inte skadar någon som inte förtjänar det" ;)

 

Men SNÄLLA, tänk lite själv och försök tro på något som ingen annan har skrivit åt dig..

 

Det där var förmodligen inte riktat till mig.

If so, it makes NoSense.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:heart: Jag tror jag tror på SOMMAREN, jag tror jag tror på sooool igen :heart: *ylar*

 

Nää Bateman, klart det inte var riktat till dig. Jag riktade min "känga" till alla som tar åt sig.

 

Men satanist, jag? Nää kamma dig. Hade inte ens en aning om deras "gör vad du vill... " slogan. Vet inget alls om vad dom vill/tror faktiskt. Den "sloganen" lät lite väl extrem tycker jag, för vem ska bestämma vem som förtjänar vad? Får JAG leka både lag och domstol? Trodde bara Judge Dredd hade patent på det... :twisted:

 

Jag tror för övrigt bara på vackra flickor, god öl, alperna, bra restauranger, rödvin, och så lite maltwhiskey gärna allt på en gång. Och så höga pocketpar såklart.

 

Cheers :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte läst hela "mot-boken" än. Men den är mer som faktabok där man kan kolla upp detaljer eller läsa om de människor som finns med i boken. Tycker inte den känns skriven för religösa ändamål utan som en historiebok som utgår från de saker Brown "påstår" i Da Vinci koden.

Tycker Da Vinci koden var bra, men är inte så förtjust i Angels & Demons som känns lite blek. Vill läsa Digtal Fortress men det visade sig att jag inte äger den än...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Da Vinci koden ar en av de basta bocker jag last just for att man far en tankestallare om hur mycket kyrkan har stallt till med genom aren. Darmed inte sagt att priare du sion eller vad det nu hette verkligen finns. Troligen gor det val inte det. Men tanken bakom boken ar god. Satansbibeln ar ocksa ruggigt bra lasning for alla som ar intresserade av teologi i en eller annan form. Den finns att bestalla som pocket for en billig peng. Sok pa anton Szandor de la vey och satanic bible sa lar man hitta den. Tar upp mycket av kristendomens hycklande och ar inte alls den hemska bok man lurades att tro nar man gick i skolan :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Författarna till "Holy Blood, Holy Grail" har stämt Dan Brown för plagiat.

 

Vilket är ungefär samma sak som att säga att Priöre de sion är påhittat.

(excuse my french)

 

 

Eller, mer korrekt, är samma sak som att säga att amerikanska rättsystemet uppmanar till idioti. Har någon tjänat pengar så stäm dem! Du kanske inte har något att komma med, men du kommer som SÄMST få en massa gratis PR! Med lite mutor och ruttna domare så kanske du får ett par biljarder!

 

Ett simpelt försök att få lite pengar från kakan helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Appropå motboken (mot Brown asså) så bläddrade jag igenom den lite snabbt i en butik. Verkar som ett ganska taffligt försök att få religösa att känna lugnet.

 

En bunt halvdana svar hoppfösta bara. Känns som en sådandär grej som gör att du kan börja tro på Brown, bara för att motargumenten är så dåliga...

 

Jag tror att det ligger en del bakom Browns skriverier. En hel del är ju romanens verk, men i grunden tror jag att Da Vinci-koden ger en bättre bild av vår religion än vad bibeln gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant krönika i gårdagens SvD.

 

"Koden"ett falsarium som förför

 

FAKTA OCH FIKTION Redan före Dan Brown och hans mångmiljonsäljande "Da Vinci-koden" hade ett antal författare spekulerat i samma riktning. Spåren leder tillbaka till Pierre Plantard, som försökte bevisa en blodslinje till Jesus och därmed pretendera på en fransk kungatron.

 

Det är sällan en roman ger upphov till en debatt om faktiska förhållanden. En roman ger ju författaren fria händer att omskapa verkligheten. Finns det faktafel i Jan Guillous böcker om Arn är det något de flesta tar med ro. Med Dan Browns "Da Vinci-koden" ligger det annorlunda till: den har gett upphov till en flod av böcker och artiklar, för och emot. Orsaken är att romanen rör sig på gränsen mellan fakta och fiktion och att författaren garanterar dess sanningsenlighet.

 

Länk: http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_8977831.asp

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag saxar från ett av inläggen på SvD

 

"Per Beskow hävdar i artikeln att författaren Dan Brown "/...garannterar dess [romanens] sanningshalt." Men i romanens inledande faktablad står bara en garanti för att beskrivna dokument, arkitektur och platser existerar. Den enda tänkbara lapsusen från Dan Browns sida är att han hävdar att sällskapet Prieure de Sion existerar på basis av dokument i det franska nationalbiblioteket, vilket jag samtidigt förmodar sker i god tro"

 

 

Alltså; det man med säkerhet kan veta är att arkitektoniska beskrivningar och namnen på platserna är korrekta i boken. Så långt är alla med. Sedan så fattar jag inte vad det är för jävla ståhej om någon skirver att Jesus har kopulerat med skökan Magdalena. Slutsatsen man kan dra är att det är fiktion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Ikväll går det ett, förhoppningsvis, intressant program om da vincikoden.

 

Tid: 2215 - 2400

 

Kanal: SVT 1

 

Titel: Da Vinci-koden - sanning eller myt?

 

Övrigt: Brittisk dokumentär från 2004. Författaren Dan Brown påstår i romanen "Da Vinci-koden" att Jesus fick barn med Maria Magdalena och att den kristna kyrkan skulle föras vidare av henne. Enligt boken var Leonardo da Vinci medlem i ett mystiskt sällskap, som skyddar hemligheten och Jesu avkomlingar. Följ med på en fascinerande resa, som utforskar fakta och myt. Presentatör: Tony Robinson. Bredbild. Även i SVT2 23/2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

 

Men satanist, jag? Nää kamma dig. Hade inte ens en aning om deras "gör vad du vill... " slogan. Vet inget alls om vad dom vill/tror faktiskt. Den "sloganen" lät lite väl extrem tycker jag, för vem ska bestämma vem som förtjänar vad? Får JAG leka både lag och domstol? Trodde bara Judge Dredd hade patent på det... :twisted:

 

Nej, det har han inte. I din värld är det du som bestämmer. Fint va? Att vara dum i huvudet är för den sakens skull inte ok, det kommer ju bara att slå tillbaka på en själv ;)

 

Jag tror för övrigt bara på vackra flickor, god öl, alperna, bra restauranger, rödvin, och så lite maltwhiskey gärna allt på en gång. Och så höga pocketpar såklart.

 

Jag med, allt utom alperna. Där är jag skeptisk, kan alperna verkligen vara bra? Hmmm...

Så stavar jag livets vatten som skottarna, Whisky.

Annars tror jag att vi är överens :):)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

boken är ok. Rätt förutsägbar och inget vidare rikt språk (om man läser den på engelska iaf) men den funkar i en hängmatta en solig sommardag... Tyvärr är slutet ospännande, man har listat ut allt innan de i boken ens är nära, det blir istället "aaaaah, fattar dom inte, hur trög kan man vara"-trist)

 

Priory of Sion - på engelska (franska är för grodätare och TV5-muppar ;) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...