Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjenare,

Då var det dags för min första riktiga post här på Pokerforum.nu, och visst börjar jag med en fråga, sökte runt lite men hittade ingen liknande.

Har tänkt mig att börja anordna 8 eller 6 mans sit n go-turneringar här i Umeå om intresset finns. Tidigare har jag framför allt lirat cashgames och snubblade direkt över frågan hur blindsstrukturen borde se ut? Ska man helt enkelt plagiera t.ex. Pokerstars och deras Sit n go turneringar med 1500 i start chips och blindsen börjar på 10/20.

Eller är det någon annan som har något fint tips, hur spelas sit n gos på pokerklubbarna i resterande Sverige typ Klubben.

Tack på förhand

//Triple_X

* RP och flytt till Turneringspoker - QoS *

Postad
Har tänkt mig att börja anordna 8 eller 6 mans sit n go-turneringar här i Umeå om intresset finns. Tidigare har jag framför allt lirat cashgames och snubblade direkt över frågan hur blindsstrukturen borde se ut? Ska man helt enkelt plagiera t.ex. Pokerstars och deras Sit n go turneringar med 1500 i start chips och blindsen börjar på 10/20.

Jag har nu ordnat tre turneringar med ett kompisgäng, vi har varit 4-6 spelare. Ett tips är att inte kopiera onlinepoker för där är det inget meckande med chips. Första gångerna hade vi enkla Bicycle-chips, tre färger och blinds i multipler av tio (10/20, 20/40 o s v) och med bara tre valörer fick man hålla på och växla hela tiden ("två röda och två vita, oj nu har jag slut på vita, kan du växla Martin nämen nu höjde han så då får vi pussla om igen").

Senaste gången hade vi riktiga chips, i fem färger och valörer och blinds baserat på multipler av 25. Då kunde man koncentrera sig på att spela i stället för att fippla med chips fram och tillbaka.

Postad

En bra struktur för 6-10 spelare om man vill hålla på i typ en timme eller två är:

1500 i startmarker,

8 st 25:or

13 st 100

där du ökar blindarna var tionde giv.

och blindar

25-50

50-100

(75-150)

100-200 (1timme)

150-300

200-400

300-600 (2 timmar)

400-800

Lite lottoaktigt, men man vill ju att det ska ta slut någon gång så man kan köra en till.

Postad

cmt: Aj, nu fick du mig... så är fallet, är klart stabilare turneringsspelare än cashgamespelare, så det ni tar av mig på cashgame hoppas jag kunna dra tillbaka via SnG ;) (Om detta funkar i praktiken är en helt annan sak men det låter i alla fall bra).

Men SnG ska ju vara lite lottoaktigt ;)

Tack för alla svar nu ska jag nog kunna meka ihop nån shysst SnG-turnering.

Postad

tänkte ljuga ihop lite fyllepoker med gänget ikväll... vi är 6-7 pers som delar på ett fattigt Bicycle poker set(200 plastchips)... antar att det blir PLT, turneringsstruktur med 2-3 platser i pengarna... nu till frågan, hur delar vi upp chipsen på bästa möjliga sätt?... blinds?... hänvisningar till äldre trådar hjälper mig inte, då jag bara har 200 chips(100vita/50röda/50blå)... tacksam för svar...

Postad
tänkte ljuga ihop lite fyllepoker med gänget ikväll... vi är 6-7 pers som delar på ett fattigt Bicycle poker set(200 plastchips)... antar att det blir PLT, turneringsstruktur med 2-3 platser i pengarna... nu till frågan, hur delar vi upp chipsen på bästa möjliga sätt?... blinds?... hänvisningar till äldre trådar hjälper mig inte, då jag bara har 200 chips(100vita/50röda/50blå)... tacksam för svar...

Fyllepoker med gänget säger du, plottrar ihop något snabbt här borde funka utan direkta problem men med endast 200 chips på 7 pers så kan det bli mycke små växlande mellan varandra och potten men sånt får man leva med.

Totalt antal marker…

100st - Vita: 25

50st - Röda: 100

50st - Blå: 500

Med 2000 i startmarker

Varje person ska ha

12st Vita = 300

7st Röda = 700

2st Blå = 1000

Totalt: 2000 i marker

Vita är värda: 25

Röda är värda: 100

Blå är värda: 500

Blindsen:

25-50

50-100

75-150

100-200

150-300

200-400

250-500

Ta bort de vita markerna***

300-600

500-1000

800-1600

1000-2000

Blindsen ökar var 20 minut.

*** Nu behövs inte de vita markerna längre dessa kan ni ta bort, tips är att ni färgar upp de vita markerna så även de är värda 100, detta för att slippa kasta fram 12st Vita 25:or när ni ska syna en 300 höjning. (Hur obegripligt vart detta egentligen?) :)

Jag hoppas detta var till någon hjälp och lycka till med pokerliret ikväll…

//Triple_X

Postad

Vi tänkte köra en rätt stor turnering helgen efter löning..

KOmmer att bli mellan 20-30 pers... med 3 bord alltså

Vi har totalt 1000 marker med 5 olika färger...

Nån som kan ge lite enkla råd på hur mkt vi borde ha i startmarker...

Samt hur blindsstrukturen bör se ut utan att det ska bli för mycket lotto i slutet av turneringen med säg 5-10 pers kvar?

Och hur ska prisutdelningen vara, hade tänkt runt 5 platser lagom eller?

Och den kanske viktigaste frågan: hur bör man balancera ut borden när folk börjar öka i chips osv, finns det nåt enkelt knep där?

tacksam för svar