Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Lirar FLT Fullring. Ofta blir det HU mot någon lös spelare och då har jag lätt för att vika ner mig om jag inte prickar. Detta händer än att jag sitter med bra händer (AK-AT KQ-KJ).

Vad finns det för generella tips vid dessa situation. Har ni några knep? Bör man betta ut både flop och river trots att man inte prickat? Bör man syna ner ett oprickat bord med Ak-AQ?

Händer ofta att det blir på följande vis = Sitter med AK-AQ har postion flop T85 jag bettar ut Fi synar turn 4 jag bettar ut blir raisad.. vad göra?

Postad

Bluffa inte. Syna inte ner utan träff.

Har du höjt kan du alltid beta även på floppen, men får du syn är det läge att ge upp.

Vänta tills du träffar och låt honom bluffa bort sina pengar=syna ner honom. Kanske kan du försöka bluffa honom efter du har slagit honom en gång.

Många lösa spelare är bra på spelet efter floppen eftersom de gör det så ofta. Om du är tajt gör han ju rätt att syna med PP eller TP på en sån bräda då du troligtvis sitter på överkort.

Visst det kan kännas grymt skönt att syna ner en lös spelare med bara AQo utan träff och slå honom. Men det är för dyrt i längden.

Postad

bandini: Tackar för tipsen. Känns som jag spelar ungefär som du beskriver att man ska göra men det känns som folket runt bordet upptäcker detta och försöker c-raisa hela tiden för det vet att jag lägger mig.. Känns som jag ytters sällan plockar upp små pottern och blinds duellerna.

Postad

Bandinis tips är för tighta.

Tänk såhär: Din AK träffadr 2/3 av flopparna, hur många träffar då hans?

du synar väl en floppbet med oträffad AK-AT på låg bräda? GÖr inte hand et då oxå?

Generellt sett tycker jag att HU FLT handlar om: "Vad ska han ha?" Sen ett tryck på bet/raise knappen.

Dock vet jag itne ens om jag e vinnande på FLT, men jag e plus på de händer jag spelat hittills.

Postad

Mot väldigt lösa spelare så kan du dock checka turn om du har position då de så ofta kommer c/r dig med inget som gör att du måste folda. Det kompenserar för det faktumet att du ger dem ett frikort för o slå dig framförallt med tanke på att de 10ggr av 10 kommer även bluffa rivern när de inte har ngt o då callar du 1 bett.

Det är ett ganska bra spel mot mkt LAG spelare.

Jag misstänker att du spelar på tex Prima där spelet är extremt TAG redan på 0,5-1$ och då rekommenderar jag Winning Low Limit Holdem.

Spelar du på mer Loose-passive Loose-aggressive siter som SvSpel så rekommenderas Small stakes holdem.

Men båda bör läsas.

Postad
Bandinis tips är för tighta.

Poängen här är väl att det inte är HU-poker. Utan det gäller spel på fulla bord, men att man ofta hamnar HU mot en agg spelare.

Hur man agerar beror väl lite på om man är beredd att ta stora svängningar. Men generellt sett är det ju inget bra idé att sitta och syna ner någon med bara AKo utan träff.

Blir du mobbad och sönderläst kan du alltid checkraisa tillbaks vid enstaka tillfällen.

Är fi så bra att de läser sönder dig måste du variera lite. Höja med 88 eller 76s då och då. Prova även att bara syna med AQo om det är många som ser floppen. Då kan du komma lite på smygen mot LAG-spelaren. OM det blir heads up och en Q kommer på floppen har han svårare att sätta dig på höga kort.

Men min erfarenhet (brukar grinda 0.5-1.0 FL tiomanna) är att det är dyrt att sitta och gissa tom.

Mot lösa dåliga spelare får man riktigt bra betalt när man träffat. Är det flera lösa spelare som vinner vid bordet kan det vara en poäng att byta bord.

Jag känner igen mig i att det är jobbigt. Ibland känns det som att man aldrig får chansen att smaska till den där bullien.

(Jag har för mig att man träffar 50% av flopparna med två olika kort.)

Postad

Du tänker fel. FL is all about the odds. Han behöver bara folda turn typ 1 av 5 för att du ska breaka even med det bettet. Tänk efter hur ofta du vunnit en pott på turn HU. Det är garanterat fler än 1 av 5.

Kan du inte lägga pengar i potten när du mistänker att du har sämst hand så ä FL inget för dig.

Postad

Jag blir lite osäker vad vi pratar om. OP nämner lös FI, men svaren behandlar aggresiva FI.

Du tänker fel. FL is all about the odds. Han behöver bara folda turn typ 1 av 5 för att du ska breaka even med det bettet. Tänk efter hur ofta du vunnit en pott på turn HU. Det är garanterat fler än 1 av 5.

Kan du inte lägga pengar i potten när du mistänker att du har sämst hand så ä FL inget för dig.

Jag tror inte att det är rätt att beta turn med sämst hand om FI är identifierad som lös. By definition kommer vi ju att få syn. Har vi position som i OPs förutsättningar kan vi ju ta ett frikort. Det har ju definitivt ett poitivt EV. Att betala ett bet med sämst hand kan ju iofs vara EV+ det också, beroende på pottens storlek och antalet outs vi har, men inte inte lika mycket EV+ som att checka bakom.

Men det betyder inte att man inte ska beta turn om vi inte har MacDaddy's förutsättning att vi har sämsta handen. En lös spelare betalar ju ofta av ett bet på turn utan att ha träffat. En studie av FI's tendensen i frågan är viktig för att bestämma om man ska beta eller inte.

En anna sak att beakta är om FI var ensam att se flopen eller en av flera. Det är större risk att det är någon som har träffat som är kvar i handen om det är en av flera.

Om brädan innehåller ett uppenbart drag, speciellt om det finns redan på floppen, höjs chansen att det är ett drag FI har och det talar för en bet.

Och gör inte samma sak varje gång. Eftersom EV för bet och för att checka ofta är väldigt lika kan man förmodligen variera sig ganska ofta.

Betar man turn får man ofta chansen att se showdown utan ytterligare bets. Checkar man risker man att få et donkbet på turn och kanske lägger bästa handen. Mot rätt FI kan det dock vara precis rätt strategi (dvs att syna donkbettet).

Själv betar jag oftare än jag checkar, men spelar iofs SH.

Det var lite spontana funderingar. Kritik och synpunkter välkomnas.

Postad

chlu, tyvärr har jag inte tillgång till fi kort men hade jag det hade jag som du bettat när jag var ahead och checkat när jag var behind.

JAg vet inte om det är så read betonat om man ska betta turn för de flesta callar ändå floppen så ngn direkt info får man inte där.

Postad
chlu, tyvärr har jag inte tillgång till fi kort men hade jag det hade jag som du bettat när jag var ahead och checkat när jag var behind.

JAg vet inte om det är så read betonat om man ska betta turn för de flesta callar ändå floppen så ngn direkt info får man inte där.

Det handlar om att mot en lös spelare så är du oftare ahead o ska således oftare betta. Plus att han betalar oftare av när du e ahead. O i min erfarenhet så höjer han mer sällan när du är behind. Så det är tämligen readberoende om du ska betta eller ej.