Gå till innehåll

SnG - Alltid shortstacked på level 4. Hjälp!


Max Cady

Recommended Posts

Spelar SnG Turbo fullbord 20+2 på SS. Har problem med att jag ofta (oftast?) är shortstacked när level 4 (75/150) börjar. Spelar tight de första nivåerna något som leder till att jag ofta bara har gjort av med blindskostnaderna och kanske lite till när level 4 börjar. Det vanliga scenariot är att 2-3 spelare i det här läget ligger på 1400-1500, 2-3 på ca 900 och resten under 700. Vanligtvis har endast en eller kanske ingen åkt ut i det här läget. Hur hanterar jag detta? Givetvis är jag bland de tightaste vid bordet och har oftast inte haft händer för att bygga stack. Det brukar sluta med att de som är riktigt shortstackade åker ut och kvar är jag som shortie mot 3-4 pers med betydligt större stackar än mig. Hur ska jag hantera detta? Känns inte helt bra att spela alltför mycket lösare (kör med Myssions SnG-guide som grund), så hur ska jag göra?

 

En annan fråga som väckts med anledning av Xerxes utmärkta tråd om spel på bubblan...

 

http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=32579&highlight=

 

...beroende på stackdjup är hur jag ska resonera vid följande stackdjup och blindsnivåer? Xerxes tråd gäller som sagt på bubblan men ett liknande tänk borde väl finnas även med sex pers kvar?

 

LiveEvil och h9ohgbv98b har hela tiden varit ganska aggressiva och raisar ofta efter mig. LiveEvil har för en liten stund sedan haft större stack men förlorat en pott mot joker69.

 

joker69 sitter på plats 2 med 2005.00

unnah sitter på plats 3 med 257.00

ithal sitter på plats 6 med 1240.00

Julia E sitter på plats 7 med 2240.00

LiveEvil sitter på plats 8 med 1340.00

h9ohgbv98b sitter på plats 10 med 2468.00

 

unnah satsar s mörken 300.00

joker69 satsar l mörken 150.00

 

 

joker69 sitter på plats 2 med 1598.00

ithal sitter på plats 6 med 1090.00

Julia E sitter på plats 7 med 750.00

LiveEvil sitter på plats 8 med 2530.00

h9ohgbv98b sitter på plats 10 med 3582.00

 

LiveEvil satsar s mörken 300.00

Julia E satsar l mörken 150.00

 

 

 

joker69 sitter på plats 2 med 4546.00

ithal sitter på plats 6 med 1090.00

Julia E sitter på plats 7 med 750.00

LiveEvil sitter på plats 8 med 2230.00

h9ohgbv98b sitter på plats 10 med 934.00

 

joker69 satsar s mörken 300.00

h9ohgbv98b satsar l mörken 150.00

 

 

joker69 sitter på plats 2 med 4596.00

ithal sitter på plats 6 med 2180.00

Julia E sitter på plats 7 med 1650.00

LiveEvil sitter på plats 8 med 390.00

h9ohgbv98b sitter på plats 10 med 434.00

 

h9ohgbv98b satsar s mörken 500.00

LiveEvil satsar l mörken 250.00

 

Med anledning av att jag är shortstacked, och har varit så ett tag, uppkommer handen nedan. Som jag beskrivit tidigare så har spelarna till vänster om mig raisat och härjat en hel del. Att de synat stora raisar från de två spelarna till höger om mig och att dessa två glada synare dessutom täcker mig den mesta tiden har gjort att jag inte vågat ställa med any two. :oops: Jag uppfattar i detta läge itals raise på knappen som ett försök att stjäla blindsen och synar då folda gör att jag har mindra än 2*BB i stacken.

 

 

joker69 sitter på plats 2 med 5890.00

ithal sitter på plats 6 med 1430.00

Julia E sitter på plats 7 med 1150.00

LiveEvil sitter på plats 8 med 780.00

 

Julia E satsar s mörken 500.00

ithal satsar l mörken 250.00

 

ithal: --, --

Julia E: 8d, Qh

LiveEvil: --, --

joker69: --, --

 

Pre-flop:

 

LiveEvil: Lägger mig

joker69: Lägger mig

ithal: Höj 1000.00

Julia E: All in

ithal: Syna 1650.00

 

Showdown:

 

ithal visar: Js, Kc (högsta kort kung)

Julia E visar: 8d, Qh (högsta kort dam)

 

Flop (Board: 5s, 9s, 6h):

 

 

Turn (Board: 5s, 9s, 6h, 4d):

 

 

River (Board: 5s, 9s, 6h, 4d, 10s):

 

 

Huvudpott:

ithal vinner potten på 3300 med högsta kort kung

 

(0.00 spelavgiften togs ut för den här handen)

 

Att bli shortstacked och åka ut som 4-5:a är ett superstort problem för mig! Av 86 spelade har jag hamnat 4-5:a 27ggr, det är ca 30% av gångerna! Min ROI (13% :lol: ) rasar fruktansvärt snabbt nedåt och rullen sinar. På de 20 senast spelade har jag hamnat ITM 5 ggr och då som 2:a 3ggr och 3:a 2ggr. Börjar bli smått desperat över mina shortstackproblem nu! Behöver akut hjälp med att komma till rätta med mina problem, vad är det som händer?!!! :cry::cry::cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faktum är att jag har samma problem som du, iaf på senaste tiden då jag verkligen inte har haft något flyt överhuvudtaget (downsving).

 

Ett typexempel är som följande:

 

Jag spelar riktigt tight första blindsperioderna, går bara med i sen position på exepmelvis suited connectors. Jag spelar helt enkelt TAG. Då blindsen är 30/60 brukar detta resultera i att jag har ca 1350 kvar i stacken kanske efter ett par limps (eventuellt en raise som sedan inte gett med sig mer). Nu får jag min första "riktiga" spelbara hand, AQo, höjer upp till 180 och får en syn. Floppen kommer låg och Fi checkar, jag betar ut halvpott, ca 2000, och Fi checkraisar mig (all in). Jag blir tvungen att folda och efter det har jag 1350 - 400 = 950 (jag är alltså shortstack). Kort därefter blir blindsen 50/100 och därmed ligger jag under 10BB och blir tvungen att gå all in vid ett bra tillfälle. Då jag får Q10s på cut off ser jag det som ett bra tillfälle, men tyvärr så raisar UTG+1 en standardraise och jag väljer att skjuta upp tillfället. Efter att ha blindat bort ytterligare 150 efter inag som helst bra tillfällen har jag 800 kvar. Efter ett tag hittar jag ett hyfsat tillfälle och pushar med K5s, då synar BB och visar AX, och jag åker ut.

 

Ett sådant scenario har varit alltför vanligt för mig på sista tiden, kanske du upplever samma sak? Jag vet faktiskt inte riktigt vad man ska göra åt saken, jag HATAR verkligen att vara shortstacked fram tills blinds 50/100, utan jag vill gärna ligga runt 2000 åtminstone så jag kan arbeta mer med min stack, dvs raisa utan att sätta mig commited.

 

Kanske e det frågan om missflyt, men så upplever jag det som iaf..(alla storstackar vid de tillfällena man e shortstacked har fått ut sina premiumhänder, eller så har dom blivit donerade marker av en maniac som bluffar på anytwo). Själv får man inte ut något av sina spelbara händer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om du hänger upp dig på att du har lagt in pengarna i turneringen och sen inte riktigt vågar spela ut!? Du spelar tight, men om du inte tänker så mycket på insatserna utan drar till lite aggressivare spel samt trycker dom ALL IN från position och därmed dubblar upp så borde du sen kunna fortsätta med ditt tighta spel och låta dom andra slå ut varandra! Vem säger att du måste ha kort för att spela? Du spelar väl spelaren?! Också!

 

Visst åker man ut tidigt då och då men det uppväger dom gånger man är chipleader i dom andra! Detta funkar för mig men kanske inte för dig! jag kan bara ge ett råd och hoppas att du vågar expremimentera lite mera!

 

LYCKA TILL/Champ :club::diamond::heart::spade:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du läser Myssions SnG-guide så förstår du kanske att det inte är ett vinnande spel i längden att ställa titt som tätt i början av en SnG. Och nej, jag är inte orolig för att "förlora" min 22 investerad kronor! :D Bra att det funkar för dig men jag vill nog hitta nadra lösningar på mitt problem. Tack ändå!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med, jag är heller inte rädd att förlora några (som i mitt fall 10$). Tvärtom är jag den som tar mest risker då bubblan närmar sig, vilket brukar ge goda resultat. Däremot tar jag inga risker i början och försöker till varje pris undvika coinflips.

 

Att spela motståndaren, ja det gör jag också då blindsen gått upp en nivå, inte tidigare, men vad gör man om man e short? Då finns det ju inga rimliga chanser att "spela motstådare", utan all in eller fold eller ju de enda alternativen som finns. Och kommer läget, ja då pushar jag. På sista tiden har dock dessa pushes gått åt ****** då jag exempelvis pushat A10 och storstacken synar med A7 - 7:an kommmer på floppen, eller då jag pushar med 88 mot BB som inte är så storstackad (vilket ökar fold equityn), tyvärr satt SB på QQ...

 

Så, jag tror hur du känner dig MaxCady ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hello är svårt att hjälpa dig genom att bara se en hand så sent i turneringen. Om du postar en hel turnering eller iaf stora delar ifrån samma så är det lättare att hjälpa dig.

 

Dock så är jag relativt säker på att du stjäl för lite blinds när blindsen går upp till level 3-4. Då gäller det att stjäla, stjäla och stjäla så fort man får chansen. Vet inte riktigt hur strukturen är på SS men som sagt STJÄL MER!

 

Om du PM:ar mig din msn så kan jag kolla på nån turnering när du spelar om du vill?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar SnG Turbo fullbord 20+2 på SS. Har problem med att jag ofta (oftast?) är shortstacked när level 4 (75/150) börjar.

 

Stjäl mörkar på nivå 3. Du får faktiskt 150 mer marker varje gång som du vinner mörkarna. På nivå 4 får du hela 225 marker varje gång du vinner.

 

Dvs gör en standardhöjning på CO/knappen om du är först in i potten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag frågar inte detta för att vara dryg eller så men vilken nivå spelar du på och vilka meriter/framgångar har du? Har inte sett dig här så mycket? Hoppas att du förstår att om jag ska få den sortens hjälp du erbjuder så vill jag ju veta? ;) Hade nån SnG-kung som jag känner till här på forumet erbjudit det samma hade det varit klockrent! ;)8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag frågar inte detta för att vara dryg eller så men vilken nivå spelar du på och vilka meriter/framgångar har du? Har inte sett dig här så mycket? Hoppas att du förstår att om jag ska få den sortens hjälp du erbjuder så vill jag ju veta? ;) Hade nån SnG-kung som jag känner till här på forumet erbjudit det samma hade det varit klockrent! ;)8-)

 

Hehe om vi säger så här... jag plussar, spelar Party $11-$33.

Nu endast 11 eftersom jag startat en dagbok, lite noggrannare rullekrav.

 

Men skitsamma då, här försöker man vara hygglig liksom :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I nivå 3. Om du är väldigt tight, och får bra kort på nivå 3 och höjer.. lägger inte dom andra sig rätt ofta? Utnyttja det genom att höja 3 big blinds i sen possition för o sno lite ibland med halvdanna händer...

 

 

Det finns säkert med i guiden men det är ett rätt vanligt fel. Höja är bättre än o syna :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att de flesta på Svensk Sple är BETYDLIGT lösare än vad jag är! Därför kommer ofta en raise eller ett helt gäng limpare som är glada synare vid en raise.

 

Såhär ser det ofta ut på level 4 (75/150)

HERO: 800

FI1: 1200

FI2: 600

FI3: 2000

FI4: 1500

FI5: 400

FI6: 3500

 

Kan ju inte gärna limpa då med vad som helst. Det är ju dags att ställa in med endast lite mer än 5*BB i stacken! De stora stackarna har ju här lite mer utrymme att stjäla än vad jag har. Ett ställ får ofta syn av de mest märkliga händer (tex Q9s!! :D )dessutom så man vill ju ha en hyffsad hand när man försöker stjäla! Känns som att problemet i mit spel ligger någon annanstans än att behöva vänta in en hand att ställa med. Har jag fel eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och om det är många som synar och lirar på där du spelar... ös på med donkbett när du har top3 (många som limpat innan) innan floppen kommer. Det är mer en regel än undantag att man får syn av mediokra händer för att dom vill gärna dubbla upp el gå o skita. :lol:

 

Om det är många som synar så är fancyplay det sämsta receptet för o ta hem segern. Kör du turbos så är det bara att mosa! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja att sluta med turbo är ju ett förslag men det måste väl gå att lära sig eller hur? Vill utvecklas och då känns det inte som rätt strategi att undvika problemet genom att spela med långsammare struktur! Vet inte riktigt var jag ska börja när jag nu måste reda ut mitt problem. Spela mer och få rutin antar jag....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag är ju ALDRIG först in! Det är ALLTID folk som limpat eller raisat innan om man sitter på knappen. Om jag ställer i tidig position så finns det lite väl många som (oftast) täcker mig och som kan tänkas syna en all in. Att ställa på knappen eller i stolen före med hyffsade kort om ingen gått med i potten än är självklart om jag är shortstacked! Måste påpeka oxå att det är väldigt många kvar även när blindsen är dyra så det är mååånga som kan ha fått nåt på handen och är villiga att syna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag är ju ALDRIG först in! Det är ALLTID folk som limpat eller raisat innan om man sitter på knappen. Om jag ställer i tidig position så finns det lite väl många som (oftast) täcker mig och som kan tänkas syna en all in. Att ställa på knappen eller i stolen före med hyffsade kort om ingen gått med i potten än är självklart om jag är shortstacked! Måste påpeka oxå att det är väldigt många kvar även när blindsen är dyra så det är mååånga som kan ha fått nåt på handen och är villiga att syna!

 

Ja, då låter det onekligen knepigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja att sluta med turbo är ju ett förslag men det måste väl gå att lära sig eller hur? Vill utvecklas och då känns det inte som rätt strategi att undvika problemet genom att spela med långsammare struktur! Vet inte riktigt var jag ska börja när jag nu måste reda ut mitt problem. Spela mer och få rutin antar jag....

 

Kanske inte en dum idé att köra regulars istället. Där har man större möjlighet att "vänta på ett bättre läge", medan man i turbosar måste vara bättre på att ta varje liten edge man kan hitta. Lär dig krypa innan du lär dig springa, typ. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag är ju ALDRIG först in! Det är ALLTID folk som limpat eller raisat innan om man sitter på knappen. Om jag ställer i tidig position så finns det lite väl många som (oftast) täcker mig och som kan tänkas syna en all in. Att ställa på knappen eller i stolen före med hyffsade kort om ingen gått med i potten än är självklart om jag är shortstacked! Måste påpeka oxå att det är väldigt många kvar även när blindsen är dyra så det är mååånga som kan ha fått nåt på handen och är villiga att syna!

 

Detta är ju väldigt typiskt för SS. Även i den dyraste dagliga MTT:n (500+50) är (eller var tidigare i år i alla fall) detta beteende förhärskande. Som jag svurit över att (A) inte kunna stjäla ordentligt pga alla som är in i alla potter och (B) dessa syn-syn-syn-kaskader med skitkort när man ställer. Först blir man lycklig över att hitta en tryckbar hand för att sno limps/ha god chans att dubbla, men oddsen försämras ju drastiskt att klara sig för varje spelare som synar med any two.

 

Jag har funderat en hel del över hur man slår spelare som är helt random i sina beslut, och diskuterat det på twoplustwo, men har inte något bra patentsvar. Det är inte helt självklart om det är bra eller dåligt att gambla tidigt (vare sig det gäller SnG eller MTT) med den typen av motstånd.

 

Min lösning på problemet var att sluta spela turneringar på SS tills vidare. I synnerhet turbo mot den typen av motstånd låter mer som gambling än pokerspel i mina öron.

 

Om du nu verkligen vill slå Turbo-SnG på SS föreslår jag att du provar något alternativ till ditt tajtspel. Kör en trettio stycken med motsatt taktik, där du bufflar och skyfflar in stacken i tid och otid. Syna aldrig, höj rejält eller ställ in.

 

/Petter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan faktiskt vara rättså knepigt att spela mot så dåliga motståndare. Nu har jag inte spelat på Svenska Spel, men det största problemet när man spelade SnG's på Everest var att folk var så passiva att de aldrig slog ut varandra. Inte ens när två monsterhänder var uppe mot varandra så åkte någon ut, för att båda spelarna satt och duttbetade och dutthöjde hela tiden... :? I "normalt" SnG-spel kommer en hel del av ens eget $EV från det faktum att andra spelare slår ut varandra, samt att man har fold equity när blindsen är höga, men mot sådana här tomtar får man förlita sig mycket mer på att värdebeta själv, och får man då inte kort eller inte får vara först in, ja då finns det inte så mycket man kan göra. Kan dock vara svårt att värdebeta fler marginella händer när det är 9 andra clowner med i varje pott, men å andra sidan har du ju knappast usla resultat hittills, så det kanske inte finns någon anledning att laga det som inte är trasigt ;). Men att prova regulars eller 5-manna (för att kunna isolera mer mot fiskarna) kan kanske vara en bra idé?

 

Ibland funderar jag också på om du underskattar variansen och överanalyserar. Man kommer inte ifrån att man hamnar i situationer som är kluriga ibland, oavsett motstånd. Man kan inte hamna ITM heeela tiden, och det betyder inte att man gör något fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ibland funderar jag också på om du underskattar variansen och överanalyserar. Man kommer inte ifrån att man hamnar i situationer som är kluriga ibland, oavsett motstånd. Man kan inte hamna ITM heeela tiden, och det betyder inte att man gör något fel.

 

Detta är speciellt viktigt i turbos där antalet händer man spelar är begränsat och det därför krävs att man får kort för att öht kunna komma ITM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...