Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Det är en jäkla skillnad på par och par. TT är enormt mycket mer spelbara än 22 eller 44. Grusparen 22-44 är för det mesta ointressanta för andra syften än att korpa åt sig mörken eller att försvara när man är i mörken.

Postad

Det där har jag funderat på... är verkligen 22 så mycket sämre än tex 66? Båda har ju minimal chans att bli toppar (eh... eller ännu mindre chans för 22), utan det man får hoppas på är ju i första hand att sätta trissen.

Nu tänker jag iofs främst på NL.

Postad
Det där har jag funderat på... är verkligen 22 så mycket sämre än tex 66? Båda har ju minimal chans att bli toppar (eh... eller ännu mindre chans för 22),

Jo, 66 är mycket bättre än 22.

-Lite exempel-

Från Pokerrooms statistik:

22 -0.09 BB och

66 +0.07 BB

Min egen statistik:

22 - 0,22 BB

66 -0,06 BB

Pokerstove:

Hand 1: 50.3340 % [ 00.49 00.01 ] { 2d2c }

Hand 2: 49.6660 % [ 00.49 00.01 ] { random }

Hand 1: 63.2847 % [ 00.63 00.01 ] { 6d6c }

Hand 2: 36.7153 % [ 00.36 00.01 ] { random }

Alltså 50,3% jämfört med 63,2%. Det är ju en jätteskillnad.

Båda händerna mot en kraftfullare HD:

Hand 1: 53.6234 % [ 00.53 00.00 ] { 6d6c }

Hand 2: 46.3766 % [ 00.46 00.00 ] { AA-22, AKs-A2s, KQs-KTs, QJs-QTs, JTs, AKo-A2o, KQo-KTo, QJo-QTo, JTo }

Hand 1: 44.6673 % [ 00.44 00.01 ] { 2d2c }

Hand 2: 55.3327 % [ 00.55 00.01 ] { AA-22, AKs-A2s, KQs-KTs, QJs-QTs, JTs, AKo-A2o, KQo-KTo, QJo-QTo, JTo }

Alltså 53,6% för 66 och 44,7% för 22, och det är verkligen en skillnad eftersom man i det ena fallet är favorit och i det andra hund. Man kan säga att 66 här leder till ära och rikedom medan 22 leder till ruinens brant och vidare.

utan det man får hoppas på är ju i första hand att sätta trissen.

Du har inte spelat så mycket shorthanded limit va? ;-) Skämt åsido fixlimit handlar, när det inte är lösaggro fullbord, nästan bara om hur man spelar par, par, och par.

Nu tänker jag iofs främst på NL.

Skillnaden är kanske inte lika stor i NL, fast så vitt jag vet kan den vara ännu större eftersom 22 signifikant oftare blir översetad och själv aldrig översetar någon annan.

Postad

Du har inte spelat så mycket shorthanded limit va? ;-) Skämt åsido fixlimit handlar, när det inte är lösaggro fullbord, nästan bara om hur man spelar par, par, och par.

Haha, nej... har i princip bara spelat fullbords NL på sistone faktiskt.

Skillnaden är kanske inte lika stor i NL, fast så vitt jag vet kan den vara ännu större eftersom 22 signifikant oftare blir översetad och själv aldrig översetar någon annan.

Det är ju iofs sant, och då ryker ju också stacken allt som oftast. Vore intressant att veta hur ofta det händer.

Postad
Det är ju iofs sant, och då ryker ju också stacken allt som oftast. Vore intressant att veta hur ofta det händer.

Väldigt enkelt räknat så blir 66 översetat av 77-AA alltså 8 händer och översetar 22-55 alltså 4 händer, medan 22 blir översetat av 12 händer.

Om man ska tänka sig att man alltid torskar när man översetas och alltid dubblar när man översetar så får 66 i set-over-set situationer -4 stackar totalt, medan 22 får -12 stackar totalt. Rätt stor skillnad för just den typen av situation alltså.

Postad

Det är sällan det är set mot set i NL, men när det blir det så går det inte att släpap handen (inte i en höjd pott i alla fall mot ett bord som inte ser föröverdjävligt ut) (läs SS)

i limit händer det oftare - dels köper folk lite extra kort (felaktigt) och dels tittar man på fler floppar med par.

Postad
Jag lirar sh fixed och brukar ha problem när jag får händer som JJ-99 på button. Om redan 2-3 har callat in, är det då verkligen värt att höja?

Om de i regel har svaga händer när de gör så är det klart värt att höja. JJ är nog en höjning nästan oavsett shorthanded medan 99 nog kan bli lite oklar. Men standardsituationen är ju att spelare som limpar in på de lägre shorthandedborden faktiskt är svaga och då ska man ha value av dem samt mörkarna.