Gå till innehåll

Pokerreklam, affiliates etc.


D.H.

Recommended Posts

I lotterilagen finns ett stycke text som lyder:

 

38 § Det är inte tillåtet att i yrkesmässig verksamhet eller

annars i förvärvssyfte

 

1. främja deltagande i ett inom landet anordnat lotteri som

inte är tillåtet eller ett utom landet anordnat lotteri

 

Jag har alltid tänkt att den uppenbara tolkningen är att det inte är tillåtet att göra reklam för utländska pokersajter i svenska medier. Har också antagit att affiliate-verksamhet inte är tillåten. Det senaste året har dock mängden pokerreklam ökad enormt och på fler och fler ställen ser man reklam för utländska sajter... senast jag tänkte på det var när jag såg en stor bestpoker.com-skylt utanpå spårvagnen.

 

Finns det några rättsfall där denna paragraf behandlats? Jag vill minnas att det för 1-2 år sedan var någon svensk som hade gjort stora inkomster på affiliate-verksamhet som åkte dit. Men om jag minns rätt var det för skattebrott, inte själva affiliate-verksamheten.

 

Någon som har lite koll på juridik som vet mer? Är läget helt enkelt oklart eftersom det inte finns någon dom än?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta tv kanalerna sänder väl utifrån landet för att kringå svensklagstiftning ex reklam riktad direkt mot barn alkohol osv.

 

En del gör det, men det finns reklam i vissa svenska tidningar också. Och spårvagnen jag såg befann sig definitivt i Sverige, om jag inte är helt förvirrad. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta var ju pa tepeten for ett eller ett par ar sedan har jag for mig. Da var det val bla Expressen som hade gjort reklam for utlandska spelsajter. Om jag inte har fel for mig sa fanns det nagot kryphal som de kom undan pa. Minns dock inte exakt hur det dar kryphalet sag ut. (Jag kan vara helt ute och cyklar har, ratta mig garna om jag har fel).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta var ju pa tepeten for ett eller ett par ar sedan har jag for mig. Da var det val bla Expressen som hade gjort reklam for utlandska spelsajter. Om jag inte har fel for mig sa fanns det nagot kryphal som de kom undan pa. Minns dock inte exakt hur det dar kryphalet sag ut. (Jag kan vara helt ute och cyklar har, ratta mig garna om jag har fel).

 

Detta tror jag att jag missade. Någon som kommer ihåg mer om det eller har några länkar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade lite info om expressens pokerannonser också. Tydligen blev de fällda i Tingsrätten, överklagade till hovrätten som inte ville ta upp fallet och det har nu gått vidare till HD. Tidningen har tolkat det som att det svenska spelmonopolet är olagligt eftersom EU-domstolen dömt ut det italienska spelmonopolet.

 

Expressen fälls för spelannonser

Expressen till HD om spelannonser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...