Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Var nere på Konsum och skulle göra mig en sallad med sallad, tomat, gurka, fetaost och lite annat.

Dock så blev det lite fel, bl.a. så råka jag köpa vitkål istället för sallad etc.

Sedan så skulle jag göra en god dressing med lite Vittvinsvinäger (vet ej om det är det man ska använda!) så den smaka lite halvrisigt faktiskt!

Så ge lite tips på goda samt enkla sallader. Jag vill inte ha några dyra ingredienser (Student!) och inget för avancerat tjaffs som typ "Flambera Cashewnötterna med skalen på samtidigt som du öppnar dem i brasan).

MVH

//KF

Postad

Cirka 4 portioner:

Isbergssallad 1 huvud, smaksatt creme fraiche cirka 3 dl, 150-200 gram pasta, 1 gurka, 4 tomater, 250 - 300 gram kött (företrädesvis kyckling, kassler eller liknande), eventuellt dryga ut med kidneybönor eller majs.

Pastan bör vara lång koktid på, kasslern bortskuren fettkant. Ät gärna upp allt på en gång för det blir jävligt slaskigt om det får stå ett dygn men är klart ätbart ändå.

EDIT: Creme Fraichen ska röras runt med den färdigblandade salladen så att det blir lite smetigt.

Postad
Cirka 4 portioner:

Isbergssallad 1 huvud, smaksatt creme fraiche cirka 3 dl, 150-200 gram pasta, 1 gurka, 4 tomater, 250 - 300 gram kött (företrädesvis kyckling, kassler eller liknande), eventuellt dryga ut med kidneybönor eller majs.

Pastan bör vara lång koktid på, kasslern bortskuren fettkant. Ät gärna upp allt på en gång för det blir jävligt slaskigt om det får stå ett dygn men är klart ätbart ändå.

EDIT: Creme Fraichen ska röras runt med den färdigblandade salladen så att det blir lite smetigt.

Det där lätt riktigt gott Dörru ..

Dock så tar jag lite mindre då jag bor själv. Blir, som du säger, inte lika gott om det blir dagen-efter eller kanske t.o.m. dagen-dagen-efter!

Tack för tipset!

Ös på mer bara!

MVH

//KF

Postad
Dock så blev det lite fel, bl.a. så råka jag köpa vitkål istället för sallad etc.

LOL! Vilken misklonk! Hur lyckas du? Ar du kanske forumets nya freeman? :shock:

Min annars normala måltid brukar bestå av:

* Felix Mikrorätter (kan ej ta fel på dem!)

* Nudlar eller Pasta med Hot Dogs.

Men nu kan jag inte leva på sån mat. Nudlar är helt omättande (mättande ett tag endast) och inte direkt nyttiga så nu ska jag börja käka lite sallad, som är lite nyttigare, men självklart även kött.

Öka salladsdelen på tallriksmodellen så att säga!

MVH

//KF

Postad

Håll dig till det under 70 GI så ska det gå bra.

En hyfsad blandning:

kycklingfilé (eller tonfisk om så önskas)

Ägg

Majs

Keso

Champinjon

Sedan kan du lägga till fullkornspasta om du vill

Postad

1. Pastasallad med Qourn

Qourn (i bitar) marineras i balsamvinäger+vitlök+olja+salt+peppar, bryn i stekpanna, blanda med kokt pasta, körsbärstomater (eller soltorkade tomater) och cornichoner. Ha lite mer balsamvinäger+olja samt salt+peppar (vitlökspeppar funkar bra) till servering. Ät. Drick mjölk till. Gå inte nära folk efteråt.

2. Vegetarisk pastasallad med kalkonkött

Bryn rödlök+vitlök, häll i lite matlagningsvin (vitt) och lite soltorkade tomater (och/eller färska tomater, hackade), låt bubbla lite, lägg sedan i kronärtskockbottnar/-hjärtan och häll på lite matlagningsgrädde. Blanda med kokt pasta och klipp ner lite rökt/kokt kalkonkött eller skinka. Ät. Drick mjölk till.

Alla krångliga ingredienser finns på konservburk/glasburk, så det är lätt som en plätt.

Postad

3. Tonfiskpasta, även kallad fattigmanspasta.

Bryn lök (ska vara chalottenlök, men går bra med såväl gul som röd lök) och vitlök, kasta i lite tonfisk, häll i lite matlagningsvin (vitt), krydda med chilipulver och smula en piri-piri-peppar över det hela. På med lite fryst persilja och låt den blandas in ordentligt. Blanda med kokt pasta. Ät. Drick mjölk till.

4. Ajvarpasta

Bryn kyckling med lök och vitlök. Kok pasta. Mixa ajvar relish, rostade solrosfrön, vitlök och lite olivolja. Blanda allt. Servera med riven parmesan. Ät. Drick mjölk till.

Postad
Så ge lite tips på goda samt enkla sallader. Jag vill inte ha några dyra ingredienser (Student!) och inget för avancerat tjaffs som typ "Flambera Cashewnötterna med skalen på samtidigt som du öppnar dem i brasan).

När jag plugga så brukar vi göra en super enkel tonfisksallad.

Blanda en burk tonfisk men valfri mängs, gurka, tomat och vanlig sallad. Sen saltar du den och häller i pressad citron. Sältan och syran från citronen gör att salladen lyfter ordentligt. Ställ sedan undan salladen så att den får dra lite i kylskåpet och under tiden kokar du paraboil eller fullkornsris för lågt GI. Det ska vara riktigt torrt när det är klart. Sen blandar du bara ihopa det varma riset med den kalla salladen och äter. Kan vara bra att ha salt och pressad citron med till bordet ifall du vill dra på lite mer.

Enklare och billigare än så kan det knappast bli :lol:

Edit: Annars är här ett bra boktips för enkel och nyttig mat

Edit 2: Tänk på att tonfisk är en rovfisk och de har mer tungmetaler i sig än icke rovfiskar. Så att äta tonfisk varje dag i en månad är inte att rekomendera :?

Postad

Couscous-sallad är fint med, går att variera i oändlighet. "Koka" couscous, allra helst i passerade tomater med en hönsbuljongtärning istället för i vatten, blir väldigt god smak då. Blanda sedan i diverse grönsaker, t.ex. majs, gurka, tomat, oliver, soltorkade tomater, marinerade vitlökar etc. Släng sedan i lite grillad kyckling, tonfisk eller rökt kalkonkött eller whatever. Återigen: Mjölk till. Mjölk är den absolut godaste måltidsdrycken till ALLT. :)

De flesta varianter fungerar väldigt bra att ha citronpeppar och/eller pressad citron till. Oregano är en favorit också.

Någon smaksatt creme fraiche eller annan kall sås är jättegott till.

EDIT: Kanske inte berneaisesås då förstås...

Postad
EDIT: Kanske inte berneaisesås då förstås...

Det är det som gör salladen extra nyttigt va? ;)

Ni kan ju det här med Sallader ser jag.

Inga nattliga pizza-ätar-grinders?

Blir till att dra till Konsum eller Ica Maxi imorgon och köpa lite grejor (såsom sallad! Ingen j**** vitkål!)

MVH

//KF

Postad

Om du har en massa vitkål hemma så kan du göra nåt kanongott och löjligt enkelt som vi kallar "Mocka":

Vitkål

Gräddfil eller cream fraishe

Vitlök

Rökt skinka (helst på bit som du kan tärna)

Ost (t ex herrgård)

Tärna osten och skär vitkålen och skinkan i ungefär lika stora bitar. Rör ner gräddfilen och pressa ner vitlök efter tycke (för mig ganska mycket). Ät som det är, men passar också bra till en köttbit (och då kan skinkan utelämnas). Och sist men viktigast: håll dig undan från människor minst ett dygn för du kommer lukta apa.

Postad

En annan favorit men som är lite mer jobb med är persisk kycklingsallad.

4 portioner

1 grillad kyckling

1 l vatten

salt och peppar

6 kokta, kalla potatisar, tärnade

6 hårdkokta ägg, hackade

200 g ärtor eller blandade ärtor och morötter

2 dl lätt- eller fettfri majonäs

Saltgurka efter smak

Persilja

Riv isär kycklingen till små bitar (kasta skinnet eftersom det innehåller dåliga fetter). Blanda kyckling, potatis, ägg, ärtor (och morötter) och saltgurka med majonäs. Salt och peppra eftersmak. Garnera med persilja.

Jag brukar ha i massor av saltgurka eftersom jag tycker det gör den ännu godare.

Tack vare att man kör med kall potatis så hamnar GI runt låga 40 :lol:

Vill man lyxa till det så kör man med riktig majonäs :D

Postad
kör bulgur istället för couscous

vatten > mjölk vid måltid och alltid annars också för den delen :P

Håller med eftersom bulgur (och paraboiled ris) har GI på 48 (lågt GI) medans couscous har GI på 65 (medel GI). Om man nu bryr sig om det :D

Postad

Om du har en massa vitkål över så kan man göra kålpudding. Det är i och för sig ingen sallad men det är både gott och lätt att göra större mängder för att frysa in. Har tyvärr inget recept på mig just nu men det lär finnas i en standardiserad kokbok.

Lycka till.

Postad

Blanda salladen i en stor skål:

1/2 Isbergsallad

2-4 Tomater efter behag

1/2 Gurka

1-3 Avokader

1-3 Paprikor

Dressing:

1/2 riven gurka Gurka

Köp en hink med Grekis eller turkisk Yoghurt. Använd 1/3

Salt efter behag

Peppar efter behag

1-4 pressade Vitlöksklyftor.

Blanda ingredienserna och låt det stå ett tag, (Tzatsikin blir godare efter ett tag.)

Kom ihåg att gurkan ska rina av lite från vattnet som finns i.

Låt röran ligga i en skål i kylskåpet så håller den länge.

lägg på så mycket röra du behaga.

Herrejävlar vad långt och jag förstår inte ett skit :D

Postad
Salad... that´s what food eat!

Citat: En amerikansk kollega

:lol:

Finns ju en anledning till att amerikanarna är fetast.

Tex i Texas nöjer man sig inte med att bara äta en steak utan man skär bort benet och bankar den ordentligt. Sedan friterar man den som en kyckling och häller sås på den så har man kicken fried steak. Fast det är ju iofs jäkligt gott ;)

Postad
Blanda salladen i en stor skål:

1/2 Isbergsallad

2-4 Tomater efter behag

1/2 Gurka

1-3 Avokader

1-3 Paprikor

Dressing:

1/2 riven gurka Gurka

Köp en hink med Grekis eller turkisk Yoghurt. Använd 1/3

Salt efter behag

Peppar efter behag

1-4 pressade Vitlöksklyftor.

Blanda ingredienserna och låt det stå ett tag, (Tzatsikin blir godare efter ett tag.)

Kom ihåg att gurkan ska rina av lite från vattnet som finns i.

Låt röran ligga i en skål i kylskåpet så håller den länge.

lägg på så mycket röra du behaga.

Herrejävlar vad långt och jag förstår inte ett skit :D

Låter gott men det vore ju trevligt med lite mer protein. Man är ju rädd om de få muskler man har :lol: