QoS Postad 11 Mars , 2005 Rapport Postad 11 Mars , 2005 busen frågade: Säg att man spelar cash-game med blindar 2/4 kr. Om jag t.ex höjer med 12 kr UTG får då någon annan höja med totalt 16 kr? (Alltså en höjning på 4 kr utöver min raise på 12) eller måste vederbörande re-raise med minst 12 kronor? Hade en lång diskussion om detta. Jag har hört att man måste höja med minst det som föregående höjt med. Hjort svarade: Minihöjningen är en höjning med samma belopp som föregående bet/höjning, så länge man har pengar till det. Exempel: Mörkarna är på 2kr och 4 kr Du höjer till 12 kr totalt, alltså en höjning med 8 kr. Minsta legala höjning blir då till 20 kr totalt alltså en höjning med 8 kr till. Du höjer med 12 kr, alltså en höjning till 16 kr. Minsta legala höjning blir då till totalt 28 kr. Matteprof svarade: Finns ett undantag dock. Du får höja med mindre än föregående om din höjning innebär att du blir all in. Hjort svarade: Och då får vi lite specialregler om ifall det blir en levande höjning eller ej. Alltså om det är en höjning man får återhöja igen, standarden där är att höjningar bara är levande om höjningen var på hälften eller mer av förra höjningen. gdaily svarade: Innan folk kommer och säger att ni har fel: På Prima kan man göra underhöjningar som öppnar actionen igen. Prima har FEL! raol svarade: Enligt de här reglerna så måste en höjning all-in i big-bet poker vara minst en hel minimihöjning för att öppna satsningen igen. "An all-in bet of less than the full amount of the minimum bet does not reopen the betting at big-bet poker (pot-limit and no-limit play). The question of when the betting is reopened is discussed thoroughly in the next sub-section, A12- RAISES." Från: http://www.pokertop10.com/poker_rules.html Text av busen, Hjort, Matteprof, gdaily, raol och sammanställt av QoS. Citera
Mjukis Postad 6 April , 2005 Rapport Postad 6 April , 2005 Hjort svarade: Minihöjningen är en höjning med samma belopp som föregående bet/höjning, så länge man har pengar till det. Exempel: Mörkarna är på 2kr och 4 kr Du höjer till 12 kr totalt, alltså en höjning med 8 kr. Minsta legala höjning blir då till 20 kr totalt alltså en höjning med 8 kr till. Du höjer med 12 kr, alltså en höjning till 16 kr. Minsta legala höjning blir då till totalt 28 kr. Men efter floppen, får första man beta 6 kr då? Att det är minst BB förstår jag, men om denna person vill beta över BB, räcker det med 2 kr eller måste denna dubbla till 8 kr? Citera
jna Postad 6 April , 2005 Rapport Postad 6 April , 2005 gdaily svarade: Innan folk kommer och säger att ni har fel: På Prima kan man göra underhöjningar som öppnar actionen igen. Prima har FEL! Å fan. Jag spelar nästan bara på Prima och har lagt in det där i min taktik när jag får monsterhand. Limpa först, lillstacken går all in och sedan raisa rejält. Får mycket action utan att tidigt behöva visa sin styrka. Citera
busen Postad 8 April , 2005 Rapport Postad 8 April , 2005 Mjukis..det räcker att betta 6 Kr, i detta fallet alltså 1,5BB Citera
Mjukis Postad 9 April , 2005 Rapport Postad 9 April , 2005 Mjukis..det räcker att betta 6 Kr, i detta fallet alltså 1,5BB Som jag trodde, tack för ett svar, äntligen! *tummen up"! Citera
ades_va Postad 19 Augusti , 2005 Rapport Postad 19 Augusti , 2005 Något som ni glömt att ta med(eller så är jag halvblind) är denna situation Fi1 150bb Fi2 25bb Fi3 150bb Fi1 höjer till 14bb Fi2 går all-in för 25bb Här får Fi3 fortsätta höja, men inte Fi1 (eller är jag ute och surrar?) Citera
eroz Postad 19 Augusti , 2005 Rapport Postad 19 Augusti , 2005 Något som ni glömt att ta med(eller så är jag halvblind) är denna situation Fi1 150bb Fi2 25bb Fi3 150bb Fi1 höjer till 14bb Fi2 går all-in för 25bb Här får Fi3 fortsätta höja, men inte Fi1 (eller är jag ute och surrar?) Så har jag också fattat det eftersom Fi3 inte har agerat ännu och ska inte straffas för att nån kortstack börjat mucka lite. Citera
hnat Postad 21 Augusti , 2005 Rapport Postad 21 Augusti , 2005 Något som ni glömt att ta med(eller så är jag halvblind) är denna situation Fi1 150bb Fi2 25bb Fi3 150bb Fi1 höjer till 14bb Fi2 går all-in för 25bb Här får Fi3 fortsätta höja, men inte Fi1 (eller är jag ute och surrar?) Man ser det väl som att Fi3 höjer Fi1s bet - inte Fi2s - vilket (väl?) betyder att minsta höjning är till 28bb. Sen om fi3 höjer så måste ju Fi1 få höja igen antar jag. Citera
Recommended Posts