Gå till innehåll

Statiskt laddat duschdraperi


Largo-Sama

Recommended Posts

Hej

 

Kommer ni ihåg experimenten på fysiklektionerna, där man laddar en stav med statisk elektrisitet, så dras vattenstrålen mot staven?

 

Detta händer varje gång jag ska duscha, fast med duschdraperiet. draperiet drar sig mot duschstrålen så att man får väldigt lite utrymme. Kan jag göra något åt detta? det bästa vore om jag kunde ladda draperiet så att den drar sig ifrån vattnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oh har samma problem! Fast jag trodde det varma vattnet som värmde luften och fick den att stiga, vilket gjorde att mer luft sögt in underifrån och därmed drog med sig draperiet!

 

En lösning borde iallafall vara att hänga sånadär duk-tyngder (en liten krokodilklämma med tyngd på) längst ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arrgh. Jag och mitt taskiga minne.

 

Jag vet bestämt att jag har avhandlat detta ämne med en dushdraperiförsäljare för en herrans massa år sedan. Men jag kan inte på rak arm komma på vad vi kom fram till, mer än att han med stor entusiasm pratade om fenomenet.

 

Jag har dock svagt för mig att han menade att man skall börja med att duscha draperiet invärtes för att på så sätt minska på effekten. Men även att det beror mycket på vilken typ av draperi man har, samt hur dess yta är behandlad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade för mig att jag läst om duschdraperier och luftvirvlar... googlade fram detta:

...But finally he got an answer, which, as it turns out, is none of the above. What happens is, the water spray creates a sideways vortex in the shower stall, like an undershot waterwheel. The center of the vortex, like the eye of a hurricane, is a low-pressure area, which sucks in the shower curtain, somewhat in the manner of a centrifugal pump. So forget Bernoulli, chimneys, and the reverse Coanda effect--what it's really all about is a vortex. You'll sleep better tonight now that you know.

http://www.straightdope.com/classics/a2_104.html

http://www.straightdope.com/columns/010810.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...