Gå till innehåll

Vad är det jag jämför chansen med?


Mikey

Recommended Posts

Jag har väldigt lätt för att mycket fort räkna ut chansen för att jag ska få upp ett eller flera kort jag behöver genom spelet.

 

Men det känns som om jag inte alls använder det jag får fram på rätt sätt. Jag kommer på mig själv med att bara få fram en chans, men vet inte vad jag ska jämföra det med. Ok det är ~8% chans att jag får det kort jag behöver, fine, men det hjälper mig inte alls i långa loppet. Det ger ju på sin höjd bara en indikation på hur stor risken är och sen får jag ju avgöra om jag tycker att risken är värd det eller inte.

 

Men finns det något konkret att jämföra med? Som en tumregel man kan använda för att i långa loppet inte gå back på dessa chansningar som inte går hem?

 

Jag kanske är otydlig i min fråga, men hoppas att ni förstår vad jag menar ;p

 

Tackar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm om jag har förstått dig rätt så räknar du att chansen att få de kort du behöver för att vinna handen, right?

 

Då är det ju första delen i pottodds du räknar ut, Procenten du får fram när du räknar på hur stor chans du har att vinna handen ska du jämföra med hur mycket du vinner de gånger du vinner handen och hur mycket du förlorar de gånger du inte vinner den.

 

exempel du har 10% chans att vinna potten, då får den summan du ska in med för att syna inte överstiga 10% av pottens storlek för att spelet skall vara rätt.

 

att spela 50 för att vinna 100 på en 10% chans känns inte så rätt eller hur`? men att spela 5 för att vinna 100 på 10% är däremot alldeles utmärkt.

 

Sen om du spelar NL/PL ska du dock inte bara titta på hur stor potten är i nuläget utan du måste även räkna med implied odds alltså hur mycket mer du kan få ut av dina moståndare vid träff.

 

Finns massor av trådar ang detta på forumet. kolla även "vanliga frågar" så får du bra svar där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aah ok tackar!

 

Ja det låter ju vettigt. Jag är fortfarande lite osäker på när jag ska fortsätta dock. Jag menar om jag satsar 5% av potten och har 10% chans att få ett kort jag behöver betyder ju inte det automatiskt att jag vinner. Brukar ni lira vidare på de spel då ni inte ligger i nut läge ofta? Jag finner mig själv med att bli väldigt osäker så fort jag märker att det finns en hand som är bättre än den jag har. Jag vet inte riktigt hur jag ska bluffa de heller. Det är ju lättare om man märker att någon är osäker och checkar ofta (de kan ju iof bluffa sin osäkerhet också), och att det finns möjlighet till en väldigt bra hand på bordet. Men känner mig ofta för osäker för att gå vidare på det...

 

Som ny spelare på låga bord, borde jag kanske strunta i att bluffa tills jag känner mig mer varm i kläderna? Tycker det känns lite onödigt på låga bord också eftersom det finns så många som är lite oförsiktiga med sina pengar.

 

Tackar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här med Implied Odds verkar vara en hyggligt bred term som man själv får tolka lite efter spelet? Som jag förstått det så betyder det i princip att man ska "förutspå" hur potten kan komma att sluta, räkna på samma sätt som med potodds och se hur mycket man kan göra av med?

 

Kan man fråga hur ni går till väga för att räkna detta? Brukar nu tänka att "Om jag höjer med 10bb kommer 2 syna" osv för att få ut ett ungefärligt värde på slutpotten?

 

Jag tänkte på det där med pottodds. Om vi nu säger att jag har draw för nutfärg efter turnen och det är det högsta möjliga. Det är min tur att betta inför river, och jag ska syna 40. Potten ligger på 220. Jag har ju 19.6% chans att få min nötfärg och garanterat vinna spelet. Det borde väl betyda att rent statistiskt sett så kommer jag vinna på det i långa loppet? Mycket handlar ju om statistik när det gåller dessa spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, för att det ska räknas som en "out" så ska ju rimligtvis kortet ge dej en rimlig chans att vinna. Sitter du med A2s och har fyra i färgen kan man väl anse alla färg-kort som outs, men knappast de tre 2:orna (ässen kanske). Så 9 riktiga outs, 3 outs för top-pair, och 3 kort som inte hjälper dig annat än om motståndaren bluffar.

 

Sen tycker jag det låter som om du är lite för "weak", om du är osäker på hur bra din hand är, betta (mellan halva o hela potten), så får du veta ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo alltså jag känner att jag är lite för weak också ;p Det är en av de många saker jag måste arbeta på. Men känns ju trist att slänga in hela potten för att inse att handen inte var så stark ändå ;)

 

Men det där kommer nog. Tror det går över med lite kött på benen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här med Implied Odds verkar vara en hyggligt bred term som man själv får tolka lite efter spelet? Som jag förstått det så betyder det i princip att man ska "förutspå" hur potten kan komma att sluta, räkna på samma sätt som med potodds och se hur mycket man kan göra av med?.

 

Kan man fråga hur ni går till väga för att räkna detta? Brukar nu tänka att "Om jag höjer med 10bb kommer 2 syna" osv för att få ut ett ungefärligt värde på slutpotten?

 

Pottodds räknar du inte när det är din tur att betta eftersom det alltid är gratis och checka så har du odds på att spela vad som helst nästan eftersom du behöver inte betala något för att syna =) Men om vi säger att det är din tur och betta och du har nutflsuhdraget kan det ju många ggr vara legitimt att betta som semibluff samt att maskera draget.

 

När man räknar implied odds i NL/PL är det ingen formel eller mattematiskt man använder. Du har alltid implied när du har pottodds, och är det på gränsen att du inte har pottodds så blir det oftast rätt att syna lite större bets eftersom att du vet att samma kille kommer beta även om ditt vinst kort dyker upp. Det där lär man sig med tiden vilka händer man får bra betalt med och vilka man inte får det med, samt mot vilka spelare.

 

Jag tänkte på det där med pottodds. Om vi nu säger att jag har draw för nutfärg efter turnen och det är det högsta möjliga. Det är min tur att betta inför river, och jag ska syna 40. Potten ligger på 220. Jag har ju 19.6% chans att få min nötfärg och garanterat vinna spelet. Det borde väl betyda att rent statistiskt sett så kommer jag vinna på det i långa loppet? Mycket handlar ju om statistik när det gåller dessa spel.

 

Ja, om du spelar så kommer du att vinna spelet i längden. Och ja väldigt mycket inom poker, det mesta handlar om mattematik och sannolikhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som jag borde skriva en artikel om pottodds och implicita odds.

 

Det finns ju iof en hel del artiklar och böcker som behandlar pottodds och implicita odds. Men ja har inte hittat nån som förklarar i vilka lägen man borde räkna implicita odds, det har väl mer med erfarenhet att göra.

 

Ja menar säg att de ligger 3 hjärter på floppen och nån bettar pot, du har hjärter ess, du har inte odds att syna men du räknar med att fi kommer betta tillräckligt igen för att du ska kunna syna, men frågan är ju om så verkligen är fallet.

 

Kommer en till hjärter är de inte alls säkert att han bettar igen eller ens synar ett större bet för han vet att de finns ett ess där ute och det med stor sannolikhet är nån som sitter med det och vipps så hade vi inte alls implicita odds för att syna.

 

Säg att du istället har T9 och det kommer A8J.

Du sätter fi på par i ess eller kanske tom AJ. Här är det ju betydligt större chans att fi kommer syna om du får in stegen för den är bättre maskerad.

 

Så om du skriver en artikel hade jag gärna sett lite exempel utifrån din erfarenhet vilka lägen det är rätt att räkna implicita odds och i vilka lägen man inte kan räkna med att fi kommer slänga in hela stacken om du träffar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...