Gå till innehåll

Re-steala mörkar i turneringar - frågor


parre

Recommended Posts

Vad ska man göra i följande situationer?

 

Mörkar på 100-200. Snittstack 4000, ganska sent i turneringen. Du har 6000, fiende har 6000.

 

Du sitter i sen position. Fiende, relativt tight spelare som dock på sistone stulit en del mörkar, höjer till 600 från medelposition. Det foldas till dig. Hur ska man nu göra? Du tror att om du re-raisar så kommer han gå all-in endast om han har AA, KK, AK, eventuellt QQ, annars så lägger han sig och du vinner 900 (höjning+mörkar). Du själv har spelat bra, aggressiv turnerningspoker hittills, stulit lite blinds men inte eller sällan re-raisat en höjning.

 

Hur mycket ska man höja med i ett sådant läge? Att gå all-in verkar riskabelt med tanke på ens stackstorlek, då han säkerligen skulle syna om han hade AA, KK, AK. Är en höjning på, låt oss säga, 2000 rimligt? Eller är risken för stor, då du vinner 900 på en fold men torskar 2000 på omslag? Om man vill stjäla hans raise, är det bättre att chansa på att han inte har AA/KK och gå all-in, då han är en bra spelare och antagligen inte skulle riskera hela sin stack på en marginell hand? Om man höjer 2000 och han re-raisar allin så kan man ju anta att han har AA/KK, och då lägger man sig och har fortfarande en snittstack kvar. Om man går allin och han har AA/KK så är man stor underdog och antagligen ute. Om man foldar mot en all-in raise så förstör det inte ens table image heller, då de andra kan anta att satte motståndaren på t.ex. AA, men om man går all-in och blir synad av en bra hand och har tur och vinner så kanske man får svårt att stjäla blinds senare i turneringen?

 

Sedan några följdfrågor:

 

1) Hur ändras situationen om du är shortstack? Då borde han väl kunna ana desperation och vara mer benägen att syna med sämre händer som AJ, AT etc?

 

2) Hur ändras situationen om du är chipleader och har, låt oss säga, dubbelt så mycket marker som motståndaren?

 

3) Hur gör man om man själv sitter med t.ex. AJ, AQ, JJ, i stolen efter spelaren som höjt (dvs mittenposition) med en fyra pers som ska agera efter? Är det värt att se floppen i detta läge?

 

4) Hur gör man om BB är en hyperaggressiv spelare med ungefär lika mycket marker som dig? Du vet att han tidigare gått allin ofta och mycket med blandat resultat, men det är värt att ha i tankarna om du inte har en jättebra hand.

 

5) Hur ändras situationen om det är tidigt i en turnering? Är chansen större att få honom att lägga sig då de flesta spelar ruskigt tight i början?

 

Hur ska man göra i dessa situationer? Jag har inte postat några händer som man själv kan tänkas ha, då det är relativt irrelevant, då du är ute efter att sno hans höjning eftersom du inte tror att han har en monsterhand. Har du själv AA så är det bara att vara glad om han re-raisar, men det är ju inte så ofta som det händer...

 

Tacksam för svar, tänkte att detta är en hyfsat intressant fråga och ett spelmoment som bra spelare behärskar. Nu talar jag främst om onlinepoker, har aldrig spelat liveturneringar, där kommer ju kanske kroppsliga tells in i bilden också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste instämma om att det var bra, konkreta och intressanta frågor.

 

Jag låter dock någon som känner att de har bättre svar än jag svara på det som jag intresserat kommer att följa.

 

Överlag måste jag säga att jag tycker det är svårt att reraisa en steal mot halvdåliga spelare utan att få en call (på internet). Det fungerar om man raisar rejält - typ allin - men ofta inte med en höjning som man tycker att det borde folda av om de inte har en bra hand.

 

Oftast tror jag de resonerar att de redan lagt in pengar så de kan se en flopp i alla fall. Det är iofs bra om de betalar för en flopp med en dålig hand men ens egen hand är ju också förmodligen dålig om man gjort en resteal bluff.

 

Detta gör att man får en call och står där utan vidare information och har ett problem efter floppen om man inte fått bingo. Den enda info man har fått egentligen är att man inte fick en omställning mot sig men att motståndarens call måste innebära någon form av styrka (även om det kanske inte är så utan lika gärna kan vara ett misstag från stealern).

 

(Det jag diskuterat var turneringspoker som forumet heter)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, jo, mot halvdåliga internetspelare fungerar det inget vidare, där har jag en annan strategi: Gå allin efter floppen om jag har toppar och hög kicker, fungerar allt som oftast då man får syn av någon med medelpar eller lägsta par, i alla fall i turneringar med låga inköp och freerolls :)

 

På 24h är dock motståndet ofta betydligt tuffare, och eftersom jag gillar deras turneringar och strukturen osv så hade jag tänkt spela där lite oftare så.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du sitter i sen position. Fiende, relativt tight spelare som dock på sistone stulit en del mörkar, höjer till 600 från medelposition. Det foldas till dig. Hur ska man nu göra? Du tror att om du re-raisar så kommer han gå all-in endast om han har AA, KK, AK, eventuellt QQ, annars så lägger han sig och du vinner 900 (höjning+mörkar). Du själv har spelat bra, aggressiv turnerningspoker hittills, stulit lite blinds men inte eller sällan re-raisat en höjning.

Det är inte alls säkert att det är en steal raise om höjningen kommer från en MP, dessutom är det långt ifrån säkert att han/hon foldar allt utom AA-QQ och AK, de flesta (speciellt lite sämre spelare) synar nog även med JJ och AQs. "Tight" hos lite sämre turneringsspelare brukar oftast betyda att de spelar få händer, men kör på som en tok när de väl gått med i en hand. Man kan få alla möjliga lustiga syner från spelare man trott varit tighta tidigare.

Hur mycket ska man höja med i ett sådant läge?

Frågan är väl snarare "Ska man höja i ett sånt läge?" Svaret är oftast nej, eftersom du har minst tre spelare kvar efter dig; knappen, sb och bb, kanske någon mer beroende på exakt var du sitter. Har du en bra hand kan du ställa in, men en resteal i det läget är oftast dumt.

Att gå all-in verkar riskabelt med tanke på ens stackstorlek, då han säkerligen skulle syna om han hade AA, KK, AK. Är en höjning på, låt oss säga, 2000 rimligt?

Ska du resteala vad du _tror_ är en steal med tre pers kvar att agera efter dig så är det nog bäst att ta i ordentligt. Har någon av de tre efter dig en stor stack kan de mycket väl tänkas ta ett skott med en spekulativ hand om du ger dem ett hyfsat bra pris. All-in är nog det som gäller _om_ du ska spela.

Eller är risken för stor, då du vinner 900 på en fold men torskar 2000 på omslag? Om man vill stjäla hans raise, är det bättre att chansa på att han inte har AA/KK och gå all-in, då han är en bra spelare och antagligen inte skulle riskera hela sin stack på en marginell hand?

Du koncentrerar dig för mycket på höjaren, du har minst tre till att tänka på. All-in eller fold, risken är för stor att nån av de andra ställer in om du mesbettar, speciellt om de har riktigt stora stackar.

Om man höjer 2000 och han re-raisar allin så kan man ju anta att han har AA/KK, och då lägger man sig och har fortfarande en snittstack kvar. Om man går allin och han har AA/KK så är man stor underdog och antagligen ute. Om man foldar mot en all-in raise så förstör det inte ens table image heller, då de andra kan anta att satte motståndaren på t.ex. AA, men om man går all-in och blir synad av en bra hand och har tur och vinner så kanske man får svårt att stjäla blinds senare i turneringen?

Om du tänker lägga dig för en höjning när du stoppat in 2600 av 6000 ska du nog inte stoppa in 2600...

Sedan några följdfrågor:

 

1) Hur ändras situationen om du är shortstack? Då borde han väl kunna ana desperation och vara mer benägen att syna med sämre händer som AJ, AT etc?

 

Som sagt, det är minst tre till att ta hänsyn till. Med en short stack vill du vara först in i potten, eftersom en reraise från dig oftast blir så liten att de andra "måste" syna.

2) Hur ändras situationen om du är chipleader och har, låt oss säga, dubbelt så mycket marker som motståndaren?

Fortfarande tre till att ta hänsyn till men läget är lite bättre, eftersom du kan använda skrämselfaktorn med din jättestack för att få bort de andra på ett mer effektivt sätt. Fortfarande dock all-in om du stealar.

3) Hur gör man om man själv sitter med t.ex. AJ, AQ, JJ, i stolen efter spelaren som höjt (dvs mittenposition) med en fyra pers som ska agera efter? Är det värt att se floppen i detta läge?

AJ och AQ är inga höjdarhänder eftersom du ofta är slagen om du träffar, JJ däremot funkar bra att ta en flopp med och spela hårt om inget A eller K kommer, alternativt försöka isolera snubben som höjde (om du bedömer det som troligt att han kan ha öppnat med händer som AK,AQ,KQ,TT,99,88) med en reraise.

4) Hur gör man om BB är en hyperaggressiv spelare med ungefär lika mycket marker som dig? Du vet att han tidigare gått allin ofta och mycket med blandat resultat, men det är värt att ha i tankarna om du inte har en jättebra hand.

Då har du en enkel fold om du själv har en spekulativ hand och en enkel all-in om du har en hyfsad hand.

5) Hur ändras situationen om det är tidigt i en turnering? Är chansen större att få honom att lägga sig då de flesta spelar ruskigt tight i början?

Tidigt i en turnering snos inga mörkar, folda allt utom riktigt bra händer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tidigt i en turnering snos inga mörkar, folda allt utom riktigt bra händer

 

Vad är för dig riktiga bra händer? Verkar som du är en väldigt tight spelare, kör du inte lite sämre händer också, med tanke på att ibland är det bästa man får A7, KQ etc vilket jag personligen spelar, speciellt vid mindre bord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att köra Ax tycker jag oftast försätter en i svåra positioner, iallafall om man kan räkna med en multiway pot. Även ifall ett ess kommer är du antagligen slagen om någon annan spelare sitter med ess och högre kicker, just därav brukar jag inte våga betta aggressivt i ett sånt läge då man i princip inte har mer än tre outs om någon annan skulle ha ett ess. Samtidigt är det ju svårare att folda om man har floppat ett par i ess.

Själv har jag slutat spela Ax om det inte är suited, då spelar jag om det är billigt. Annars tycker jag att jag vinner lite när jag vinner med Ax pga att jag inte vågar satsa för mycket då jag har en dålig kicker och när jag väl förlorar blir det ofta rätt mycket då det är svårt att slänga det höga paret.

 

Intressant tråd! Vann precis en satellite till Pacific Pokers $45000 guaranteed turnering natten mellan lörd-söndag så jag lär behöva lite goda råd :)

Synd att det ska vara så rackarns sent/tidigt med alla turneringar där...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är för dig riktiga bra händer? Verkar som du är en väldigt tight spelare, kör du inte lite sämre händer också, med tanke på att ibland är det bästa man får A7, KQ etc vilket jag personligen spelar, speciellt vid mindre bord.

 

Vadå "speciellt vid mindre bord"? menar du små cash games? Här diskuterar vi turneringspoker...

 

Hur som helst. Tidigt i en turnering spelar jag inte speciellt många händer efter en höjning från MP med 3-4 pers kvar att agera bakom mig. AA-TT, AK och kanske AQ, AJs och KQs om andan faller på. Är det riktiga turneringssopor som sitter vid bordet med kan jag försöka ta billiga floppar med mer spekulativa händer men det är väldigt sällan. Det är mycket, mycket, mycket mer värt att bygga upp en supertight image i början så man kan sno mörkarna bäst man vill när de blivit så höga att de är nåt att ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...