Gå till innehåll

NLT - Intressant hand postad på 2+2


eurythmech

Recommended Posts

WPT Bad Boys of Poker. I believe only #1 gets paid.

 

Blinds are 6,000/12,000 /w 2000 ante. 5 handed.

 

Antonio Esfandiari and Gus Hansen both the chip leaders with about 430,000 each. Everyone else has about 200,000.

 

Esfandiari raises from early to 29,000, and is folded to Gus in SB, who raises to 100,000 with T:diamond: 8:diamond: .

 

Esfandiari re-raises all in to 434,000. Gus Hansen calls.

 

----------------------------------

 

Jag tycker den här duger att prata om.

Som jag ser det så är han tillräckligt pot committed för att syna.

Han behöver 38-39% och det är inte orimligt att han har det om han väger in alla händer. Dessutom eftesom bara första platsen räknas är den en sjujäkla skillnad på att vinna handen och på att lägga sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi räknare vidare lite grann (Ola eller Hjort eller nån annan som verkligen kan det här får rätta mig sen) och jämför fold med en syn som du vinner, hur ser dina odds ut för att vinna turneringen?

 

Synar du och vinner har du ca 890k, mot tre motståndare som sitter på 200k var (gissar att totalsumman är 1,5M). Det innebär att du har ca 60% av markerna. Om det innebär att du har 60% att vinna turneringen mot jämnbra motstånare vet jag inte, men låt oss anta det.

 

Att jämföras då med om vi lägger oss, sitter på ca 330k och har ca 22% av markerna. Hur bra odds behöver vi då för att rättfärdiga en syn om vi antar att detta ger oss 22% att vinna turneringen?

 

22/60 är ju ca 37%, innebär detta att vi vill syna om vi tror oss ha 37% att vinna handen? Spontant kan jag tänka att det vore lite väl enkelt om det funkade så. Men jag skulle ytterst gärna höra vad andra tycker om den tanken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att jämföras då med om vi lägger oss, sitter på ca 330k och har ca 22% av markerna. Hur bra odds behöver vi då för att rättfärdiga en syn om vi antar att detta ger oss 22% att vinna turneringen?

 

22/60 är ju ca 37%, innebär detta att vi vill syna om vi tror oss ha 37% att vinna handen? Spontant kan jag tänka att det vore lite väl enkelt om det funkade så. Men jag skulle ytterst gärna höra vad andra tycker om den tanken

 

Är det bara ett pris, så är det vad jag snabbt ser korrekt att räkna så. Så fort det är fler priser så blir det bra mycket jävligare att komma med ett bra svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

innebär detta att vi vill syna om vi tror oss ha 37% att vinna handen?

 

Ja.

 

Frågan är om han verkligen har >37 %. Det är gränsfall. Nyckelfrågan är hur Esfandiari skulle spela olika pocket pairs. Är alla par lika troliga, eller skulle Esfandiari oftare spela 88-AA så här?

 

Om det är mycket troligare att han har 88-AA än 22-77, så bör inte Hansen nå upp till 37 %. (Mot överkort har Hansen cirka 40 %.) Men det är ett gränsfall.

 

Intressant giv. Hur gick det? Gus Hansen är ju känd för sin tur, så han fick väl in en stege eller något mot AA. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skönt att veta att jag inte var helt fel ute ;)

 

Som Elvis säger så är det ju lånt ifrån självklart att han har 37%, men man får väl anta att Gus hade lite mer än noll att gå på i readväg.

 

En annan tanke som slog mig är att chansen för att Esfandiari har ganska dåliga kort (typ två överkort i olika färg) måste vara klart högre mot Gus än mot en okänd spelare, eller hur? Och dessutom, skulle Antonio ha någon form av read på Gus som säger honom att det är hyfsat troligt att Gus sitter på en dylik hand så kan man ju förstå om han ställer in och väntar sig en fold från sin motståndare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...