Gå till innehåll

Hur stor edge får man av större stack i början?


illerrre

Recommended Posts

På partypoker går det ju att "rebuya" (snarare add on) när man vill under spelets gång, så man kan köpa upp sin stack den första timmen. Hur stor edge får man egentligen att köpa säg 6 gånger och då öka sin stack från 3000 till 21000. Grymt avgörande, eller?

 

* Flytt till Pokerteori - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska kolla upp även det här och se om det är något som vi planerar att åtgärda inom kort.

 

Med bästa hälsningar,

PartyPoker

 

Det hoppas jag verkligen att ni gör, för rebuy-turrarna på Party blir rätt dyra om man ska kunna hålla jämna steg med tokarna som ställer och fyller på i var och varannan hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska kolla upp även det här och se om det är något som vi planerar att åtgärda inom kort.

 

Med bästa hälsningar,

PartyPoker

 

Är ganska säker att det här har tagits upp på 2+2 och att partys svar då varit att det inte är en feature snarare än en bugg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I freezeout ger inte en dubbelt så stor startstack (dvs. att man dubblar upp direkt) dubbelt så stor equity. Sök i 2+2:s MTT-forum för vidare diskusion.

 

Om samma sak gäller i rebuy-turneringar vet jag ej men om så är fallet är det inte värt att betala två inköp för dubbel startstack.

 

1) Om alla andra rebajar direkt så dubblas din equity om du också rebajar.

 

2) Eftersom du inte betalar någon fee på rebajen så tar det förmodligen ut den lilla equity-edge du tappar genom att rebaja direkt.

 

3) Om muppiga fi rebajar direkt eller dubblar upp tidigt, vilket brukar vara fallet, så ökar de implicita oddsen typ jättemycket, och det blir helt klart värt att rebaja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

wild wild west på b2b har väl oändliga re-buys

 

Ja det stämmer under den första perioden (1 timme tror jag).

 

Det är dessutom inte helt ovanligt att se spelare som öser på rejält med rebuys direkt (typ 25st). Jag har inte koll på om det senare är dessa som kommer ITM och finalbord.

Men det blir ju ganska stora skillnader på stack på dom som köper massor direkt och dom som inte gör det.

 

Frågan är ju dessutom om det är speciellt smart att göra på det sättet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I freezeout ger inte en dubbelt så stor startstack (dvs. att man dubblar upp direkt) dubbelt så stor equity. Sök i 2+2:s MTT-forum för vidare diskusion.

 

Om samma sak gäller i rebuy-turneringar vet jag ej men om så är fallet är det inte värt att betala två inköp för dubbel startstack.

 

Jag har inte kollat det senaste på 2+2 men vad jag vet brukar inte Malmouth och grabbarna räkna in den taktiska fördel man har med en stor stack. Så även om det inte är +EV "rent matematiskt", är det det kanske trots allt i verkligheten.

 

EDIT Personligen gillar jag inte den typen av vilda rebuy-tävlingar, som på Party (bugg eller feature) eller Martinspoker (där man börjar med hälften så mycket marker som gränsen för att få återköpa, och det är tre add-on) eller Stars ($3 unlimited rebuy där det i praktiken spelas Keno under första timmen). Men det är ju en smaksak, bara att spela nåt annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska kolla upp även det här och se om det är något som vi planerar att åtgärda inom kort.

 

Med bästa hälsningar,

PartyPoker

 

jo det hoppas jag ni gör. Jag har inte bankrulle nog att rebuya som en galning som alla andra, så det skulle bli mer balanserat om det åtgärdas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

wild wild west på b2b har väl oändliga re-buys

 

Ja det stämmer under den första perioden (1 timme tror jag).

 

Det är dessutom inte helt ovanligt att se spelare som öser på rejält med rebuys direkt (typ 25st). Jag har inte koll på om det senare är dessa som kommer ITM och finalbord.

Men det blir ju ganska stora skillnader på stack på dom som köper massor direkt och dom som inte gör det.

 

Frågan är ju dessutom om det är speciellt smart att göra på det sättet?

 

Jag brukar göra så.

 

Det är ju helt kaos på den turneringen (där av namnet). Man börjar med ingenting typ (500 i startstack med 10/20 i blinds) så jag brukar köpa upp mig till runt 10k och sedan spela tight. Ingen i den turneringen (typ) har ens hört ordet tight eller "Saw Flop below 75%" så då väntar man ut en fin hand och ställer och får ett par syner.

 

Kör man inte rebuy så kommer det bli så att man ställer med en fin hand, låt oss säga AA, KK, AK samt QQ (säkert mer händer man ställer med i den turneringen) och får 3-4 syner och man har stor risk att bli utdragen. Har man då en större stack så är det ju bara ta ett par Bad Beats och sedan klonka hem turren.

 

MVH

//KF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En intressant effekt av Partys rebuy-turneringar är att det blir extremt djupa stackar efter att rebuyperioden är över. Tycker faktiskt att det är Partys bästa turneringar efter rebuyperioden och spelar mkt hellre den än Partys $200-turnering på söndagarna. Och själv brukar jag friskt missbruka rebuybuggen. :)

 

Det blir lite annorlunda frågeställningar också: "hmm, killen höjer till 75 BB från knappen, vill han bara göra en rebuy eller har han något, vad ska jag göra med mina 55?".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska kolla upp även det här och se om det är något som vi planerar att åtgärda inom kort.

 

Med bästa hälsningar,

PartyPoker

 

jo det hoppas jag ni gör. Jag har inte bankrulle nog att rebuya som en galning som alla andra, så det skulle bli mer balanserat om det åtgärdas.

 

Skippa rebuy turneringarna då. Finns ju freezeout utan rebuy. vilket betyder = för alla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska kolla upp även det här och se om det är något som vi planerar att åtgärda inom kort.

 

Med bästa hälsningar,

PartyPoker

 

jo det hoppas jag ni gör. Jag har inte bankrulle nog att rebuya som en galning som alla andra, så det skulle bli mer balanserat om det åtgärdas.

 

Skippa rebuy turneringarna då. Finns ju freezeout utan rebuy. vilket betyder = för alla.

 

vilket rebuy också borde vara och jag vill spela rebuy. Enough said.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...