Gå till innehåll

Vad är skillnaden på low limit och low stakes?

Recommended Posts

Postad

jag blandar ihop dessa

low = lågt tak på insatserna och betningen??

low stakes = låga pengar totalt.. men No limit?

typ som när man lirar me polare fast alla bara lägger 100 kr var so mman växlar in till marker?

blandar ihop..

vad heter det om alla som spelar runt borde växlar in typ 100 kr till marker ..

o sen bara använder dom när man spelar.. man får satsa allt på en gång om man vill.. om man vill spela ut nån..

men inte växla in mer pengar..

lite förvirrad

* RP - QoS *

Postad

Inte för att jag är nån expert på uttryck inom pokervärlden men "Low Stakes" och "Low Limit" är väl egentligen bara två olika uttryck för samma sak. Stakes är ju storlek på insats oavsett spelform (NL/PL/fixed/etc). Med limit brukar avses vilken form av spel det är (fixed limit, no limit, pot limit) men man brukar ju även kalla låga spel för "low limit" även om det vore mindre förvirrande att kalla det "low stakes".

Postad

Det som jag personligen tycker är mest förvirrande är termen "big bet poker" som används för Potlimit och Nolimit.

Så spelar du $0,01/0,02 TNL så spelar du big bet poker, att en polare spelar $1000/$2000 FLT har inte med saken att göra.

Postad
Inte för att jag är nån expert på uttryck inom pokervärlden men "Low Stakes" och "Low Limit" är väl egentligen bara två olika uttryck för samma sak. Stakes är ju storlek på insats oavsett spelform (NL/PL/fixed/etc). Med limit brukar avses vilken form av spel det är (fixed limit, no limit, pot limit) men man brukar ju även kalla låga spel för "low limit" även om det vore mindre förvirrande att kalla det "low stakes".

ok .. men vad heter det om man vill köra som jag..

dvs alla köper marker för 100 kr var..

sen spelar vi no limit på det?

heter det bara no limit då eller??

det är ju stor skillnad på spel där man går all in med en 100 lapp

istället för alla in med 10000

Postad

aGGe, det du beskriver är just nolimit ellet bigbet fastän ni bara växlar in 100kr.

Möjligtvis med tillägget freeze out cashgame efter som man inte får växla in mer pengar.

Att sätta ett tak på hur mycket man får växla in i ett cashgame känns som ett mellanting mellan vanligt cashgame och en freezeout tournament. Vet faktiskt inte om det har en speciell term.

Postad
aGGe, det du beskriver är just nolimit ellet bigbet fastän ni bara växlar in 100kr.

Möjligtvis med tillägget freeze out cashgame efter som man inte får växla in mer pengar.

Att sätta ett tak på hur mycket man får växla in i ett cashgame känns som ett mellanting mellan vanligt cashgame och en freezeout tournament. Vet faktiskt inte om det har en speciell term.

ok..

men det här med att vi bara växlar in en 100 lapp har inget med low stakes att göra?

börjar fundera lite smått på vilken bok jag ska köpa.. som passar mitt spel..

Postad

aGGe, om det kan vara någon glädje för dig så har T.J. Cloutier sagt att en av de främsta orsakerna till att han blivit så bra tournament-player är att han i början av sin karriär hade så lite pengar att spela för att han bara hade råd med ett inköp i de nolimit cashgaems han spelade i.

Spelstilen för shortstacked cashgames som han utvecklade i början av sin karriär nästan densamma som krävs för framgångsrikt tournament play.

Postad
aGGe, om det kan vara någon glädje för dig så har T.J. Cloutier sagt att en av de främsta orsakerna till att han blivit så bra tournament-player är att han i början av sin karriär hade så lite pengar att spela för att han bara hade råd med ett inköp i de nolimit cashgaems han spelade i.

Spelstilen för shortstacked cashgames som han utvecklade i början av sin karriär nästan densamma som krävs för framgångsrikt tournament play.

hehe ok!!

vilken bok passar bra till det här då??

Postad

Maxinköp på 100 kr måste väl betecknas som low stakes. Vad ligger mörkarna på? Om ni köper in för 100 kr och har mörkar på 2,5/5 kr så är det low stakes men inte riktigt lika lågt som om ni har mörkar på 0.5/1 kr eftersom spelet kommer bli snabbare med högre mörkar. För att det ska bli nåt spel att tala om bör ni ju ha åtminstone 100bb (i minsta laget) i stackarna. Det är så enkelt som:

Low Stakes = Låga Insatser.

High Stakes = Höga Insatser.

Iofs är det subjektivt om det är högt eller lågt för en enskild individ. Jag är inte säker på var man drar gränsen för high/low stakes.

Postad

Vad har du läst för böcker innan? Om du inte har läst några pokerböcker alls så är det nog bra att läsa en som tar upp grundläggande strategi och sånt. Pokerhandboken har ju fått mycket lovord. Annars är "The Theory of Poker" bra. Jag vet inte om det finns så stort utbud av böcker som är skräddarsydda för låga cashgames NL med eller utan freezeout. Om du vill förbättra ditt NL/PL-spel så finns ju Ciaffone's bok "Pot & No Limit Poker".