Gå till innehåll

Hur anpassa sitt spel för Pot-Limit i split-spel?


anth

Recommended Posts

Jag undrar lite över hur man ska anpassa sitt spel när man spelar Hi/Lo eller 2floppars potlimit.

 

Låt mig ta ett par exempel så ni förstår vad jag menar.

 

Säg att vi spelar vanlig potlimit, det finns 100kr i potten och någon betar pot.

Det finns nu 200 i potten och det kostar 100kr att syna, potoddsen är 2:1

 

Vi spelar nolimit, 100kr i optten och någon betar 1000kr.

Det finns nu 1100kr i potten och det kostar 1000kr att syna, potoddsen är nu 11:10

 

Vi spelar t.ex. PLO8, det finns 100kr i potten, någon betar pott och jag har bara en realistisk chans att vinna halva potten.

Nu blir det lite komplicerat att räkna pottodds:

Det kostar 100kr att syna och jag kan bara vinna hälften av den totala potten på 300kr = 150kr, men eftersom jag satsat 100kr så är min "vinst" endast 50kr, dvs potoddsen är nu katastrofala 1:2

 

Hur ska man anpassa sitt spel inför dessa "katastrof"-odds, jämfört med t.ex. O8 limit?

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte spelat så mycket splitspel att jag heller vet men jag antar att man måste vara betydligt säkrare på var man står i potten.

 

En stor skillnad mellan PL och FL är den press man kan sätta eller ta emot när någon har en nötände - den som bettar får den andra att undra var fan han står - dessutom blir potterna mycket oftare shorthanded.

 

Går man tex mot hög och ser få chanser till utdragning så är det ju bara att gasa och förmodligen slå om om man är heads up för att få fi att folda.

 

Har man nötlåg men ingen hög kanske man måste folda då man eventuellt betalar för att kvarta lågen. Uppenbarligen vill man hålla nere potten och ha med så många som möjligt för att få in mycket döda pengar om man går mot låg.

 

I splitspel vill man ju alltid ha ett scoopläge vilket gör att man ligger ganska pyrt till om man bara spelar för halva potten. Låg ligger man alltid pyrt till för att splitta + att man kan bli av med lågen helt plöstsligt om man inte har några extra nöt låg-outs. Hög kan man ju i princip ha låst med ett fyrtal eller dylikt.

 

Jaja - bara en massa svammel från min sida men då man inte vet hur man ligger till (vilket håll fi går åt ) så måste man vara försiktig när man går mot låg och aggresiv när man har en bra hög när potten är shorthanded.

 

Det där med oddsräknandet måste bli rätt klurigt om det är många i potten och man går för låg. Man vill ha så mycket dött kött i potten att man inte backar på en kvarting :) - men man vet inte vart folk drar åt för håll så räknandet måste alltid bli rätt hypotetiskt.

 

Finns det förresten någon bra bok om just HI/LO Pot-limít ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ska man anpassa sitt spel inför dessa "katastrof"-odds, jämfört med t.ex. O8 limit?

Man ska ju helt enkelt inte ta dem. Stor HU-pott i PLO8 kräver ju hyffsat med stål åt båda hållen, eller möjlighet att pressa motståndaren hårt då han inte har mycket att komma med.

 

Annat att tänka på är ju att vara medveten om vilka spelare som kan tänkas slås loss från potten med välplacerade höjningar så att man kan förbättra sitt läge från 1/4 av potten till 3/4. Exempelvis någon som kan fås att släppa en triss eller tvåpar när man är uppe mot honom och en envis låg och man själv har nötlåg plus par eller tvåpar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det förresten någon bra bok om just HI/LO Pot-limít ?

 

Har nyligen gjort en rätt grundlig undersökning och svaret är rätt säkert nej. Det bästa som finns att uppbringa är kanske avsnittet om hi/lo-spel i Stewart och Reubens Pot-Limit & No-Limit Poker. Det är bra, men för kort och för allmänt hållet för att vara av riktig nytta för en inte helt orutinerad hi/lo big bet-spelare. Som vanligt är man alltså hänvisad till att läsa böcker om FL-spel och själv översätta det till big bet.

 

Inom några år kommer förhoppningsvis de allra flesta pokerböcker handla om big bet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...