Gå till innehåll

Stämplande pokerspelare


Recommended Posts

De flesta dagspelande är arbetslösa enligt en undersökning jag läste, hur det ligger till med kvällsspelarna vette katten, men kvällspelarna är ju i numerärt överläge (och en stor andel av dom jobbar nog), alltså bör det ju vara flest arbetande på pokersiterna. Nog har de arbetslösa råd att slaska lite NL100 på SS, a-kassan är ju inte helt usel i det här landet...

 

/Patfor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan var ju (tror jag) hur många som lever på pokern och har A-Kassa, jag tror mestadelen har det då det är en fin extraslant i månaden mot att man nån gång dyker upp o säger hej.

 

Men nu....

 

De som har a-kassa och poker kan väl inte tvingas låta bli sin a-kassa. Eftersom lagen anser att poker är ett lotteri och vinster skall beskattas som kapitalvinst så kan det väl inte vara rimligt att man inte får stämpla upp sin a-kass. Där är det andra regler som gäller. För så vitt jag vet så räknas inte lotterivinster som jobb...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Övertygad om att det finns massor av stämplande pokerspelare. Varför inte? Dom har massor av tid över, och poker brukar man kunna döda tid med ganska lätt...

 

"bLaZzerK":

Att inte ha råd att spela poker vid stämpling vet jag inte? Bor man hemma så, vilket säkert många gör idag fram tills de ordnat stadig inkomst eller åtminstone någon att bo ihop med och dela kostnaderna.

Från den tiden jag var arbetslös fick jag ut ungefär 8000kr netto i månaden. Bodde hemma, betalade en fast avgift och resten var "nöjespengar". Betydligt mera "nöjespengar" än vad jag har idag från mitt ordinarie arbete med lägenhet, bil och fan hans moster!

 

Dessutom behövde man inte trösta sig själv med en massa trevliga presenter hela tiden för att orka med de jobbiga arbetsdagarna... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att de som sitter å grindar poker och samtidigt har AK (inte Ess Kung då..) parasitar på de stackare som betalar sina fackavgifter osv varje månad! Och dessutom inte ens betalar 1 sekin i skatt, speciellt de gör sig en hacka på pokern. Nä skippa AK om ni inte har lust att "jobba"...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att de som sitter å grindar poker och samtidigt har AK (inte Ess Kung då..) parasitar på de stackare som betalar sina fackavgifter osv varje månad! Och dessutom inte ens betalar 1 sekin i skatt, speciellt de gör sig en hacka på pokern. Nä skippa AK om ni inte har lust att "jobba"...

Håller med!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att de som sitter å grindar poker och samtidigt har AK (inte Ess Kung då..) parasitar på de stackare som betalar sina fackavgifter osv varje månad! Och dessutom inte ens betalar 1 sekin i skatt, speciellt de gör sig en hacka på pokern. Nä skippa AK om ni inte har lust att "jobba"...

Håller med!

 

System är till för att utnyttjas, bättre att AK ser över sina utbetalningrutiner istället och kräver något i gengäld. Såsom att man tvingas in på nytt jobb om det finns alternativt att man måste visa engagemang eller intresse, enklast kanske genom att gå nån utbildning eller kurs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller också med, men ingen sund människa uppväxt i vår välfärd (sverige) kommer någonsin att göra det. Man kommer spela poker, tjäna pengar, och stämpla - OM man har möjligheten till att göra det relativt obehindrat. Fakta: Man vill alltid ha mera!

Jag är förståss övertygad om att det finns en gräns, men vad den är skiljer sig nog kraftigt. Skulle jag t.ex. dra in 100k i månaden skulle jag nog överväga ge upp stämplingen eftersom den oftast innebär att man måste ljuga och manipulera systemet genom att säga man söker jobb, medans man faktiskt inte gör det...

 

Ni som säger nej här får gärna berätta ifall ni befunnit er i en sådan situation där ni kunnat stämpla, och med kunnat menar jag varit berättigade till stämpling (inte soc eller andra bidrag), och sedan faktiskt tackat nej. Vore intressant att höra hur ni resonerade, och berätta gärna kring hur ni bodde - hur erat säkerhetsnät såg ut osv. T.ex. ifall ni hade rika föräldrar som lånade ut ett kreditkort lite då och då...

 

Själv då:

Nej, jag spelade inte poker när jag stämplade - men hade LÄTT tagit emot pengarna OCH spelat poker utan dåligt samvete. Mina pengar när jag stämplade gick förövrigt inte till något mkt vettigare än hajmat heller... oftast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att de som sitter å grindar poker och samtidigt har AK (inte Ess Kung då..) parasitar på de stackare som betalar sina fackavgifter osv varje månad! Och dessutom inte ens betalar 1 sekin i skatt, speciellt de gör sig en hacka på pokern. Nä skippa AK om ni inte har lust att "jobba"...

 

På vilket sätt blir de som betalar sina fackavgifter mer parasiterade än andra skattebetalare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att de som sitter å grindar poker och samtidigt har AK (inte Ess Kung då..) parasitar på de stackare som betalar sina fackavgifter osv varje månad! Och dessutom inte ens betalar 1 sekin i skatt, speciellt de gör sig en hacka på pokern. Nä skippa AK om ni inte har lust att "jobba"...

 

På vilket sätt blir de som betalar sina fackavgifter mer parasiterade än andra skattebetalare?

 

Därför att det som du får när du stämplar är medlemmarnas inbetalade pengar! Vet inte hur mkt som går rätt av till AK från varje medlem, säg 200kr..så den som då sitter hemma å klickar på musen får då 40 medlemmar betala 8000kr för. Så det är ej "systemet" man utnyttjar utan medlemmarna. Om man ej tillhör något fackförbund så är det väl någon ALFA-kassa som man kan söka ersättning från, och då är det några andra pengar (skatt??)...men det gäller endast för de som aldrig haft jobb eller haft för lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att de som sitter å grindar poker och samtidigt har AK (inte Ess Kung då..) parasitar på de stackare som betalar sina fackavgifter osv varje månad! Och dessutom inte ens betalar 1 sekin i skatt, speciellt de gör sig en hacka på pokern. Nä skippa AK om ni inte har lust att "jobba"...

 

På vilket sätt blir de som betalar sina fackavgifter mer parasiterade än andra skattebetalare?

 

Därför att det som du får när du stämplar är medlemmarnas inbetalade pengar! Vet inte hur mkt som går rätt av till AK från varje medlem, säg 200kr..så den som då sitter hemma å klickar på musen får då 40 medlemmar betala 8000kr för. Så det är ej "systemet" man utnyttjar utan medlemmarna. Om man ej tillhör något fackförbund så är det väl någon ALFA-kassa som man kan söka ersättning från, och då är det några andra pengar (skatt??)...men det gäller endast för de som aldrig haft jobb eller haft för lite.

 

Avgiften till a-kassan täcker ca 5% av kostnaderna för arbetslöshetsersättning (ungefär administrationen). Resten betalas med skattepengar, så det e knappast som en vanlig försäkring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faktum är ändå att om du endast vill betala för att få stämpla och ej vara "medlem" dvs den så kallade arbetslöshetsförsäkringen. Så kostar det dig ändå 300-400kr i månaden! Och självklart räcker det inte till att försörja alla arbetslösa, därav skattetilläget. Och då blev det vips helt legitimt och moraliskt korrekt att utnyttja? Eftersom det inte BARA är din grannes pengar, utan dessutom skattepengar! Resonemanget om att bara man kan utnyttja så ska man (med gott samvete dessutom!) hör oftast hemma bland ett gäng småkillar, eller på en avdelning på vilken anstalt man vill med massa raketforskare som spekulerar dagarna i ända.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faktum är ändå att om du endast vill betala för att få stämpla och ej vara "medlem" dvs den så kallade arbetslöshetsförsäkringen. Så kostar det dig ändå 300-400kr i månaden! Och självklart räcker det inte till att försörja alla arbetslösa, därav skattetilläget. Och då blev det vips helt legitimt och moraliskt korrekt att utnyttja? Eftersom det inte BARA är din grannes pengar, utan dessutom skattepengar! Resonemanget om att bara man kan utnyttja så ska man (med gott samvete dessutom!) hör oftast hemma bland ett gäng småkillar, eller på en avdelning på vilken anstalt man vill med massa raketforskare som spekulerar dagarna i ända.

 

Jag säger inget om hurvida det är omoraliskt eller ej,det jag invände mot var uppfattningen att a-kassa finansieras av medlemsavgifer vilket inte är ens nära sanningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...