jack_the_dipper Postad 4 Augusti , 2006 Rapport Postad 4 Augusti , 2006 Hejsan! Jag och ett gäng vänne funderar lite över hur det egentligen ligger till med spel om pengar, då främst pokerspel om pengar. Hur lyder reglerna? Får man vara ett slutet sällskap, så att säga, och spela om pengar? Jag tänker på turneringar och SnG's t.ex, där folk betalar en summa och får X antal marker att spela för. Jag pratar alltså inte om cashgames nu, även om ni kan få ta med reglerna och lagar kring CG också. Men ja, hoppas att ni förstår min fråga. Mvh Kristoffer Citera
sulla Postad 4 Augusti , 2006 Rapport Postad 4 Augusti , 2006 Finns hundratals inlägg om detta på forumet, använd sökfunktionen så hittar du det. Citera
AAisking Postad 4 Augusti , 2006 Rapport Postad 4 Augusti , 2006 Hejsan! Jag och ett gäng vänne funderar lite över hur det egentligen ligger till med spel om pengar, då främst pokerspel om pengar. Hur lyder reglerna? Får man vara ett slutet sällskap, så att säga, och spela om pengar? Jag tänker på turneringar och SnG's t.ex, där folk betalar en summa och får X antal marker att spela för. Jag pratar alltså inte om cashgames nu, även om ni kan få ta med reglerna och lagar kring CG också. Men ja, hoppas att ni förstår min fråga. Mvh Kristoffer Man kan säga att "slutet sällskap" enbart inte gör det lagligt att arrangera spel om pengar eller om pengars värde. En pokerklubb är INTE laglig. Pysslar man bara med ärlig poker tror jag inte att risken att polisen kommer är så stor, men blanda inte in alkoholförsäljning etc, det anses nog vara ett värre brott och farbror polisen kan komma o knacka på. Det är inte heller lagligt att köra 73 km/tim på en 70-väg. Ofta verkar man gå på vad lotteriinspektionen tycker och de anser att pokerspel oftast bryter mot lotterilagen. Det finns flera som åkt fast för arrangemang av pokerspel. OK, detta var kort o komprimerat, men kolla gärna in flera av de trådar som finns om ämnet. Lycka till med pokrandet!!! Citera
jack_the_dipper Postad 4 Augusti , 2006 Författare Rapport Postad 4 Augusti , 2006 Så med andra ord så är det olagligt att arrangera en liten pokerturnering med sina vänner och ta 100:- av varje för att ordna en prispott till vinnaren? Detta är emot alla sveriges regler? Kortfattat. Det är bara det jag vill få fram. Just ja, hur kommer det sig t.ex att diverse stora uteställen i stan, nattklubbar alltså, anordnar pokerturneringar nån gång? Har ju hänt liksom. Är det totalt olagligt också? Verkar ju konstigt om en stor nattklubb anordnar pokerturneringar. Och diverse andra ställen förutom nattklubbar och sånt. Citera
Sansrom Postad 4 Augusti , 2006 Rapport Postad 4 Augusti , 2006 Som jag förstått det är det helt lugnt om alla som är med ingår i kompiskretsen på något sätt och umgås utanför pokern. Alla som är med i slutet sällskap är sällan vänner, så att ha något slags öppet medlemsintag eller liknande är inte tillåtet. Citera
RemG Postad 4 Augusti , 2006 Rapport Postad 4 Augusti , 2006 När du säger regler menar du sveriges lagar då eller? Citera
AAisking Postad 4 Augusti , 2006 Rapport Postad 4 Augusti , 2006 Så med andra ord så är det olagligt att arrangera en liten pokerturnering med sina vänner och ta 100:- av varje för att ordna en prispott till vinnaren? Detta är emot alla sveriges regler? Kortfattat. Det är bara det jag vill få fram. Just ja, hur kommer det sig t.ex att diverse stora uteställen i stan, nattklubbar alltså, anordnar pokerturneringar nån gång? Har ju hänt liksom. Är det totalt olagligt också? Verkar ju konstigt om en stor nattklubb anordnar pokerturneringar. Och diverse andra ställen förutom nattklubbar och sånt. Svar: JA, det är olagligt att spela om pengar och dra in vinst som arrangör. Ofta på uteställen kanske man inte spelar om pengar, gör man det är det olagligt. Att de ordnar det ändå beror på okunskap. Dett är inte bra, men tyvärr sant. Citera
jack_the_dipper Postad 4 Augusti , 2006 Författare Rapport Postad 4 Augusti , 2006 Men alltså, pengarna jag drar in som arrangör, är ju inget jag tjänar på.. för dom pengarna ska jag fördelas ut till prispengar alltihopa så om jag samlar ihop massa polare och alla lägger 100:- så säger vi att det är 16 deltagare. Då har jag 1600 i min hand som jag sedan ska fördela ut till, låt säga, första, andra och trejdeplatsen. Själv tar jag ju ingen rake eller avgift utöver det. Med det sagt så tjänar jag ju INGENTING på det, men spelarna som inte vinner förlorar ju på det. Citera
Sansrom Postad 4 Augusti , 2006 Rapport Postad 4 Augusti , 2006 Men alltså, pengarna jag drar in som arrangör, är ju inget jag tjänar på.. för dom pengarna ska jag fördelas ut till prispengar alltihopa så om jag samlar ihop massa polare och alla lägger 100:- så säger vi att det är 16 deltagare. Då har jag 1600 i min hand som jag sedan ska fördela ut till, låt säga, första, andra och trejdeplatsen. Själv tar jag ju ingen rake eller avgift utöver det. Med det sagt så tjänar jag ju INGENTING på det, men spelarna som inte vinner förlorar ju på det. Det är lugnt, så länge ni är polare. Finns däremot inget krav på att ni måste vara polare efter turneringen... Citera
Oldman-S- Postad 4 Augusti , 2006 Rapport Postad 4 Augusti , 2006 Så med andra ord så är det olagligt att arrangera en liten pokerturnering med sina vänner och ta 100:- av varje för att ordna en prispott till vinnaren? Detta är emot alla sveriges regler? Kortfattat. Det är bara det jag vill få fram. Just ja, hur kommer det sig t.ex att diverse stora uteställen i stan, nattklubbar alltså, anordnar pokerturneringar nån gång? Har ju hänt liksom. Är det totalt olagligt också? Verkar ju konstigt om en stor nattklubb anordnar pokerturneringar. Och diverse andra ställen förutom nattklubbar och sånt. Svar: JA, det är olagligt att spela om pengar och dra in vinst som arrangör. Ofta på uteställen kanske man inte spelar om pengar, gör man det är det olagligt. Att de ordnar det ändå beror på okunskap. Dett är inte bra, men tyvärr sant. Jag tror mig läsa att pengarna skall gå uteslutande till prispotten. Då kan jag inte se det som något problem om det är ett kompisgäng. Nu kan ju inte kompisgänget vara 1000 personer som du flyktigt känner via nätet då tror jag inte det räknas som slutet sällskap längre. Du som arrangör får inte tjäna på det! Citera
jack_the_dipper Postad 4 Augusti , 2006 Författare Rapport Postad 4 Augusti , 2006 Jag säger ju det. Alla pengar läggs ju i en pott som alla medtävlande tävlar om att vinna. Simple as that. Men ja, man vill ju gärna få det bekräftat av någon som är 100% insatt i skiten så man inte råkar göra en tabbe om man kanske använder en offentlig plats som lokal för spelet. Haha. Citera
Oldman-S- Postad 4 Augusti , 2006 Rapport Postad 4 Augusti , 2006 Lästips http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=2492 Citera
jack_the_dipper Postad 4 Augusti , 2006 Författare Rapport Postad 4 Augusti , 2006 Jo, jag har läst det där men jag tycker mig inte finna något konkret svar på just det jag söker. Citera
Oldman-S- Postad 4 Augusti , 2006 Rapport Postad 4 Augusti , 2006 B Lagligheten att arrangera pokerspel. Två rekvesit måste vara uppfyllda, för att det skall vara helt lagligt att arrangera en pokerkväll: a) Slutet sällskap. b) Får ej ta ut någon avgift för själva spelet (rake eller bordsavgift). a) Det måste verkligen vara ett slutet sällskap. Exempelvis är en förening ett gränsfall - det beror på hur lätt eller svårt det är att bli medlem i föreningen. "Pokerföreningen för Uppsalastudenter" är troligen tillräckligt slutet. medan "Pokerföreningen för frimärkssamlare" inte är det. Att dra en spader tillsammans med lumpargänget eller barndomskamraterna kring köksbordet är i alla fall helt okej. Poängteras bör att det inte är olagligt att spela på någon svartklubb, men att det olagliga kan ligga i att arrangera spelet. Givetvis måste du skatta för eventuella vvinster vid ett pokerparti av detta slag *host host*. Se 1.2 b) Så fort du tar ut en avgift så blir spelet olagligt. Du får inte ens ta ut en avgift för att täcka hyran eller liknande. Ett sätt att gå runt detta är att ta ut en hög medlemsavgift som täcker kostnaderna, ett annat att servera obligatorisk mat och dryck. Troligtvis det smidigaste är dock att kräva att medlemmarna skall vara spelare på en eller två sajter där du har ett affiliateavtal. Givetvis skall ni inte spela om kontanter, utan ni spelar med pokermarker, som inte har ett nominellt värde, men väl samlarvärde... Jag tycker det är ganska tydligt Citera
jack_the_dipper Postad 4 Augusti , 2006 Författare Rapport Postad 4 Augusti , 2006 Men avgiften är ju så att säga 100 kronor, men jag TJÄNAR ju inget på det, även om det kostar 100:- att vara med. Så med andra ord är min idé olaglig? Även om alla pengarna går till en prispott och jag tjänar ingenting? Citera
Sansrom Postad 4 Augusti , 2006 Rapport Postad 4 Augusti , 2006 Men avgiften är ju så att säga 100 kronor, men jag TJÄNAR ju inget på det, även om det kostar 100:- att vara med. Så med andra ord är min idé olaglig? Även om alla pengarna går till en prispott och jag tjänar ingenting? Avgift == rake. Avgift != insats. Citera
jack_the_dipper Postad 4 Augusti , 2006 Författare Rapport Postad 4 Augusti , 2006 Jo precis. Men något som är lagligt är väl att anordna en freeroll där jag nu, hypotetiskt, tar pengar ur min egen fick och ger till vinnaren? Det är la okej? Eller räknas det som spel om pengar också eller? Citera
Rambo Postad 4 Augusti , 2006 Rapport Postad 4 Augusti , 2006 börja likna skämtet om schampo för/mot mjäll det här va.... Citera
jack_the_dipper Postad 4 Augusti , 2006 Författare Rapport Postad 4 Augusti , 2006 Vafan jag är inte insatt. Jag frågar bara av en anledning och det är att den tänkta lokalen kanske inte är ett lika lämpligt ställe längre. That's all! Citera
Loveless Postad 4 Augusti , 2006 Rapport Postad 4 Augusti , 2006 Alltså, turnering som kostar 100:- för 10 pers med 1000:- prispott är tillåtet. Turnering som kostar 110:- för 10 pers med 1000:- prispott och 100:- till dig är inte tillåtet. Citera
jack_the_dipper Postad 5 Augusti , 2006 Författare Rapport Postad 5 Augusti , 2006 Alltså, turnering som kostar 100:- för 10 pers med 1000:- prispott är tillåtet.Turnering som kostar 110:- för 10 pers med 1000:- prispott och 100:- till dig är inte tillåtet. Hur pass säker är du på det där? Citera
Loveless Postad 5 Augusti , 2006 Rapport Postad 5 Augusti , 2006 Jag tolkar bara vad som skrivits i tråden innan, och vad jag läst på andra ställen. Har inte gjort någon grundlig undersökning om hur lagen tolkas i domstol eller av polis. Allt spel om pengar dansar på gränsen till olagligt så länge man inte har tillstånd till det, är du inte beredd at ta den risken så strunta i det. Citera
Recommended Posts