Gå till innehåll

Formatera hårddisken?


DaPine87

Recommended Posts

Finns det nått sätt om man har tappat bort skivan??

klart du kan formatera hårddisken utan, men ska du inte ha något operativsystem på sedan då? Det finns att ladda ner på nätet pirat kopierade CD skivor, men det är inte direkt ok att prata om på det här forumet så..

 

har du CD brännare kan du ladda ner ett gratis operativ system på tex, DC++, och sen bränna ner på en tom skiva du har. En fördel om du har bredband om du får för dig att ladda ner ett stort OS, tex Mandrake ;)

Sen installerar du det på den formaterade hårddisken. http://www.bootdisk.com har en del små operativsystem och andra tool-cd/disketter som du kan använda för att formatera en drive

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orka köpa nytt XP nåär man redan betalat för det. Jag har ju lixom licensen, kan man inte beställa en skiva billigt då?

 

Det är bara att kontakta Microsoft, så skickar de en ny skiva. Som du säger är det licensen som är din värdehandling, inte den fysiska skivan.

 

De där lät bra :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är en märkesdata kanske du har cab-filerna eller en service backup i burken.

 

Har en dator från dell..

 

Du lär då ha en service partition på vilken en ghost-image file ligger ( en backup file ). Hur du gör för att köra igång backupen vet jag inte då jag inte har en dell. Det lär stå i dina papper, troligen står det också något i still med, hit F11 to recover, vid uppstart – innan XP laddas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...
Försökte precis formatera hårddisken genom att starta med XP-skivan, men det finns inget alternativ som först formaterar och sedan installerar. Finns bara Reparera, Installera och Avbryt.

 

Hjälp! Hur gör jag egentligen för att formatera hårddisken? Länken ovanför finns inte kvar.

 

Kommer nog upp som alternativ när du väljer att installera; om du vill formatera eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Du lär då ha en service partition på vilken en ghost-image file ligger ( en backup file ). Hur du gör för att köra igång backupen vet jag inte då jag inte har en dell. Det lär stå i dina papper, troligen står det också något i still med, hit F11 to recover, vid uppstart – innan XP laddas

 

Har aldrig haft en Dell med service partion. Dell har en egen utgåva av Windows XP som man får med datron och som bara funkar på Dell datorer och där man slipper aktivera XP.

 

Edit. Företag som inte skickar med en installationsskiva är i mina ögon skit företag ;) HP brukar inte göra det utan förväntar sig att kunden själv ska bränna ner en massa "recover" skrivor.

Har en kompis som gjorde det. Sen när dator dog och det var dags att installer aom så var det en skiva som inte funka. CD-R skrivor har ju en betydligt kortare livstid än pressade skrivor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...