kilsmo Postad 9 September , 2006 Författare Rapport Share Postad 9 September , 2006 I torsdags blev det poker på Linköpingspoker, en 300-kronors-turnering med kanske 24 spelare. (någonstans mellan 22 och 24 i alla fall) Första gången jag var där sedan april eller nåt, men nya klubbägaren är ju inte en idiot. Undvek den lite längre än nödvändigt, men jag ville inte bli söndertiltad av usla spelare inför turneringen i Norrköping, som ju var sensommarens inplanerade pokerhöjdpunkt för mig. Nåväl, får ett bord med 2 bra spelare, 3 helkassa, och 2 dåliga. Får gå tillbaka till min tighta strategi, här är en hålstege stålet. Väntar på att några av de kassa ska åka ut, spelar dock KK och tjänar dock allt för lite marker, uppenbart att den kassa spelaren har missat floppen grovt, men det är 3 ruter på brädan, jag får ingen bluff emot mig, och försöker få betalt först på rivern med överparet med en bet, men det gick inte. 2 av de kassa åker rätt snabbt ut, vi får en ny bra spelare vid bordet och en av de dåliga har bytt bord sedan tidigare. Så, 3 bra motståndare, 1 dålig och en kass. Jag tappar från 15k till 10k lite väl snabbt efter att ha spelat låga par lite väl dyrt. 2 bord kvar, 12 spelare, jag är nere på 9200. Blindar 500/1000. Jag har sb, den kassa spelaren bb, alla har lagt sig. Jag ställer med stålhanden QTo. Får blixtsyn av A4o (kollade inte hur stor hans stack var, skulle tippa på max 20k). Trodde jag var nästan död efter den blixtsynen, jag hade spelat mycket tight, lagt toppar 2 gånger. Jag trodde du bluffade sa den kassa spelaren. AKx på flop, Q på turn, och blankt på rivern, så det blev en 12:e plats. Hade tur som till slut fick så pass många bra spelare vid mitt bord, så det i alla fall blev något som liknade poker. Var lite ur balans med matintaget under dagen, så hade lite svårt att ta ut det där lilla extra, men jag tiltade inte på det kassa spelet i alla fall, och det var en hel del grävande efter korten i mucken och visande av kort för varandra utan att visa alla, men jag hade inte räknat med att det skulle vara bättre. Stämningen vid bordet var helt ok, även om det var rätt stökigt vid bordet bredvid. Nåväl, inga pengar den här gången, får skylla mig själv, kunde ha spelat bättre än vad jag gjorde. Inget bottennapp dock. Totalt resultat 2860 kronor. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kilsmo Postad 11 September , 2006 Författare Rapport Share Postad 11 September , 2006 Vann precis en plats i satelliten till Baden på b2b, i en supersatellit, så nu är jag bara en tråkig nättävling från att få spela EPT. (värde 100 euro) Att vinna supersatelliten till Grebbestad gick inte, blev ganska dyrt (30 euro) efter att ha förlorat mot en 2-outare. Borde ha lämnat bordet då, antalet marker jag kunde köpa in mig för var en droppe i havet jämfört med antal marker i spel. Menmen, det var övervärde i turren (5euro inköp, 5 spelare, en garanterad plats i satelliten värd 200 euro), och tyckte att motståndet var svagt, så det var lite väl enkelt att använda pengapressen. Jag är inte så inskolad på unlimited rebuys, men tyckte ändå att jag hanterade det bra den första halvtimmen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kilsmo Postad 16 September , 2006 Författare Rapport Share Postad 16 September , 2006 I andra försöket vann jag supersatten till Grebbestad. 10 Euro blev kostnaden, 7 spelare, och 3 kvar när rebuyperioden var slut, kostade på mig en add-on då, var på andra plats, ungefär hälften av ledarens marker. Börjar lite dåligt efter detta, rivrar sämsta färgen och får ett 2-par utdraget, når HU-n med ungefär en 6:e-del av markerna. Spelar fantastisk HU, tyckte även jag spelade riktigt bra genom hela satelliten, bästa på mycket länge. Imorgon är själva satelliten. Hoppas kunna knipa både Grebbestad och Baden, det skulle sitta fint. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kilsmo Postad 17 September , 2006 Författare Rapport Share Postad 17 September , 2006 Leder för tillfället satelliten till Grebbestads turnering. 8 deltagare, en plats. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kilsmo Postad 17 September , 2006 Författare Rapport Share Postad 17 September , 2006 Oj, vad onödigt att åka ut. Hittade KK UTG, får en minraise mot mig, borde ha bara synat, så hade jag kommit billigt undan, men valde att trissa upp potten, och mötte så klart AA. A på floppen hade varit en lätt fold. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kilsmo Postad 21 September , 2006 Författare Rapport Share Postad 21 September , 2006 Sitter och spelar satelliten till EPT i Baden, har spelat riktigt dåligt, är på startstack efter rebuyperioden. Har haft tur och det har ändå inte gått bättre, nu måste jag skärpa mig! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kilsmo Postad 21 September , 2006 Författare Rapport Share Postad 21 September , 2006 Nej, Baden slapp jag. Började komma igång med min shortstack. Uppe i runt 3200, blindarna 150/300. UTG limpar, UTG+1 limpar också, sitter i tidig mittposition och slänger in mina sista slantar med ATs. UTG synar, han hade väl c:a 6000 marker totalt, det gör UTG+1 också, som har betydligt mer. Flop: 88T UTG ställer, och UTG+1 synar. UTG visar QJs och UTG+1 JJ. UTG:s spel är ju under all kritik, UTG+1:s spel tycker jag också är helt fel, vet inte vad han vill med synen pre-flop, han riskerar inte turneringen om han ställer, och får chansen att värdebeta sina knektar, som borde leda tillräckligt ofta, UTG kan inte komma undan. Tycker det är fold eller all-in som gäller. Nåväl, ingen hjälp, jag hoppades på att 88T var idealfloppen för mig. Nåväl, jag hade inte varit värd att vinna som jag spelade i början i alla fall. Eftersom b2b höjer från 150/300 till 250/500, tyckte jag inte jag kunde lägga mig med ATs när stöldläget verkade vara så pass bra. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kilsmo Postad 23 September , 2006 Författare Rapport Share Postad 23 September , 2006 Det här är ju ingen onlinepokerdagbok, men nu i natt så gick det så bra att jag måste skriva av mig i alla fall. 50-euros Freezeout NLTH på b2b, 105 deltagare, segrare blev faktiskt jag. €1290 till mig, det är det mesta jag vunnit i en turnering, online eller live. Spelade faktiskt riktigt bra också, kan inte påstå att det enbart berodde på tur tidigt i turneringen. De gånger det var slantsinglingar som jag vann var det en mindre del av stacken som riskerades. Låg bra till från ganska tidigt till slutet, och kom in med skaplig ledning på finalbordet. Var oerhört taggad mot slutet. Det var väl en hand som jag kanske skulle ha kunnat spela bättre (en del skulle säkert hävda många händer, men då glömmer de att jag inte är så bra). Jag höjer med J9, får syn av bb. Flopp Jxx, check, check. Turn T, bet syn. River x, får ett bet på halvpott, som jag synar, bb visar JT. Men, jag kom billigt undan med topparet i alla fall, men trodde inte att jag ledde på rivern när jag synade. En bet på floppen från mig så hade jag säkert kunnat lägga mig mot ett turnbet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kilsmo Postad 28 September , 2006 Författare Rapport Share Postad 28 September , 2006 Idag var det turnering med jobbet. 100 kronor i insats, 7 spelare, 15000 i startmarker, 3 priser (400, 200, 100), 100/200 i startblindar, 18-minuters-perioder. Tidigare har vi kört 20-minutersperioder och 10000 i startmarker, men nu ville vi ändra så vi skulle få mer spel med lite lägre blindar. Vårt schema är väldigt flack: 100/200 125/250 150/300 200/400 250/500 300/600 400/800 500/1000 600/1200 800/1600 1000/2000 1200/2400 1500/3000 Vi stannar blindarna så att det aldrig är mer än 5% i potten innan satsningen påbörjas. De som var med har alla lyckats vinna minst en turnering, utom en, som spelade sin andra turnering, och inte riktigt hittat rätt spelstil. Alla på jobbet är dock väldigt smarta, och skulle lätt kunna äga de flesta amatörbord, om de bara gick in för det. Det var länge sedan vi spelade, och stämningen var mycket god. Jag fick tillbaka tron på livepoker igen. Jag får en bra start, hittar 22 på sb, 2 limpare, jag synar, bb checkar. Floppen är 234, 2 spader. Jag betar 500, får syn av bb och knappen. Kommer ett högt kort, nu ligger det dubbla färgdrag, jag betar 1500, får syn av båda igen. Sista kortet parar inte bordet, och skapar ingen ny chans för stege, och ingen färg. Jag vet att knappen (den minst erfarna spelaren) är en synmaskin, så jag gör ett värdebet på 2500, får dubbla syner. Visar upp mitt triss, bb visar 36 för ett par, och knappen hade nog bättre än så, men visar inte. Lite senare limpar kllen framför mig, jag limpar på knappen, 4 spelare är med. Jag har Q9o, flopp 942 tro jag, limparen höjer upp och jag reraisar ordentligt, och får syn. Alla andra har nu lagt sig. 9:a på turn och 2:a på rivern. Han betar ut 1500, jag slår om med 2000 till och får syn av 55. Sedan händer inte så mycket med min markerstapel, förrän vi är 4 kvar, då jobbar jag mig upp från c:a 30000 till över 40000. Sitter i sb, min svåraste motspelare (både spelmässigt och markermässigt) i bb. Blindar 500/1000, jag har A8s och limpar (har limpat varje gång på hans blind de tidigare gångerna). Han slår upp till 4000, jag frågar hur mycket han har kvar, han har c:a 22000 till, jag väljer att syna. Floppen är KQT, med ett kort i min färg, och 2 i en annan färg. Check-check. Turn är en 9:a i en annan färg, jag checkar, han betar 4000. Jag funderar ett tag och går all-in. De kvarvarande övriga har runt 10000 marker. Han funderar ett tag, och synar sedan med K2o, en syn som förvånade mig lite. Menmen, 7 outs, en knekt på rivern och saken är biff, nu är vi ITM. Sedan var det inga problem, även om det tog till blindar på 800/1600 innan det tog slut. Handen ovan är rätt intressant, vi har spelat många turneringar mot varandra, och även många HU-turneringar. För det första är vi båda spelare som spelar för vinst, pengar är inte det viktigaste. När han höjer upp tror jag inte att han har speciellt bra hand, men väljer ändå inte att slå om all-in pre-flop, jag vill få ner hans stack mer än så, för att få promenadgata till vinsten. Sedan när floppen kommer, så har jag dålig position, men ett hjärterkort är ju alltid intressant. Jag blir glad när han checkar, och tror inte att han träffat speciellt hårt. På turn, efter 4000-betet, tror jag inte att han är superstark, så jag slår om all-in, han borde kunna lägga allt sämre än 2-par i alla fall. Han tror inte på min all-in, och synar. Han tror att jag limpat med ett ess. Båda spelar på något sätt bra, men fru Fortuna tyckte att jag spelade bättre. Så, vinsten gav mig 400. Totalt resultat 3160 kronor. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kilsmo Postad 16 Oktober , 2006 Författare Rapport Share Postad 16 Oktober , 2006 Har inte orkat uppdatera dagboken på ett tag, det har bara varit förluster, kanske beror på det. Nåväl: Måndagen den 2:a oktober: pokerpalatset i Linköping för första gången. 5000 i startmarker, 100+10, unlimited rebuy, ca 24 spelare. Spelar väl upp mig någonstans mellan 6-7k, tar en addon. Sedan börjar det gå riktigt bra, bygger stack sakta men säkert. Spelar egentligen riktigt bra, ända fram till sista handen. Jag visste hela tiden att jag gjorde fel, vet inte om jag ville glänsa eller få gå hem tidigt. Blindar 1500/3000, det är bubblan (tror det är 5 priser), jag har väl en medelstack. Höjer till 10000 med 99 från cutoff, små stackar då knappen och på bb, spelaren på sb täcker mig. Efter lång tvekan synar sb, alla andra lägger sig. sb har inte gjort några större misstag, det lilla jag sett. Jag har nog över 40000 kvar, han hade nog 90000 kvar, jag brydde mig inte om att räkna mina marker, riktigt nonchalant, men jag är säker på scenariot. Med en låg flopp kommer han att gå all-in. Floppen är T66, han går som väntat all-in, och jag blixtsynar. Har jag läst honom rätt vet jag att jag leder här, mot de händer som han kan ha. Jag har av någon konstig anledning bestämt mig för att inte spela normal bubbeltaktik i denna hand, utan köra chipEV. Den enda rimliga hand han kan ha är AT om han ska leda, alla andra händer måste vara sämre än min, förutom 66 som han skulle spela lite lömskare. 55-88, AT, AJ, KQ sätter jag honom på, men även med den distrubutionen är det ju en given fold pga bubblan. Han har AT och jag bubblar. -210 kronor. Frdagen den 6:e oktober spelade jag rebuy igen, denna gång 50+10 i Ljungsbro, 2000 i startmarker, 14 spelare. Lyckas bygga till knappt 4k, gör en addon. Sedan går det riktigt bra, är knapp chipleader med 19k när jag når finalbordet, snittstacken runt halva detta. Blir spådd att råka ut för en total crash, men förnekar, det kommer inte att ske. Börjar med att bygga stacken lite ytterligare, med en syn på bb med 58s, men sedan gör jag ett dummisstag och trycker en shortstack all-in på knappen när han höjt i tidig position med AJ, när han var pottcommitad, möter AK, tappar lite marker, och blir sur på mig själv. Sedan gör jag fler misstag, det börjar med ett ställ med toppar och färgdrag mot en spelare jag vet har toppar och som definitivt inte lägger det mot mig. Kunde enkelt ha synat istället. Hade kanske kostat lika mycket, men man måste spela motståndaren och sin egen stack väl. Sedan hittar jag 66 på bb, och ställer mot en höjning som jag borde veta är stål, möter KK och tappar riktigt mycket. Väntar sedan på ett läge, ställer med JJ, en limpare UTG, alla foldar fram till limparen, som steker i 2 minuter innan han synar med AA. Jag blir lite lack, men visar det inte, det var en uppenbart ovan spelare. Jag får ingen hjälp och förlorar 4 raka all-ins, de flesta i rejält underläge, men någon gång ska man ju kunna dra ut. Nåväl, fru fortuna belönar mig väldigt sällan när jag spelar dåligt, spelar jag bra däremot kan jag dra ut AA alla dar i veckan. -110 kronor. Måndagen den 9:e oktober, återbesök på Linköpings pokerpalats, samma turnering, 20 spelare samlade på 2 bord. Hittar inte glasögonen innan avfärd, så jag får spela blinds i varje hand. Får extremt dåliga kort, under rebuytiden så synar jag väl med ett par tveksamma händer med schysta odds för att få vara med överhuvudtaget. Inget kul händer på floppen, och jag vinner inte en hand den första timmen, och har 3.8k. Gör en rebuy+en addon och kommer upp till 13.8k. Korten är fortfarande inte bra, men jag vinner lite marker, har väl runt 23k när jag kommer till finalbordet, mina bästa händer har varit AJ, A8, 66 och KQ. 7 spelare, 4 priser, ställer med K8o i UTG+1, 1500/3000 blindar, ligger bland de sämsta, de på de andra bordet hade extremt mycket fler marker än mitt bord, så något måste ske snabbt, men helst vill jag bara ha blindarna denna gång. Får syn av bb som har 99, och jag är ute. -310 kronor. En liten utvärdering av pokerpalatset: första gången är det stökigt, som tur var inte vid mitt bord. När det var dags för finalbord blev det lugnt och skönt, de gapiga spelarna hade åkt ut (konstigt va?). Andra gången var det rätt bra stämning, men det grävs något så otroligt i mucken efter kort, jag spelade ju inte många händer, men en av dem, höjer AJ UTG och ingen synar, jag slänger handen och en spelare gräver fram dem och tittar på dem, då blir man rätt trött. Eftersom jag spelade utan glasögon orkade jag inte bry mig, utan lät dem hållas. Det blir spel på pokerpalatset ikväll igen, tredje gången tänker jag använda mina rättigheter som spelare att få ett spel utan lekstuga. Kanske t.o.m. spela bra genom hela turneringen för första gången i oktober. Totalt resultat 2530 kronor. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kilsmo Postad 16 Oktober , 2006 Författare Rapport Share Postad 16 Oktober , 2006 För knappt 2 veckor sedan startade jag en pokerskola för mina arbetskamrater på kontoret. Eftersom spelet på kontoret är med garanterat trevliga människor, så vore det kul att få lite bättre spel där också. Har haft lektion 1 och 2, och jag tycker att det varit riktigt lyckat, och det har varit ganska populärt. Jag funderar att återanvända dessa lektioner i något annat sammanhang, men vill gärna se att det fungerar först. Lektion 1 var en lektion i det mest grundläggande vad gäller poker, regler och etikett. De flesta hade skaplig nivå på detta, då de varit med och spelat en hel del på jobbet, men jag försökte fylla i diverse luckor. Andra hade mindre koll, men ingen var väl ren nybörjare på poker som sådan. Lektion 2 handlade om spelet pre-flop. Blev otroligt nöjd med mitt utgångsmaterial, fungerade även bra under lektionen, men märkte att det inte fanns tid att gå in något på djupet. Jag kör 1-1.5 timmar teori, följt av en dryg timmes praktik. Eftersom jag är utpräglad turneringsspelare har jag fullt fokus på turneringar, även om själva teorin än så länge inte har berört turneringspokern, så är praktikdelen alltid turneringspoker. Nåväl, får se vad jag gör av pokerskolan efter en 7-8 lektioner, då vet jag nog om det blivit så bra som jag hoppas det ska bli. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kilsmo Postad 17 Oktober , 2006 Författare Rapport Share Postad 17 Oktober , 2006 Igår kväll blev det spel på pokerpalatset, den sedvanliga 100+10 rebuyturneringen nämnd ovan. Har tur med lottningen, och lottas på samma bord som alla bra spelare (det blir ju roligare då). Får faktiskt en del bra kort också. Spelar bra, och bygger upp stacken från 5k till 17k vid slutet av rebuyperioden, och väljer att inte göra någon addon, det här ska bli en billig kväll. 16 spelare totalt var med, när jag når finalbordet (8 spelare) är jag uppe i 37k, totalt 200k marker. Efter missen i Ljungsbro, så håller jag mig lugn, och får heller inte så bra kort, utan väntar på att ta mig ITM. I stort sett inget händer med min stack tills vi är 3 kvar (4 priser), så det ser lite jobbigt ut. Försöker stjäla ibland för att ta mig upp, men får då dubbla syner och missar totalt. Till slut har jag 27k kvar och 2k/4k blinds, hittar 89 i ruter på knappen och ställer, får syn av bb. bb visar QQ, en ruter, floppen 733, 7:an i ruter. Kanske inte direkt den bästa floppen, men ändå 5.6% chans att dra ut. Turn ruter-10, och jag har färgstegdraget. Blir rätt besviken när klöver-6 kommer på rivern, men jag dubblar i alla fall upp, så det får väl duga. Strax därefter får jag KK på bb, kvällens bästa hand, synar en raise från sb på upp till 9k. 872 med 2 spader, får en bet på 10k mot mig, slår om all-in, får syn av K7, och ingen kostig utdragning. Dags för heads-up. Väljer att spela en försiktig heads-up, vill verkligen vinna, har nästan hälften av markerna. Det är en hand som jag borde ha spelat annorlunda, men jag var rädd för stål och tappar lite. Är nere på drygt 1/-4del av markerna och ställer med A7, får syn av QJ men överlever. Med 4k/8k har jag 110k mot 90k, får en raise till 24k mot mig, slår om all-in med KJo, får efter ett tag syn av min motståndares favorithand J8, han träffar så klart 8:an. Med 19k kvar ställer jag i nästa hand med A7, får syn av T4, med en floppad tia är det sedan kört. En andra-plats är en bra oktober-comeback, med synnerligen stabilt spel. 1000 kronor fick jag för det angenäma besväret. Stämning och ordning var bra. Totalt resultat 3420 kronor. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kilsmo Postad 24 Oktober , 2006 Författare Rapport Share Postad 24 Oktober , 2006 I lördags var det en mycket speciell turnering på pokerpalatset, en satellit till Asian Poker Tour, värde 56000 kronor. Det var en freezeout-turnering, freeroll. 10000 i startmarker och 30 minuter långa perioder. Så det fanns gott om utrymme för spel. 51 deltagare. Jag hade ställt in mig på att startfältet skulle vara svagt, men det fanns fler bra spelare med än vad jag hade räknat med, de lite sämre spelarna jag börjat vänja mig vid var inte med, däremot var det andra spelare med som inte spelade bra, men de var nya för mig vilket gör det lite svårare. Det här var första större livetävlingen med bara ett pris jag spelat i, och jag hade lagt upp min taktik innan. Får jag ett läge där jag tror jag kan vinna mer marker på att spela än att inte spela, så tar jag det, spel för överlevnad med ett pris är inget att bry sig om. Min taktik var säkert bra, men sättet jag utförde den var inte direkt fantastiskt. Vid mitt första bord får jag riktigt kalla kort, 22 var den enda handen med någon som helst kvalitet, denna förlorade jag dock en del på. Gjorde inga misstag på det första bordet. Jag gillade min plats, 2 ovana spelare framför mig, som båda spelade långt från perfekt poker, och en bra lös spelare till vänster, så att det blev lite utmaning. Har inget minne av att jag spelat mot någon av dessa spelare tidigare. Blir dock omflyttad, vilket alltid kan medföra vissa risker, med 9000 marker kvar i stacken. Vid det nya bordet möter jag 2 spelare som jag spelat en hel del mot innan, och får en riktigt ovan spelare till höger om mig, som tydligen har spelat riktigt mycket all-in-poker, och fortsätter med det när jag sitter vid bordet. Nåväl, jag har precis tagit mig över 10k för första gången på mycket länge, och spelar sedan en hand med 150/300 från sb med syn osett. ingen hade tdigare gått med i potten. Jag får en check bakom mig. Jag betar 500 osett igen, 2 klöver på bordet, och får en syn. En klöver-7:a på turn, jag checkar osett, spelaren (som jag spelat mot ganska mycket) betar 1500. Det här tyder på en hand tänker jag, och hoppas att min osedda hand är dålig. Tyvärr har jag 79, vilket innebär ett 2-par, tror han kan ha satt färgen, men synar ändå, jag kan ju leda eller dra ut. På river kommer ett ess, jag checkar, han betar 3000. Det är nu jag får för mig att använda mig av min briljanta taktik. Jag behöver bättre än 28.3% chans att vinna för att kunna ta synen. Jag tror att färgen är den mest sannolika handen, men han kan ju även vara på bluff. Men jag tror egentligen ganska hårt på färgen. Utan att analysera tänker jag att klart det måste vara 30% att han bluffar, oavsett vad min magkänsla säger. Så jag synar, och förlorar så klart mot färgen. Det här var ett rätt allvarligt tankefel (inte bara för att jag tappade halva min stack), utifrån den information jag hade, fanns det ingen möjlighet att han skulle bluffa 30% av gångerna. När han betar på turn så kan han lika gärna beta ett par, men redan här tror jag färgen är sannolikast, att ta synen kan dock motiveras av lite lek med implicita odds, så den är nog inte så illa (och framför allt inte så dyr). När han sedan betar rivern, så går chansen att han betar ett par ned betydligt, och blir nästan obefintlig, och då återstår bluff eller färg. Jag tror bluffen var mindre sannolikt än paret, och färgen mest sannolik, så det som finns kvar på rivern är att det inte finns en chans att han bluffar 30% av gångerna. Så, rätt användning av taktiken hade varit att foldat rivern. Jag har ungefär 5k kvar, jobbar mig upp till 5.8k, sedan utspelar sig min näst-sista hand. 200/400 blinds, UTG med stacken 5k limpar, en storstack i UTG+1 raisar till 1000, spelaren bakom med normalstack synar, killen framför mig foldar. Jag hittar JJ, och ställer in mina 5.8k, limparen går all-in med sina 5k, ursprungliga höjaren lägger sig, och sedan synar nästa spelare, så det blir en sidopott på 1.6k. UTG har AK, synaren har QTs. Nu har jag chansen att trippla, men flop AA3, turn 3, och det är kört. Vinner dock sidopotten. Väntar ett par händer, sedan ställer jag först in med K8o, sb synar, och bb höjer. sb foldar och bb har så klart AA, och jag lyckas inte dra ut, och hamnar någonstans runt 35:e plats. Jag var inte i särskilt god pokerform, men spelade ändå rätt ok poker, förutom en hand, hade dock inte den briljanta pokern inom mig, om jag hade tripplat hade det nog varit liten chans att det gått hela vägen. Hade säkert gått bättre utan taktiken, men det kändes viktigt att försöka spela korrekt poker utifrån givna förutsättningar. Den korttorka som jag var utsatt för under de knappa 3 timmar jag spelade hjälpte inte direkt, får 22, 44, 55 och JJ, bästa esset var A8, och ingen KQ eller KJ. Hade nog inte gett mig in i den stora förlusthanden som jag gjorde om jag hade fått lite bättre händer tidigare. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kilsmo Postad 4 November , 2006 Författare Rapport Share Postad 4 November , 2006 Är efter nästan två veckor med dagboken, så det blir ett gäng inlägg idag. Kort sagt så har jag spelat lite svajigt den senaste tiden. Måndagen den 23:e oktober spelar jag en 100-kronors rebuy på pokerpalatset, det börjar bli lite väl många sådana på sistone, jag som inte ens gillar rebuy. Det är dock ruggigt värde i dem för mig, och jag har hittat en spelstil som funkar, så det är bara att köra på. Jag hade inte bestämt mig för att vara med, men ringde och anmälde mig till en satellit till Asian Poker Tour som gick lördagen samma vecka, och blev spelsugen och pigg, trots att jag hade känt mig ruggigt trött innan. Kommer dit och spelar helt underbar poker, det hade jag inte räknat med. Gör en add-on, så kostnaden för kvällen blir 210 kronor. Har full koll på bordet, det blir ganska många re-raise som ger mycket marker. Spelar hårt på finalbordet, riskerar att bubbla, men det går bra till slut. Jag når heads-up med 75% av alla marker. Spelar en dum hand och tappar förprånget, efter detta tiltar jag på mig själv, och känner hur trött jag är, sedan klarar jag inte av att spela, och förlorar segern. 1500 kronor får jag för andra-platsen. Totalt resultat 4710 kronor. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kilsmo Postad 4 November , 2006 Författare Rapport Share Postad 4 November , 2006 Fredagen den 27:e oktober, 100-kronors rebuy, kostar mig 410 kronor. Ungefär 22 spelare, jag når finalbordet, men åker väl ut som 6:a eller nåt. Spelade halvbra poker hela tiden. Totalt resultat 4300 kronor. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kilsmo Postad 4 November , 2006 Författare Rapport Share Postad 4 November , 2006 Satellit på pokerpalatset till Asian Poker Tour, 2200 kronor. 19 spelare. 10000 marker och möjlighet till rebuy. Jag spelar bra vid mitt första bord, men får absolut inga kort. Avslutar med en bluff som nästan går hem, men istället är jag nere i 8k. Får fortsatt nästan inga händer, förutom AQ, men efter raise och bet på floppen tappar jag mycket marker. Har 4k kvar i UTG, blindar 150/300, spelar KQo, höjer upp till 1000, en spelare reraisar ordentligt, en riktigt enkel fold, jag sätter honom verkligen på en riktigt stark hand, planerar att lägga mig, men får för mig att jag ska dra ut hans AA i stället, och om det misslyckas få gå hem och vila upp sig och titta på TV. En halvtimme senare hamnar jag framför på spåret. Totalt resultat 2100 kronor. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kilsmo Postad 4 November , 2006 Författare Rapport Share Postad 4 November , 2006 Måndagen den 30:e oktober, 100-kronors rebuy igen på pokerpalatset. Blir en riktigt slaskig turnering, och det kostar mig 510 kronor. En enligt mitt tycke topp-10-spelare i Linköping har suttit och slaskat tidigt, och gjort helt otroliga utdragningar, han har bråttom till ett annat spel, och ser till att alla hela tiden i stort sett måste offra hela sin stack på finalbordet. I det här läget är det bara att spela för att överleva, jag hittar till slut AA och dubblar upp. Med 4 kvar är jag ITM, han går all-in, och jag vill egentligen lägga ATs eftersom jag ligger på 2:a plats, men synar. Denna gång har han faktiskt en hand, AK, men jag lyckas träffa min 10:a. Strax därefter får jag ett kanonläge att slå ut honom när jag får in pengarna med AJ mot A6, men han får så klart 6-hög stege. Har dock marker över, och lyckas bygga upp mig till den näst-största stacken igen. Han förhandlar sig till att få ta med sig 3:e priset på 1000 kronor när vi är 4 kvar, alla går med på det. Priserna som är kvar är 3000 kronor, 2000 kronor och 500 kronor. Vi plockar bort hans marker och spelar vidare, jag leder stort. Jag spelar hårt, och blir sedan tvungen att syna en all-in på 13k, med 2.5k/5k och jag har bb med 97s. Möter K9, men träffar 7:an, förlorar dock på rivern mot en stege. Lite senare ställer jag på knappen med A3o, får syn av bb som nu har 30k som har QJo, som väljer att ta synen trots den här prisstrukturen, och trots att den tredje spelaren knappt har några marker. Jag förlorar så klart handen, och har nu kanske 100k marker kvar. Sedan kommer en riktigt sjuk hand, som visar varför jag inte kan vinna på pokerpalatset. Jag sitter på bb, sb (samma spelare som jag dubblat upp 2 gånger och som nu har 60k) synar, och jag checkar. Jag har Q5 och träffar 2-paret. Jag synar en bet på 5k. På turn kommer ytterligare en bet på 5000, inget direkt skrämselkort, jag väljer att gå all-in. Den tredje spelaren har fortfarande riktigt lite marker. Jag måste nog syna eller nåt säger hon, slänger in sina sista 45k, och visar upp 67, och har ett öppet stegdrag. På river kommer det en 9:a, och man är sjukt utdragen. Kommer till HU med 20% av markerna, spelar ganska länge, men lyckas aldrig vända, får inte de kort jag behöver. Totalt resultat 3590 kronor. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kilsmo Postad 4 November , 2006 Författare Rapport Share Postad 4 November , 2006 Igår var det 100-kronors rebuy igen. Kostar mig 310 kronor, kanske 25 spelare, jag spelar stabilt, men åker på någon liten smäll ibland. Finalbordet blir en pärs, åker lite berg-och dalbana tills det är 5 kvar, då jag för första gången riskerar hela min stack. Innan detta var det nära att en spelare åkte ut, 4 priser. Men mina J9 splittar potten mot KJ, med bordet AJ77x. Med 4 spelare kvar, och med 70k i stacken råkar jag ut för ett sjukt spel. UTG (som har haft extrem mycket tur) limpar på 4k/8k, med en 41k stack. Knappen synar, jag hittar JJ i sb och ställer, alla utom UTG lägger sig, UTG synar med 99. 9:a på turn och det fiskiga spelet lönar sig. Hade inte gjort mig nåt om jag hade förlorat handen om han hade ställt och jag tvingats syna, men så där får man ju inte spela. Nåväl, får det tungt, lägger mig med 97o på bb när UTG raisar, trots att jag bara har 20200 kvar om jag lägger mig. Han visar KK när jag visat mina 79, men vi kollar vilka kort som skulle komma, och jag hade träffat på 9:or. Handen efter har jag sb, knappen synar, och jag ställer med QJo, får syn av knappen som funderar länge innan han synar 12.2k för att vinna en stor pott, han oroar sig för sin kicker, han har A5, jag förklarar innan detta att han måste syna. Jag åker ut på 4:e plats, och vinner 700 kronor. Den här kvällen var jag nöjd med mitt spel, det var en knapp handfull bra spelare med så jag behövde använda lite mer av mina pokerkunskaper. Totalt resultat 3980 kronor. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kilsmo Postad 4 November , 2006 Författare Rapport Share Postad 4 November , 2006 Ikväll har jag spelat en 500+50-kronors-turnering på pokerpalatset. 17 spelare, 10k i startmarker. Dubblar upp tidigt, har färgdrag och hålstegdrag på floppen, betar, får ett omslag till 1400, sedan trycker jag. Får syn av A2, ett färgdrag utan träff. Men muppsynen betalar sig inte, utan jag träffar ett par. Sedan spelar jag stabilt förutom i en hand, som jag spelar katastrofdåligt, och förlorar 40% av stacken. Tar mig till finalbord, får syn till slut när jag ställer av 99, när jag själv har J9o, men knekten kommer så klart och jag dubblar upp. Sedan går det riktigt bra, och med 4 kvar har jag hälften av markerna. Sedan krockar 2 stackar, och jag leder inte så jättestort över 2:a stacken längre. Prisfördelningen var rätt speciell, 4k, 2.5k, 2k, så jag spelar bara för att vinna. Förlorar dock varenda all-in på slutet, och åker ut som 3:a. Verkar som jag inte ska kunna vinna på pokerpalatset, när jag väl har chansen så är det alltid nåt som går snett. Totalt resultat 5430 kronor. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kilsmo Postad 5 November , 2006 Författare Rapport Share Postad 5 November , 2006 Ljungsbro månadsfinal 300+30 kronors freezeout. Spelar till en början tuff poker när jag får lägen, och bygger stack. 10 spelare. Sedan kommer nyckelhanden, jag har raisat upp till 800, får reraise från knappen till 4000, efter en för mig lång tids funderande tar jag synen med AQ. Min motspelare har knappt 8k kvar efter detta, jag har kanske 5-6k mer än så. Det kommer en låg flopp, och är ganska säker på vad han kan ha för hand så jag går all-in, och efter ett par tre minuter har jag vunnit handen. Det är en syn som jag aldrig hade i position, utan bara på grund av att jag har chansen att prata först. Är nära att komma upp i hälften av markerna med 5 kvar eller så, men förlorar när jag raisar upp till 6k UTG på 1k/2k-blindar, spelaren bakom mig går all-in med 4k totalt och mina AJ håller inte mot K3o. Men innan detta hade jag haft en hel del flyt de gånger någon ställt mot mina raisar, och tog ut spelare efter spelare. Mot slutet är jag lite otaggad, på 1.5k/3k-blindarna med 3 spelare kvar får jag en 8k-raise från knappen, jag hittar AK och ställer lite motvilligt och ogenomtänkt in mot stacken som ligger 2:a. Felet var inte att jag ställde, utan att jag inte tänkte tillräckligt innan jag gjorde det. Kanske hade jag kommit fram till samma sak då. Jag får syn av KK och har kanske 15k marker kvar. Nu är jag en av två shortstackar, men lyckas inte hitta händer, kommer ner på 9.5k när blindarna är uppe i 2k/4k. Ställer på sb med KJ, får syn av bb, som är storstack, och har QJ. För första gången i turneringen spelar jag om alla mina marker, och det slutar med att han får stege, så det blev en 3:e-plats med 330 kronor. Even Steven. Totalt resultat 5430 kronor. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SweCyrus Postad 8 November , 2006 Rapport Share Postad 8 November , 2006 Grattis du är citerad på förstasidan i corren.se idag. http://www.corren.se/archive/2006/11/8/ixrhx42nos356bu.xml?category1=1096984640-4& Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kilsmo Postad 8 November , 2006 Författare Rapport Share Postad 8 November , 2006 Där ser man, härligt anonymcitat. Om Corren ändå läser min dagbok, så kan jag väl få börja med att göra mig lite lustig över artikeln. "Det är runt midnatt. En bakdörr öppnas försiktigt och en man kommer ut och tänder en cigarett. Han ser sig omkring och undviker gatlyktans ljus. Strax går han in och dörren stängs. En stund senare kommer flera personer ut, röker, vankar av och an på trottoaren innan de går in och stänger metalldörren med flera lås." Pokerspelare är inte speciellt ljusskygga, de gör inget olagligt och har inget att skämmas för, förutom eventuellt dåligt spelade händer. Att däremot arrangörer anses vara olagliga, är en helt annan sak. Man behöver inte låtsas att det skulle vara speciellt dramatiskt, eller vara speciellt ljusskygga personer som går till en pokerklubb. Andelen idioter och kriminella skiljer sig inte speciellt mycket åt jämfört med andra platser i samhället. Fast, å andra sidan, när man ser hur en del av dem spelar poker så kan man ju börja undra. Men en random tomte på stan skulle ju inte spela bättre. Pokerpalatset var en någorlunda skött klubb, till skillnad hur det var på Linköpingspoker. Pokerpalatset har blivit allt bättre, när fler lite bättre spelare letade sig dit. Corren, det känns som verkligt bra journalistik att använda er tidning till att uppfylla er värdekonservativa inriktning, och slippa använda värdefullt ledarsideutrymme för att göra detta. Det vore bra mycket intressantare om ni gick lite djupare in i frågan om spelande, i stället för att med jämna mellanrum försöka framstå som duktiga och moraliska. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SweCyrus Postad 9 November , 2006 Rapport Share Postad 9 November , 2006 Eftersom jag också tykte att artikeln var lite rolig mailade jag och kollade lite fakta med mannen som har skrivit artikeln. Hej, uppgifterna kommer från spelbolaget Betfair. Hälsningar Christian Xxxxx Xxxxxxxx wrote: > Hej, > > Jag har en fråga ang den artikel som du har skrivit på corren.se. I en > faktaruta står det följande: ” De lovar vinster varje dag på minst 25 > 000 dollar och skickar framgångsrika pokerspelare till turneringar > runt om i världen.” Vad menas med det? Vart kommer denna fakta från? ....... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kilsmo Postad 13 November , 2006 Författare Rapport Share Postad 13 November , 2006 I fredags var det 100+10 kronors-turnering på klubb Ekorren i Lönnköping. Denna klubb sponsras av en lokaltidning som verkligen gillar att skriva om poker. Vad ska man säga, var nog inte på rätt humör att spela, men det var kul att spela på Ekorren i alla fall. Spelade KJ i sb mot 2 spelare, check-synar träff på flopp och turn, på rivern sitter färgen, som jag inte har, när motståndaren betar också river kan jag inte hålla mig, jag vet att jag har sämst hand med toppar och kung-kicker, men får en känsla av att jag bara är uppe mot ett par, så jag check-raisar på rivern. Valde mellan detta och lägga mig, får syn efter ganska mycket betänketid av AA. Tappade 8k i en hand. Gör normalt inte ett sånt här spel, var lite slaskigare än vanligt, onödigt att ta en sådan risk, men när jag insåg att jag inte kunde ha bäst hand så ville jag inte ge upp potten. Sedan var det bara att försöka hitta ett par uppdubblingar, men så långt kom jag aldrig. Totalt resultat 5320 kronor. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kilsmo Postad 13 November , 2006 Författare Rapport Share Postad 13 November , 2006 Ska spela Fish Open på lördag i Göteborg, vore kul om några fler från Linköpingstrakten hakade på. Tänkte tjata en gång till på spelarna på den lokala klubben, men den försvann liksom, och då var det inte så lätt längre! Räknar med att detta dagboksinlägg publiceras i lokaltidningen, problemet är väl att ingen pokerspelare i stan läser den tidningen längre, men de kanske läser min kvalitetsprosa på pokerforum i alla fall. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts