Gå till innehåll

Potodds, hur ska det användas?


Larsson85

Recommended Posts

Skulle vilja ha lite hjälp med det här med pot odds, har inte fått riktigt grepp om detta fast jag försökt läsa runt lite på nätet och suga åt mig så mycket som möjligt.

 

Såhär har jag fått för mig att det är:

 

Säg att jag har 3 outs som kan vinna potten säkert efter floppen. Då är där 47 kort kvar i leken. Då förhåller sig bra kort till dåliga kort såhär 3:44, vilket är ungefär 1:14.5. Dvs för var 14.5:e dollar som ligger i potten är det ok att jag lägger en själv. Med andra ord om där ligger 1000 dollar kan jag satsa 69 dollar. Om det nu är såhär, ni kan ju inte mena att man kan sitta och räkna såhär innan man synar varje gång, man hinner ju aldrig göra dessa divisioner och multiplikationer i huvudet innan tiden har gått ut.

 

Jag har även läst en liten annan vinkling på detta som jag fastnade för mer. Det gick ut på att säg att jag har 6 outs. 6*2 = 12, vilket är ungefär det samma som 6/47, vilket är chansen att jag får ett av de korten som hjälper mig. Och då räknar man helt enkelt 10% av potten och ser hur mycket det blir, lägger till lite eftersom det faktiskt var 12%. Ett exempel på detta skulle då bli:

 

En pott på 1000 dollar, 6 outs. Ok att satsa ungefär 130 dollar. Detta klarar man ut i huvudet snabbt.

 

Nu är frågan, har jag fått allt detta med potodds om bakfoten eller hur ligger det till egentligen?

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du har rätt. men ja sitter inte å räknar efter exakt va ja har för odds utan det räcker ju med att man vet på ett ungefär.

Säg att du spelar live så blir de ju jobbigt om du ska sitta å räkna hela potten för att se om du verkligen har odds för att syna.

Det räcker med att du vet ungefär hur mycke du kan syna.

 

Men du borde även läsa om "implied odds". alltså om du får in handen, hur mycke mer kan du få av killen som först betta.

 

Det är väl vanligare att behöva tänka på om du lirar NL eller PL än FL iom att du kan betta betydligt mer.

 

Säg att du har nötfärgdrag.

Ni har vardera 100$ i stack. det ligger 5$ i potten och fi bettar 5$

du vet att du har 1:4 att få in färgen. alltså om du räknar potodds borde du lägga dej eftersom du inte har odds nog att syna.

 

MEN säg att du räknar med att fi kommer antingen betta åtminstonde 10$ igen på turn och river om du checkar eller syna om du bettar 10$ på turn och river, om du fått in färgen (= 20$ totalt) så har du alltså chans att vinna minst 25$ mot att betala 5$, alltså har du implicita (stavas de så?) odds att syna.

 

Säg istället att han har 10$ i stacken. då vet du att du max kan vinna hans 10$ + 5 i potten och det är inte tillräckligt för att du ska kunna syna ett 5$ bet eller hur?

 

Skulle rekommendera att du läser Theory of Poker eller läser på nån av otaliga sidor på internet som behandlar just odds.

denhär kanske? http://www.pokersavvy.com

 

har ja fel så skrik till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MEN säg att du räknar med att fi kommer antingen betta åtminstonde 10$ igen på turn och river om du checkar eller syna om du bettar 10$ på turn och river, om du fått in färgen (= 20$ totalt) så har du alltså chans att vinna minst 25$ mot att betala 5$, alltså har du implicita (stavas de så?) odds att syna.

 

Nja för att få den poten till 25$ har du själv pyntat in 15$ och inte 5$, men principen är rätt. Dessutom kanske det inte blir någon 10$ bet osv, en räkneövning /spekulation som kan hålla på i olika svängar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...