Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Bakgrund

Har börjat spela Omaha 8 och har på sistone förlorat en hel del, trots att jag spelar mot de absolut sämsta spelarna som finns. Ofta har det berott på otur, men vissa händer vete fan hur jag har spelat. Detta är ett sådant exempel. Har sällan haft så svårt att ta rätt beslut som här och det är fullt möjligt att jag tomtade till det ORDENTLIGT.

Bordsstämning

Bordet är som vanligt löst/dåligt. Ett par av spelarna är OK, resten av dem har ingen större aning om vad de pysslar med. Alla de dåliga är lös/passiva, utom en som är lös/överaggressiv och har tagit på sig table captain-bindeln och sköter en stor del av all betting. Han är dessutom RIKTIGT dålig och höjer med alla händer som innehåller två kort som skulle utgöra en hyfsad Texas-hand, typ KQs och TT.

OpeningBetRound

Hjälten was dealt J :diamond: K :diamond: 5 :club: T :heart:

Fi 1 posts small blind (0.05)

Fi 2 posts big blind (0.10)

Fi 3 calls for $0.10

Fi 4 folds

Fi 5 folds

Fi 6 (den värdelösa kaptenen) raises for $0.20 (Stack c:a $20 = två inköp)

Fi 7 calls for $0.20 (Stack $4.70)

Fi 8 calls for $0.20

Hjälten calls for $0.20 (Stack $6:25)

Fi 9 folds

Fi 1 (SB) calls for $0.15

Fi 2 (BB) calls for $0.10

Fi 3 calls for $0.10

(Pot=$1.40)

Egentligen en skithand som inte bör se någon flop, men det kan vi bortse från nu (jag spelar sällan sådana händer annars). Höjningen från Fi 6 betyder absolut inget mer än att han har två höga kort.

Flop

[Dealing Flop: 5 :spade: K :club: J :spade:]

Fi 1 checks

Fi 2 checks

Fi 3 checks

Fi 6 bets for $0.40

Fi 7 calls for $0.40

Fi 8 calls for $0.40

(Pot =$2.60)

Jag träffar alltså topptvåparet och är slagen endast av set här. Med tanke på det försiktiga betandet är jag tämligen säker på att ingen av har träffat det, garanterat inte Fi 6 i alla fall. Men bordet innehåller massor av drag, så jag väljer att bara syna och se vad som händer, för att sätta in stöten på turn om det kommer en blank.

Hjälten calls for $0.40

Fi 1 folds

Fi 2 folds

Fi 3 folds

Turn

[Dealing Turn: 5 :spade: K :club: J :spade: 3 :club:]

Fi 6 bets for $0.70

Fi 7 calls for $0.70

Fi 8 calls for $0.70

(Pot = $5.10)

Fi 6 betar på, men storleken på hans bets garanterar att han inte har mig slagen. I värsta fall har han ett par och drag. Dock tror jag inte att han har AA. Det hade genererat en mycket större höjning preflop. De andra vet jag inte riktigt var jag har, men inget tyder på att de skulle ha mig slagen här. Mest troligt sitter de på drag. Problemet är att de nu finns två färgdrag och ett stegdrag. Lågdraget är också möjligt, men känns inte så troligt. Drag till ett högre tvåpar med AA känns inte heller troligt, men kan förstås inte uteslutas helt.

Hjälten is all in for 5.65

Frågor

Vad ska jag göra på floppen när jag träffar topptvåparet? Fold för en så liten bet känns inte som ett alternativ då jag är ganska säker på att jag har bästa handen, men det finns två farliga drag ute. Borde jag ha höjt redan på floppen? Hur hade det påverkat beslutet om jag inte hade haft några spelare efter mig?

Turn kompletterar visserligen inte något av dragen, men öppnar för ännu ett färgdrag samt lågdraget. Är det rätt av mig att slänga in degen här? Eller bör jag vänta till river med att agera? Rent matematiskt skulle jag väl kunna sätta mig och räkna motståndarnas outs, eller snarare mina "ins", men det hinner jag inte med under själva spelet. Hade ni hunnit med det och hur hade ni räknat?

Generellt, vilka frågor bör jag ställa mig när jag agerar här, från flop till river?

Alla allmäna synpunkter på mitt spel här tas tacksamt emot!

Postad

Det är sjukt mycket drag ute. Jag brukar inte gilla två-par om man inte är två eller högst tre kvar i potten.

Likt förbannat vet du att du förmodligen har bästa handen på floppen och det är inget lågdrag ute (det kommer först på turn).

Jag brukar ändå inte spela 2-par hårt utan försöker eventuellt billigt träffa en kåk.

På turn är det sjukt mycket drag för färger, stegar och låg och jag antar att det är svårt att betta ut folk på de här låga nivåerna.

Jag kanske gör fel men jag ser det inte ens som en särskilt bra flop när jag träffar två top-par, jag har hellre dragen till nötstegen eller nötfärgen.

Däremot två top-par med någonting extra - färgdrag, runner-runner nöt-låg etc då blir handen lite mer mustig.

Jag har dock som du fastnat för att spela Omaha/8 mer på slutet då de infördes på ladbrokes och Prima.

Det spelas inte så mycket utan man får hänvisas till de bord som finns men jag vill inte spela de jättelåga. Jag vill typ spela 1/2 PL men igår fanns bara 3-6 sen fanns bara 0.50-1 resten av kvällen så blir man lite hänvisad till det som finns. :shock:

När jag spelade 3-6 kändes det lite lättare att betta för att se var man står i lägen där det kändes osäkert.

• 2 weeks later...
Postad

6 svar på enkäten. Endast en godkänner mitt spel, men bara ett svar på inlägget. Ingen av forumets rutinerade O8-spelare som kan bemöda sig att slänga in en liten kommentar? Jag vore grymt tacksam om jag bara kunde få en mening eller två, då detta är situationer som uppstår rätt ofta och jag fortfarande har svårt att hantera dem.

Det är sjukt mycket drag ute. Jag brukar inte gilla två-par om man inte är två eller högst tre kvar i potten.

Likt förbannat vet du att du förmodligen har bästa handen på floppen och det är inget lågdrag ute (det kommer först på turn).

Nä. Jag har själv inget lågdrag och därför är det absolut nödvändigt att någon betar flopen för att antingen lägga lågdragen eller få dem att betala mer för sitt drag än det är värt. I det här lägen betar Fi 6 ut, men han underbetar potten rejält. Egentligen vill jag att det ska kosta mer att syna min höghand, men eftersom den är så sårbar med turn och river kvar, synar jag bara. I FL hade jag förstås höjt, men det kanske jag borde ha gjort här också?

Jag brukar ändå inte spela 2-par hårt utan försöker eventuellt billigt träffa en kåk.

På en high flop är det givetvis inga problem, inte heller på en highish/lowish där man själv har ett bra lågdrag. Det är jävligare när man fightas mot lågdragen och själv har en naken hög. Men vill ju inte att lågdragen ska få sina kort gratis. Hade de varit FL hade jag som sagt höjt utan att blinka, men här vill jag INTE möta ett stort omslag.

På turn är det sjukt mycket drag för färger, stegar och låg och jag antar att det är svårt att betta ut folk på de här låga nivåerna.

Däremot två top-par med någonting extra - färgdrag, runner-runner nöt-låg etc då blir handen lite mer mustig.)

Ser iofs ingen poäng med att ha runner-runner-lågdraget på turn. ;-) Men nej, jag kan inte beta ut någon utan får räkna iskallt med syn här. Med tanke på att jag är nästan säker på att få syn med ALLA drag tror jag att jag har positivt väntevärde på att ställa in (jag har ingen anledning att tror att någon sitter på multidrag), men det är också jävligt mycket positivt swingvärde på att spela så och jag gillar det egentligen inte.

(Plats för kommentaren: "Spela inte Omaha då!")

Jag har dock som du fastnat för att spela Omaha/8 mer på slutet då de infördes på ladbrokes och Prima.

Spela i stort sett bara O8 på nätet numera. Vi får ta ett snack när vi träffas på UPS nästa gång (vem är du förresten?) och jämföra erfarenheter.

EDIT 1: Kan dra resultatet av handen också. Fi 6 synade med ett rätt dåligt flushdrag, men satte det på river och scoopade potten.

EDIT 2: O8-terminologi (från Michael Cappelletti):

High (flop): Tre kort >8

Highish: Två kort >8

Lowish: Ett kort >8

Low: Tre kort <9

Postad

Jag har inte spelat mycket Omaha/8 alls men så här hade jag gjort:

Kasta handen preflopp, den är ju riktigt dålig, framförallt om du tror att fi 6 höjning betyder att han har två stora kort. Att bara spela bra starthänder är väl A och O i Omaha/8?

På floppen träffar du ju inte två par utan tre par vilket torde vara klart bättre, det minskar chansen att någon har ett set och ökar dina chanser att köpa in en kåk. Troligen leder du, raisa pott för att tvinga ut dragen.

På turnen finns det två färgdrag, massa stegdrag och lågdrag, du kommer säkert att bli synad och det finns väldigt många riverkort som slår dig (eller ger någon en låg) om du leder. Det måste vara bättre att få in pengar på floppen istället.

Postad
Kasta handen preflopp, den är ju riktigt dålig, framförallt om du tror att fi 6 höjning betyder att han har två stora kort. Att bara spela bra starthänder är väl A och O i Omaha/8?

Ja det gäller ju att spela händer som har möjlighet till stark möjlighet att scoopa eller trekvarta en stor pott. Alltså antingen jättestarka höghänder som kan få in mycket deg mot en annan höghand och vara stor favorit, eller händer som tar nötlågen med ett starkt drag eller annan feature för den höga delen.

Exempel på bra höghand är: KQJ9ds eller KKQT. Par i ess är ju monster om man kan få in degen preflopp, men top set i ess är inte alls lika mycket värt som top set i kungar eftersom det lägger ett lågkort på brädan och därmed drar ned setets scooppotential rätt rejält.

Exempel på bra låghand med högpotential är: 5432ds, A236. Med händer som lätt kan få hjulet så är det viktigt att ha möjlighet till överstege eller färg eftersom det är väldigt sannolikt att vara uppe mot ett annat hjul om potten blir ett monster. Det gör man genom suitade kort eller connectade kort till 6/7/8-hög stege.

Exempel på rent skräp är: KJT5ss, halvkass högpotential utan ordentliga redraws mot en annan höghand och ingen lågpotential.