Gå till innehåll

Dagis vs Dagmamma


Hygglo

Recommended Posts

I en annan tråd uppkom en diskussion som jag tyckte var för off-topic för den tråden, därför fortsätter jag den här istället.

 

Originaltråden : http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=31366&postdays=0&postorder=asc&start=0

 

OT: Jag är förskollärare och jobbar på dagis och måsta säga att dagis är mycket bättre än dagmamma.

 

Då antar jag att du jobbat som dagmamma också, eller?

 

Nej jag har inte jobbat som dagmamma, men jag har gått både på dagis och hos dagmamma när jag var liten. Det har inget med min åsikt nu för tiden att göra, jag trivdes faktiskt bättre hos dagmamma.

 

Först vill jag säga att det finns naturligtvis dagmammor som är jättebra och dagis som är dåliga, det jag diskuterar här är generellt.

 

Fördelar med dagis jämfört med dagmamma:

 

På ett dagis finns fler personal som jobbar (där jag jobbar är vi sju stycken på två avdelningar). Olika barn "tyr sig till" och trivs olika bra med olika personer. Detta är inget man kan styra över, det har heller ingen betydelse hur trevlig en människa är, vissa människor passar helt enkelt inte ihop. Det är större chans att barnen hittar åtminstonde en vuxen de trivs ihop med på dagis. Trivs inte barnet med dagmamman finns ingen annan att välja på.

 

På dagis finns nästan alltid en eller flera personer med förskollärarutbildning, på en dagmamma ställs inga sådana krav. Utbildning garanterar inte att en person är bra på att ta hand om barn, men en person som utbildat sig på högskola/universitet i 3,5 år kan i alla fall mer om barns fysiska och psykiska uveckling, grundläggande sjukvård och så vidare. Jag har gått både barnskötarutbildning (gymnasial utbildning) och förskollärarutbildning (högskola/universitet) så jag vet skillnaderna.

 

Barngruppens storlek finns både för och nackdelar med. På dagis är det många fler barn i barngruppen och det gör att barnen har fler kompisar att välja på. Det kan till exempel finnas 5 stycken femåriga killar, så för Kevin, 5 år, är det lättare att hitta en kompis. Hos dagmamman kanske det bara finns två killar till och de är 2 år båda två och tjejerna kan inte Kevin för sitt liv tänka sig att leka med.

 

Nackdelen med barngruppens storlek är de försiktiga barnen. Det kan bli jobbigt för dem med för mycket stoj och bus, och ibland har inte personalen tid att se till att alla är med i lekarna, där är dagmamma bättre.

 

Som sagt finns det naturligvis undantag, men på det hela taget tycker jag dagis är bättre än dagmamma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror ju på hur bra tillgängliga dagis respektive dagmammor är, hur barngrupperna ser ut, barnets personlighet, vad barnet har för kompisar och sysselsättningar utanför dagis/dagmamma etc.

 

Men generellt skulle jag helt klart föredra dagis. Jag tror att det (oftast) är mer stimulerande och bättre för barns sociala utveckling.

 

Jag har f.ö. jobbat en del på dagis (drygt ett år, ca halvtid) men aldrig gått på ett själv. Jag hade dagmamma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SaInT skrev:
pappaforum.nu-material? Eller vad säger du QoS?

 

Vi mammor då? :?

Dem skulle ha svårt att ha ett pappaforum utan er. :)

Haahaaa! :lol:

 

Vi välkomnar alla som är intresserade av pappor, och mammor brukar oftast vara det (hoppas jag i alla fall)! :D

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...