Gå till innehåll

FL - Vilka händer att stjäla med?


Opteron

Recommended Posts

Tror att en läcka jag har är att jag är för lös på cutoff och cutoff-1.

Kolla handhistorys på mig själv där jag stjäl med 10-8o och självklart förlorar massa.

 

Säg att du sitter på väldigt aggressiva (inte tomte-aggressiva) fulla bord och du själv inte har nån speciell image, vilka händer borde vara EV+ att höja med först in de tre sista positionerna innan small blind?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fullring eller shorthanded? Jag spelar 6-max och från knappen kör jag alla par och alla tjugor (först in alltså), kanske plockar nån annan hand emellanåt också. Du kan dock inte likställa de tre sista positionerna. Ju längre mot mitten desto högre krav (22-44 åker oftast i mucken från CO). Och att bortse från sin egen tableimage kan bli förödande.

Finns ju också starthandstabeller att nöta in om man känner sig osäker på ABC-spelet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skrev att det var fulla bord och jag menade självklart vilken hand för respektive plats, inte ett svar för alla. Hade gärna tatt ett svar av heltok.

 

Tänkte kolla igenom king yaos tabell imorgon men trevligt att slänga ut en fråga så här och kanske få lite diskussion eller spännande tankar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fullring eller shorthanded?

Vad skulle det spela for roll, man stjal ju anda bara fran de tre sista positionerna.

 

Och ja, du ar for los med valdigt god marginal.

 

Kolla lite pa typ http://www.pokerroom.com/main/page/games/evstats/expValue och google "start hand chart abdul" for att borja fa ett hum. Men viktigast ar att tanka pa egen hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med så ska det vara en rätt stor skillnad i hur många händer man stjäl med från knappen och cutoff givet att motståndet är någorlunda rationellt. Dels sjunker ju risken att någon har plockat upp en stark hand med en tredjedel men framför allt försvinner ju risken att tvingas spela heads up mot en mycket starkare hand UR POSITION.

 

Om vi nu tar exemplet att du stjäl med T8o från CO så är det en jäkla skillnad att spela handen postflop mot en trebet från SB (dvs du har position) eller mot knappen. Ingetdera är ju önskvärt men där det ena är ett olycksfall i arbetet är det andra en katastrof.

 

Svaga offsuit händer som T8o, K7o, A3o etc är alldeles för orobusta för att kunna ta risken att detta katastrofscenario innträffar och ska definitivt inte stjälas med från CO och tidigare i normalfallet. Även från knappen är jag relativt sparsam med denna typ av händer, händer som är ofärgade och okopplade är helt enkelt inte speciellt bra.

 

Skulle rekomendera stöld med ungefär följande händer från MP3:

44+,A2s+,K9s+,Q9s+,J9s+,T8s+,98s,A9o+,KTo+,QJo

 

Från CO kan man lägga till ett par händer som t.ex. QTo och JTo samt några svagare färgade kungar och suited connectors men inte speciellt mycket. Skulle rekomendera ungefär:

33+,A2s+,K6s+,Q9s+,J8s+,T8s+,97s+,87s,A7o+,KTo+,QTo+,JTo

 

Det är först från knappen man kan bli riktigt äventyrlig, man skall dock komma ihåg att mot rationella fi i mörkarna kommer man fortfarande slänga fler händer än man spelar. Rekomenderar ungefär:

22+,A2s+,K2s+,Q2s+,J7s+,T7s+,97s+,86s+,76s,A2o+,K9o+,Q9o+,J9o+,T9o

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fullring eller shorthanded?

Vad skulle det spela for roll, man stjal ju anda bara fran de tre sista positionerna.

Det har väl betydelse eftersom du i shorthanded måste in i fler potter och händernas relativa styrka är högre än i fullring. Tänker jag fel?

 

Och ja, du ar for los med valdigt god marginal.

Ligger runt 30% VPIP vilket känns som en bra nivå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad skulle det spela for roll, man stjal ju anda bara fran de tre sista positionerna.

 

Indirekt spelar det ju roll, eftersom SH-spelare typiskt är lösare än FR-spelare, och man således bör stjäla mindre ofta i SH än FR. Det har visserligen mer med spelartypen än antal spelare runt bordet, men jag tycker att det finns en tydlig korrelation där (de lösaste fiskarna spelar hellre SH för att få spela fler händer (både /h och mätt i vepipp)).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har väl betydelse eftersom du i shorthanded måste in i fler potter och händernas relativa styrka är högre än i fullring. Tänker jag fel?

 

Om du sitter på knappen och X spelare har lagt sig fram till dig så är händernas relativa styrka exakt densamma oavsett hur stort X är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad skulle det spela for roll, man stjal ju anda bara fran de tre sista positionerna.

 

Indirekt spelar det ju roll, eftersom SH-spelare typiskt är lösare än FR-spelare, och man således bör stjäla mindre ofta i SH än FR. Det har visserligen mer med spelartypen än antal spelare runt bordet, men jag tycker att det finns en tydlig korrelation där (de lösaste fiskarna spelar hellre SH för att få spela fler händer (både /h och mätt i vepipp)).

 

Oavsett vilken spelartyp de är i grunden så kommer ju en shorthandedspelare logiskt sätt få minst dubbelt så många tillfällen att öva på att försvara sin mörk som en fullbordsspelare. Vissa är ju så kassa att de alldrig lär sig men kombinationen av erfarenheten hos de som är kapabla att bli bättre och den darwinistiska utslagningen av dåliga mörkspelare gör rimligtvis att I SNITT är en SH spelare bättre på att försvara sin mörk en Fullbordspelare.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har väl betydelse eftersom du i shorthanded måste in i fler potter och händernas relativa styrka är högre än i fullring. Tänker jag fel?

 

Om du sitter på knappen och X spelare har lagt sig fram till dig så är händernas relativa styrka exakt densamma oavsett hur stort X är.

Jo det är jag med på. Tankevurpa av mig, kände på mig det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsett vilken spelartyp de är i grunden så kommer ju en shorthandedspelare logiskt sätt få minst dubbelt så många tillfällen att öva på att försvara sin mörk som en fullbordsspelare. Vissa är ju så kassa att de alldrig lär sig men kombinationen av erfarenheten hos de som är kapabla att bli bättre och den darwinistiska utslagningen av dåliga mörkspelare gör rimligtvis att I SNITT är en SH spelare bättre på att försvara sin mörk en Fullbordspelare.

 

Ja det också. Eftersom jag mest har kört FL på micro-/låg-nivå (på Everest dessutom) så är jag inte riktigt van vid tanken på att fi skulle kunna vara ens avlägset i närheten av något som skulle kallas för "tänkande" eller "bra" i något hänseende alls, så jag utelämnade den möjligheten. :)

 

EDIT: Det är jobbigt att ni båda ska nicka Bjorn med ett _...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...