Gå till innehåll

NLT - SnG, lite svårt bubbelspel


dlinder

Recommended Posts

Har precis gått upp i nivå efter stabilt ROI på $25+$2. Tyvärr är det första jag får lära mig precis vad en BR är bra för :( Nåja, det vänder. Mycket tomtar även där.

 

Bubbelspelet är ju som bekant bland det svåraste på SnGs, och det är inte heller min starkaste sida. Skulle hemskt gärna ha lite feedback på den här bubblan (9 händer), då den innehåller ett par svåra situationer. Anta readlöst, och tänk på att tredjeplatsen är väldigt värdefull (vetefan om jag väger in det tillräckligt).

 

HAND 1: PokerStars $55+$5 Hold'em No Limit - Level VIII (200/400) - 2006/07/24 - 18:29:21 (ET)

Table '28681408 1' 9-max Seat #5 is the button

Seat 1: HERO (4490 in chips)

Seat 3: KozMat (885 in chips)

Seat 5: steringy (6950 in chips)

Seat 9: northstarbrw (1175 in chips)

 

everybody: posts the ante 25

northstarbrw: posts small blind 200

HERO: posts big blind 400

*** HOLE CARDS ***

Dealt to HERO [:Jh::5c:]

KozMat: folds

steringy: folds

northstarbrw: raises 750 to 1150 and is all-in

HERO: calls 750

*** FLOP *** [:9d::6d::Ah:]

*** TURN *** [:9d::6d::Ah:] [:9h:]

*** RIVER *** [:9d::6d::Ah::9h:] [:8c:]

*** SHOW DOWN ***

northstarbrw: shows [:5s::Ks:] (a pair of Nines)

HERO: shows [:Jh::5c:] (a pair of Nines - lower kicker)

northstarbrw collected 2400 from pot

*** SUMMARY ***

Total pot 2400 | Rake 0

Board [:9d::6d::Ah::9h::8c:]

Seat 1: HERO (big blind) showed [:Jh::5c:] and lost with a pair of Nines

Seat 3: KozMat folded before Flop (didn't bet)

Seat 5: steringy (button) folded before Flop (didn't bet)

Seat 9: northstarbrw (small blind) showed [:5s Ks:] and won (2400) with a pair of Nines

 

 

 

HAND 2: PokerStars $55+$5 Hold'em No Limit - Level VIII (200/400) - 2006/07/24 - 18:30:00 (ET)

Table '28681408 1' 9-max Seat #9 is the button

Seat 1: HERO (3315 in chips)

Seat 3: KozMat (860 in chips)

Seat 5: steringy (6925 in chips)

Seat 9: northstarbrw (2400 in chips)

 

everybody: posts the ante 25

HERO: posts small blind 200

KozMat: posts big blind 400

*** HOLE CARDS ***

Dealt to HERO [:6s::9c:]

steringy: folds

northstarbrw: folds

HERO: raises 800 to 1200

KozMat: calls 435 and is all-in

*** FLOP *** [:9h::6d::4d:]

*** TURN *** [:9h::6d::4d:] [:Ts:]

*** RIVER *** [:9h::6d::4d::Ts:] [:8s:]

*** SHOW DOWN ***

HERO: shows [:6s::9c:] (two pair, Nines and Sixes)

KozMat: shows [:Kc::7c:] (a straight, Six to Ten)

KozMat collected 1770 from pot

*** SUMMARY ***

Total pot 1770 | Rake 0

Board [:9h::6d::4d::Ts::8s:]

Seat 1: HERO (small blind) showed [:6s::9c:] and lost with two pair, Nines and Sixes

Seat 3: KozMat (big blind) showed [:Kc::7c:] and won (1770) with a straight, Six to Ten

Seat 5: steringy folded before Flop (didn't bet)

Seat 9: northstarbrw (button) folded before Flop (didn't bet)

 

 

 

HAND 3: PokerStars $55+$5 Hold'em No Limit - Level VIII (200/400) - 2006/07/24 - 18:30:36 (ET)

Table '28681408 1' 9-max Seat #1 is the button

Seat 1: HERO (2455 in chips)

Seat 3: KozMat (1770 in chips)

Seat 5: steringy (6900 in chips)

Seat 9: northstarbrw (2375 in chips)

 

everybody: posts the ante 25

KozMat: posts small blind 200

steringy: posts big blind 400

*** HOLE CARDS ***

Dealt to HERO [:4h::Th:]

northstarbrw: folds

HERO: folds

KozMat: folds

steringy collected 500 from pot

*** SUMMARY ***

Total pot 500 | Rake 0

Seat 1: HERO (button) folded before Flop (didn't bet)

Seat 3: KozMat (small blind) folded before Flop

Seat 5: steringy (big blind) collected (500)

Seat 9: northstarbrw folded before Flop (didn't bet)

 

 

 

HAND 4: PokerStars $55+$5 Hold'em No Limit - Level VIII (200/400) - 2006/07/24 - 18:30:49 (ET)

Table '28681408 1' 9-max Seat #3 is the button

Seat 1: HERO (2430 in chips)

Seat 3: KozMat (1545 in chips)

Seat 5: steringy (7175 in chips)

Seat 9: northstarbrw (2350 in chips)

 

everybody: posts the ante 25

steringy: posts small blind 200

northstarbrw: posts big blind 400

*** HOLE CARDS ***

Dealt to HERO [:9s::4s:]

HERO: folds

KozMat: raises 1120 to 1520 and is all-in

steringy: folds

northstarbrw: folds

KozMat collected 1100 from pot

*** SUMMARY ***

Total pot 1100 | Rake 0

Seat 1: HERO folded before Flop (didn't bet)

Seat 3: KozMat (button) collected (1100)

Seat 5: steringy (small blind) folded before Flop

Seat 9: northstarbrw (big blind) folded before Flop

 

 

 

HAND 5: PokerStars $55+$5 Hold'em No Limit - Level VIII (200/400) - 2006/07/24 - 18:31:08 (ET)

Table '28681408 1' 9-max Seat #5 is the button

Seat 1: HERO (2405 in chips)

Seat 3: KozMat (2220 in chips)

Seat 5: steringy (6950 in chips)

Seat 9: northstarbrw (1925 in chips)

 

everybody: posts the ante 25

northstarbrw: posts small blind 200

HERO: posts big blind 400

*** HOLE CARDS ***

Dealt to HERO [:Ts::2h:]

KozMat: folds

steringy: folds

northstarbrw: raises 1500 to 1900 and is all-in

HERO: folds

northstarbrw collected 900 from pot

northstarbrw: doesn't show hand

*** SUMMARY ***

Total pot 900 | Rake 0

Seat 1: HERO (big blind) folded before Flop

Seat 3: KozMat folded before Flop (didn't bet)

Seat 5: steringy (button) folded before Flop (didn't bet)

Seat 9: northstarbrw (small blind) collected (900)

 

 

 

HAND 6: PokerStars $55+$5 Hold'em No Limit - Level VIII (200/400) - 2006/07/24 - 18:31:30 (ET)

Table '28681408 1' 9-max Seat #9 is the button

Seat 1: HERO (1980 in chips)

Seat 3: KozMat (2195 in chips)

Seat 5: steringy (6925 in chips)

Seat 9: northstarbrw (2400 in chips)

 

everybody: posts the ante 25

HERO: posts small blind 200

KozMat: posts big blind 400

*** HOLE CARDS ***

Dealt to HERO [:7s::2c:]

steringy: folds

northstarbrw: folds

HERO: raises 1555 to 1955 and is all-in

KozMat: folds

HERO collected 900 from pot

*** SUMMARY ***

Total pot 900 | Rake 0

Seat 1: HERO (small blind) collected (900)

Seat 3: KozMat (big blind) folded before Flop

Seat 5: steringy folded before Flop (didn't bet)

Seat 9: northstarbrw (button) folded before Flop (didn't bet)

 

 

 

HAND 7: PokerStars $55+$5 Hold'em No Limit - Level VIII (200/400) - 2006/07/24 - 18:31:59 (ET)

Table '28681408 1' 9-max Seat #1 is the button

Seat 1: HERO (2455 in chips)

Seat 3: KozMat (1770 in chips)

Seat 5: steringy (6900 in chips)

Seat 9: northstarbrw (2375 in chips)

 

everybody: posts the ante 25

KozMat: posts small blind 200

steringy: posts big blind 400

*** HOLE CARDS ***

Dealt to HERO [:9d::4d:]

northstarbrw: folds

HERO: folds

KozMat: folds

steringy collected 500 from pot

*** SUMMARY ***

Total pot 500 | Rake 0

Seat 1: HERO (button) folded before Flop (didn't bet)

Seat 3: KozMat (small blind) folded before Flop

Seat 5: steringy (big blind) collected (500)

Seat 9: northstarbrw folded before Flop (didn't bet)

 

 

 

HAND 9: PokerStars $55+$5 Hold'em No Limit - Level IX (300/600) - 2006/07/24 - 18:32:15 (ET)

Table '28681408 1' 9-max Seat #3 is the button

Seat 1: HERO (2430 in chips)

Seat 3: KozMat (1545 in chips)

Seat 5: steringy (7175 in chips)

Seat 9: northstarbrw (2350 in chips)

HERO: posts the ante 50

KozMat: posts the ante 50

steringy: posts the ante 50

northstarbrw: posts the ante 50

steringy: posts small blind 300

northstarbrw: posts big blind 600

*** HOLE CARDS ***

Dealt to HERO [:9d::9s:]

HERO: raises 1780 to 2380 and is all-in

KozMat: folds

steringy: calls 2080

northstarbrw: folds

*** FLOP *** [:Kh::3d::5c:]

*** TURN *** [:Kh::3d::5c:] [:Ah:]

*** RIVER *** [:Kh::3d::5c::Ah:] [:Jc:]

*** SHOW DOWN ***

steringy: shows [:2s::As:] (a pair of Aces)

HERO: shows [:9d::9s:] (a pair of Nines)

steringy collected 5560 from pot

*** SUMMARY ***

Total pot 5560 | Rake 0

Board [:Kh::3d::5c::Ah::Jc:]

Seat 1: HERO showed [:9d::9s:] and lost with a pair of Nines

Seat 3: KozMat (button) folded before Flop (didn't bet)

Seat 5: steringy (small blind) showed [:2s::As:] and won (5560) with a pair of Aces

Seat 9: northstarbrw (big blind) folded before Flop

 

 

Vad sägs? Såga loss...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

#1 - För dåliga odds för att ta den synen, han måste vara jättelös för att det ska vara korrekt. Tänk på att ministacken med stor sannolikhet kommer att sättas all-in i BB nästa hand, vilket betyder att SB antingen har en någorlunda bra hand, eller är helt dum i hufvudet. I en HU-situation är det visserligen oexploaterbart att ta den synen, men här finns det andra faktorer att ta hänsyn till.

 

#2 - Här är det rent matematiskt instaställ med allt utom det ultimata skräpet som 82o, 73o, 72s, 64o, 62s, 52s, 42o, 32s, 32o. De flesta brukar säga att man ska ställa med 32o här, men det är helt enkelt inte sant, inte ens om BB hade haft 700 marker. När BB har så här lite marker uppstår en intressant situation där BB ska syna med fler händer än vad SB ställer med, vilket aldrig är sant så länge han har mer än 3.33xbb (han får så pass bra pottodds). 96 kvalificerar alltså som en tillräckligt bra hand för att ställa rent matematiskt, MEN, edgen man har är så pass jätteliten på många av skräphänderna att det faktiskt inte är fel att släppa fler händer om man antar att man har större edge senare. Sätter man edge till 0.5 i SNGPT så ska man ställa med 64% (22+,A2+,K2+,Q2+,J4o+,J2s+,T6o+,T3s+,97o+,95s+,86s+) och 96o blir således ett gränsfall.

 

#3 till #5, #7 - Instasläpp. Som mellanstack finns det ingen anledning att ställa utan en riktig hand här.

 

#6, #8 - Här är det bara att ställa, nu är du lillstack och måste bli aggressiv.

 

#9 - 99 är tillräckligt bra för att ställa här. Jag hade kunnat släppa 66 såvida inte samtliga fi är väldigt tajta, 55 vetefan. Jag hade nog dock ställt med för svaga ess, sätter man samtliga fi på 22+,A2s+,A3o+,KTs+,KJo+,QJs så är det 66+, ATo+, A9s som gäller.

 

 

Enda felet jag ser är hand #1. Hand #2 är väl rätt att både ställa med och släppa, den är så marginell, beror på bordet. Resten är autopilot på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd! Ska läsa och kommentera när jag hinner. Det är för jävligt att man måste jobba ibland! :D En, som jag tycker, följdfråga är med hur dålig en hand kan va för att man ska ställa som shortstack? Alltså vad är sen sämsta handen man kan ställa med. Har märkt att jag vunnit många sånna situationer på högsta kort A. Är jag shortstacked ställer jag oftast med A och en kicker som är typ 7-8. Hur gör ni? kanske är ute och cyklar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En, som jag tycker, följdfråga är med hur dålig en hand kan va för att man ska ställa som shortstack? Alltså vad är sen sämsta handen man kan ställa med. Har märkt att jag vunnit många sånna situationer på högsta kort A. Är jag shortstacked ställer jag oftast med A och en kicker som är typ 7-8. Hur gör ni? kanske är ute och cyklar?

 

Beror på position. Om fi är tajt kan man ställa med any two från SB, ibland även från knappen. Generellt sett får man vara tajtare när man ställer mot storstacken i BB eftersom han/hon kan vara lite lösare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker hand 7 kan vara ställ mot hyfsat tighta mörkar.

 

Gillar verkligen inte att ställa rakt in i storstacken där, tycker inte att det finns någon anledning med en så svag hand.

 

Enligt SNGPT är den vääldigt marginell även mot tajta fi.

 

Vi har ett så sjukt mycket bättre chipläge om vi får vik här, än om vi lägger oss och tvingar oss själva att hitta en hand snart snart snart, för att hitta ett läge där vi ska ställa utan att få syn, för att hålla oss flytande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker hand 7 kan vara ställ mot hyfsat tighta mörkar.

 

Gillar verkligen inte att ställa rakt in i storstacken där, tycker inte att det finns någon anledning med en så svag hand.

 

Enligt SNGPT är den vääldigt marginell även mot tajta fi.

 

Vi har ett så sjukt mycket bättre chipläge om vi får vik här, än om vi lägger oss och tvingar oss själva att hitta en hand snart snart snart, för att hitta ett läge där vi ska ställa utan att få syn, för att hålla oss flytande.

 

Ja det håller jag med om, men då måste vi ju vinna blindsen tillräckligt ofta för att det ska vara lönt, och det är ju det som ICM-beräkningen utgår ifrån. Fast det du egentligen säger isåfall är väl att ICM är lite off här, eftersom vår stack skulle var övervärderad av ICM p.g.a de faktorer du nämner. Å andra sidan är de andra småstackarna också övervärderade isåfall, och storstacken är undervärderad, så det blir svårt att kvantifiera det på något vettigt sätt. Jag tror ändå att man är mindre övervärderad än de båda andra småstackarna, då den ena helt enkelt är kortare än oss, och den andra ska in i BB i nästa hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack för svaren. Var ju mest första och sista jag funderade över, kul att få lite input där! Borde nog foldat första, ja. Men hur lite kvar för att calla tycker ni det ungefär hade behövt vara för att göra det till en syn?

 

Myssion:

 

Mer bubbelspel i din dagbok tycker jag :) Känns som att det är där agnarna sållas från vetet i SnGs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur lite kvar för att calla tycker ni det ungefär hade behövt vara för att göra det till en syn?

 

Beror ju lite på hans HD, men 2xbb eller under hade jag instasynat. Ax/Kx hade jag instasynat med i ditt fall, därefter Q9+ och JT+. Enligt SnGPT kan man även syna med T9s och 98s om man sätter fi på 22+,A2s+,A3o+,KTs+,KJo+,QJs. Grejen är att 98s står sig bättre mot en normal HD än vad J5o gör, trots att J5o är favorit mot 98s hått änd kåld. J5 är en för okoordinerad hand och med ett lågt kort som inte hjälper en särskilt ofta. Händer som A2/K2 är också relativt svaga faktiskt, men blir starka p.g.a att de kan vara högsta kortet rättså ofta, vilket Jx inte lika ofta är. Kikar man i Karlson-Sklansky rankingen så är t.ex. JT högre rankat än K2 p.g.a. detta. Hmm, kikade just i SNGPT och Kx är ingen höjdarhand att syna med heller faktiskt, den är antagligen dominerad för ofta mot den HD'n.

 

Harrington skriver ju att han hellre ställer med 87s än K2 just för att man är dominerad mer sällan, och jag har tidigare skrivit att det där inte stämmer (efter att ha lekt med SNGPT och PokerStove, men även i Karlson-Sklansky Rankingen så är K2 högre rankat än 87s), men det beror lite på vilken syn-HD fi har. Om fi synar med tillräckligt många lägre par, eller händer som har lägre högstakort än Kså är den starkare än en SC (särskilt mycket bättre står den ju sig mot QQ-88), men mot en tajt HD så är en SC bättre.

 

Mer bubbelspel i din dagbok tycker jag :) Känns som att det är där agnarna sållas från vetet i SnGs.

 

Din önskan är min lag! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...