Gå till innehåll

raketb blir stakad till FL-grind (2/4) på Party


raketb

Recommended Posts

Bakgrund

 

Jag är en 22 år gammal räv som för tillfället bor i Umeå. Jag jobbar som personlig assistent och tjänar okej med stålar. Jag började spela poker sommaren 2004, det gick aldrig speciellt bra för mig men jag lyckades oftast gå jämnt ut. Efter sporadiskt spel i 1 år så satte jag sommaren 2005 in 7000kr på pokerkontot och försökte spela lite mer på allvar.

 

Jag hade fortfarande inte läst en hel pokerbok ännu men kände att jag hade oddsen på min sida. Jag spelade in 4000kr på några veckor, sedan tiltade jag och tog ut 8000kr för att sätta mig på ett NL400-bord med resterande pengar. All-in HU med triss i damer och förlusten var ett faktum (sämre kicker). Satte sedan in 2000kr i julas och spelade i en vecka ungefär (kan ej minnas om det gick bra eller dåligt!). Sist jag spelade satte jag bara in 1000kr för att förlora dom (dvs "ha kul").

 

Efter detta bestämde jag mig att nästa gång jag spelar poker så ska jag ha en tillräcklig bankrulle, samt att jag skall ha läst iallafall 1 pokerbok.... och här är vi nu!

 

Mål

 

Jag börjar strax plugga Komvux och kommer göra det i 2-2½ år (det lilla jag läste i gymnasiet räcker inte till så allting måste i stort sett läsas om). Mitt jobb tillåter lite frihet här eftersom jag bara jobbar kväll & helg, så jag kommer att klara mig på min lön under Komvux. När jag däremot börjar plugga på högskolan så kommer jag inte längre ha det här jobbet, och det är där pokern kommer in.

 

Mitt långsiktiga mål är att inom 2 år dra in 6000kr+ per månad på poker. Detta är såklart ett väldigt lågt satt mål, men det är vad som kommer krävas för att jag ska klara mig.

 

Mitt kortsiktiga mål är att läsa 1 pokerbok per månad (helst 2) tills jag läst de 6 böcker jag äger, och att skriva i den här dagboken så fort jag känner att mitt spel inte är på topp. Jag har börjat intala mig på sistone att jag inte vet bäst, att jag oftast har fel och att jag ska börja lyssna på andra pokerspelare mer än vad jag gör nu - för oftast har de flesta mycket mer erfarenhet och skicklighet än jag själv har!

 

Det jag måste förbättra är mina tilts. När jag tiltar är jag oftast fullt medveten om att jag tiltar, jag skrattar till och med och är lugn, och berättar för de som sitter i rummet att jag tiltar som fan och att nu ska jag förlora resten av mina pengar, på fullt allvar. Jag är även dålig på att folda när jag har fått en bra hand, jag tror aldrig att motståndaren har det eller det kortet, eller den eller den handen. Och när jag får t ex ett par, så är jag oftast alltför villig att lägga mig. Om jag har det näst högsta paret så lägger jag mig nästan om bordets aggressiva person minbettar.

 

Jag läste även ett tips som någon skrev att man efter varje session skulle titta på sina 10 största förlorarhänder för den sessionen i Poker Tracker. Detta låter som ett bra tips och jag ska försöka göra det! Alla händer då är jag osäker på mitt betéende och inte riktigt vet vad jag borde gjort annorlunda kommer jag posta här, och var gärna väldigt kritiska - jag behöver det!

 

Utsatt tid

 

Jag kommer inte ha ett "antal spelade händer"-mål utan jag kommer istället försöka hinna med 2-4 timmar poker varje dag. Om jag inte känner för att spela poker så ska jag INTE spela poker. Nu under sommaren så kommer jag självklart försöka hinna med mer än 2-4 timmar om dagen men samma regel gäller såklart här - jag måste vilja spela!

 

Uttag

 

Jag planerar att plocka ut 50% av mina vinster varje månad. Jag har massor av grejor jag "behöver" som min vanliga lön inte kommer tillåta förrän om många månader. Plockar även ut för att jag inte ska gå tomhänt om jag råkar gula.

 

Limits

 

För tillfället kommer jag gå efter att jag behöver 4000BB (av nästa nivå) för att gå UPP en nivå, och sjunker jag ner till 3000BB så ska jag gå ner en nivå. Undantaget är då NL50 där jag kommer spela tills jag faller under 2000BB. Helst går jag inte ner alls för NL25 är ett rent helvete. Jag behöver alltså $4000 innan jag går upp till NL100. När/om jag börjar närma mig NL200 så kommer jag antagligen höja BR-kravet aningen.

 

Uppdatering: Jag kommer istället för NL att spela FL SH, vars spelstil fungerar mycket bättre för mig. Börjar på 2/4 och sen ser vi när jag känner mig redo att gå upp.

 

Sites

 

Jag kommer spela på PartyPoker för det är där jag känner mig tryggast. Mycket fisk och det finns alltid bord att sitta vid.

 

Bankrulle

 

07/24: $1500 1700 händer -$7

07/25: $1493 330 händer -$181

07/26: $1312 1400 händer +$39

07/27: $1351 460 händer -$116

07/28: $1235 250 händer -$61

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med 2-4h poker per dag på Party kan du tjäna 6k+ SEK/månad på NL$50 utan problem. Så se till att lära dig grunderna ordentligt innan du kliver upp för ditt långsiktiga mål kan vara närmare än du tror, så vida du verkligen vet vad du gör. Tips är att stanna på den nivån så länge du tycker du tjänar tillräckligt samt tills du i princip i 100 % av fallen vet hur du bör agera i en given situation.

 

Vad nickar du?

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

slutar dagen på -$7

 

har varit uppe och sniffat på +$120 och nere och gråtit på -$80, men efter mycket bergochdalbana slutar jag alltså på -$7.

 

jag har lirat extremt aggro idag och praktiskt taget raisat med alla händer jag spelade preflop och på floppen. tar hem det mesta men losar majoriteten av mina vinster på utdragningar.

 

imorrn hoppas jag det går bättre!

 

jag använder ett temporärt konto på PP så jag avslöjar nick senare.

 

tack för allt stöd ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

$50 NL Texas Hold'em - Monday, July 24, 04:31:39 ET 2006

Table Pomeranian (Real Money)

Seat 2 is the button

Total number of players : 10

Seat 3: Setzy ( $88.94 )

Seat 7: Feeniks ( $59.76 )

Seat 10: blazingsun ( $57.77 )

Seat 5: Hero ( $49.10 )

Seat 2: Optisizer ( $51.90 )

Seat 9: Scatman__420 ( $44.75 )

Seat 8: zaxap82 ( $21.50 )

Seat 1: RunnerzUp ( $25.05 )

Seat 4: realbignene ( $46.50 )

Seat 6: papopla ( $7.32 )

realbignene posts small blind [$0.25].

Hero posts big blind [$0.50].

** Dealing down cards **

Dealt to Hero [ As Ks ]

papopla calls [$0.50].

Feeniks folds.

zaxap82 raises [$2.20].

Scatman__420 folds.

blazingsun folds.

RunnerzUp folds.

Optisizer folds.

realbignene folds.

Hero raises [$5.50].

papopla folds.

zaxap82 calls [$3.80].

** Dealing Flop ** [ Td, 5d, 6s ]

Hero bets [$25].

 

rätt/fel? jag brukar betta på floppen för att sno potten (det brukar oftast vara pot bets dock), men här hade han ju raisat preflop så det kanske inte var speciellt smart på en flopp som denna?

 

$50 NL Texas Hold'em - Monday, July 24, 17:22:35 ET 2006

Table Table 108005 (Real Money)

Seat 2 is the button

Total number of players : 6

Seat 2: blimpkin69 ( $39.46 )

Seat 3: GermanSnake ( $27.78 )

Seat 4: Helgy ( $78.74 )

Seat 5: Astro_Boy ( $17.57 )

Seat 6: Hero ( $51.50 )

Seat 1: goldeneagles ( $22.25 )

GermanSnake posts small blind [$0.25].

Helgy posts big blind [$0.50].

** Dealing down cards **

Dealt to Hero [ 9s Ts ]

Hero raises [$2].

goldeneagles folds.

blimpkin69 calls [$2].

GermanSnake folds.

Helgy folds.

** Dealing Flop ** [ 5s, Qs, 7d ]

Hero bets [$5].

blimpkin69 is all-In.

Hero calls [$32.46].

 

skulle jag lagt mig här?

 

$50 NL Texas Hold'em - Monday, July 24, 18:46:17 ET 2006

Table Table 108061 (Real Money)

Seat 6 is the button

Total number of players : 6

Seat 3: evenbj ( $32.49 )

Seat 5: Hero ( $105.68 )

Seat 4: bertie27 ( $27 )

Seat 1: SoulExtractor ( $44.60 )

Seat 6: jacmac2077 ( $30.20 )

Seat 2: KAK__ ( $61 )

SoulExtractor posts small blind [$0.25].

KAK__ posts big blind [$0.50].

** Dealing down cards **

Dealt to Hero [ Tc 9c ]

evenbj folds.

bertie27 raises [$1].

Hero raises [$2].

jacmac2077 folds.

SoulExtractor folds.

KAK__ folds.

bertie27 calls [$1].

** Dealing Flop ** [ Th, 5h, 2s ]

bertie27 bets [$0.50].

Hero raises [$5].

bertie27 calls [$4.50].

** Dealing Turn ** [ 7c ]

bertie27 bets [$7].

Hero raises [$20].

 

för aggro med min halvtaskiga kicker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

morgonens första session klar

 

+$51 24 händer

 

lirade aggro som fan och lyckades få en kille att gå all in med QQ, jag hade A2s, jag callade för jag trodde han hade sunkkort eftersom jag försökt sno hans blinds varje omgång, men jag klonkade tvåparet och vann.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag hade antagligen bettat 8-9 mot en fullstack i den potten

 

det jag undrar är dock, OM jag bettar mot en fullstack och han går all in på en sån där flopp, efter att HAN började med raise preflop, då kanske det är läge att lägga sig?

 

tycker det är mycket jobbigare att calla all ins, än att gå all in själv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AK: Tycker det är okej att ställa där. Jag hade iofs reraisat till 6-8 preflop och ditt floppbett hade i så fall blivit mer anpassat till pottstorleken.

 

Ts9s: Brukar personligen släppa suited connectors utg även i short handed men det är nog inte fel att spela. Hade lagt mot all in som det ser ut nu, troligvis syn om vi hade haft Ks eller As.

 

Tc9c: Känns som att alla spelar sånna här lägen olika. Med större stackar hade jag synat turn och antagligen synat river. Som det är nu känns det OK att ställa där. Omöjligt att sätta honom på en hand med miniraise pre och minibet/syn på floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

H1: Här tycker jag det är ok att smacka om till $22 för att sätta fi all-in redan preflop. Du är inte rädd för han som sitter bakom dig då han inte ens har 20 BB. Alternativt slår du upp till $8 för att pusha honom på alla floppar. Preomslaget till $6 (eller vad du nu gör) skrämmer rätt få har jag märkt, varför det endast bygger potten, och då gäller det ju att du prickar din ofärdiga hand.

 

H2: Ja, du lägger. Du har i princip bara odds att syna om han bluffar, annars slår du inte många händer. Alla set och tvåpar slår dig. Mot TP har du oftast lite sämre än jämna pengar, så fold. Att sedan höja UTG med T9s är en annan femma men något du borde akta dig för med så korta stackar på bordet. En annan femma om ni alla sitter på 200 BB alternativt några nivåer högre än NL$50.

 

H3: Ditt preomslag är uselt. Ingen hand lägger här typ. Slå om till $5 om du ska agga eller gör som du borde dvs syna eller släng redan pre. För att veta hur du ska spela behöver du ganska bra koll på vad fi spelar såhär. Han kan ju ha 99-QQ givetvis, AA/KK hade han nog pushat pre. Annat möjligt är AKs/AQs, men de borde inte beta ut på turn. Så som han spelar tror jag på JJ alternativt AT, dvs fold på turn så som du spelat fram tills dess.

 

Allmänt ser det ut som du verkar ha lite aggro-guts i dig men du måste göra det med rätt händer. Att pusha T9s och annat dyl jättehårt mot kortisar som gärna stackar sig med mellanpar är en jättedum idé. Hitta aggressiviteten med andra kort, dvs de kort som faktiskt håller vid en showdown mot dessa snubbar. Själv spelar jag 99-AA samt AK hårt mot dem. Vad gäller preaggressivitet så måste den vara tydligare för att du ska få nån fold equity, annars bygger du bara potten vilket är dumt med en usel hand.

 

Spelar du både fullring och SH eller? Det är nog smart att inrikta sig på en av dem, tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vet inte riktigt vad jag tänkte den här handen, vad skulle jag gjort annorlunda? lagt mig preflop? checkcallat floppen? lagt mig på rivern? låt mig höra :oops:

 

$50 NL Texas Hold'em - Tuesday, July 25, 08:49:25 ET 2006

Table Table 109803 (Real Money)

Seat 4 is the button

Total number of players : 5

Seat 3: Hero ( $42.58 )

Seat 6: JMBrown ( $53.40 )

Seat 2: HardBizz ( $11.72 )

Seat 5: dustyn111 ( $50.40 )

Seat 4: Seat22 ( $51.85 )

dustyn111 posts small blind [$0.25].

JMBrown posts big blind [$0.50].

** Dealing down cards **

Dealt to Hero [ :2h::Ah: ]

HardBizz folds.

Hero raises [$2].

Seat22 calls [$2].

dustyn111 raises [$4.25].

JMBrown folds.

Hero calls [$2.50].

Seat22 calls [$2.50].

** Dealing Flop ** [ :7h::6d::Kh: ]

dustyn111 checks.

Hero bets [$15].

Seat22 folds.

dustyn111 calls [$15].

** Dealing Turn ** [ :Qc: ]

dustyn111 checks.

Hero checks.

** Dealing River ** [ :7s: ]

dustyn111 is all-In.

Hero is all-In.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vet inte riktigt vad jag tänkte den här handen, vad skulle jag gjort annorlunda? lagt mig preflop? checkcallat floppen? lagt mig på rivern? låt mig höra :oops:

 

$50 NL Texas Hold'em - Tuesday, July 25, 08:49:25 ET 2006

Table Table 109803 (Real Money)

Seat 4 is the button

Total number of players : 5

Seat 3: Hero ( $42.58 )

Seat 6: JMBrown ( $53.40 )

Seat 2: HardBizz ( $11.72 )

Seat 5: dustyn111 ( $50.40 )

Seat 4: Seat22 ( $51.85 )

dustyn111 posts small blind [$0.25].

JMBrown posts big blind [$0.50].

** Dealing down cards **

Dealt to Hero [ :2h::Ah: ]

HardBizz folds.

Hero raises [$2].

Seat22 calls [$2].

dustyn111 raises [$4.25].

JMBrown folds.

Hero calls [$2.50].

Seat22 calls [$2.50].

** Dealing Flop ** [ :7h::6d::Kh: ]

dustyn111 checks.

Hero bets [$15].

Seat22 folds.

dustyn111 calls [$15].

** Dealing Turn ** [ :Qc: ]

dustyn111 checks.

Hero checks.

** Dealing River ** [ :7s: ]

dustyn111 is all-In.

Hero is all-In.

 

Fold preflop. Som spelad nu: syn efter hans miniraise.

På floppen är potbet helt ok, alternativt checksyn.

Check på turn given och fold på river, du slår inget.

 

Övrig synpunkt: sitt med fullt inköp.

 

//från en fisk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag brukar höja det mesta jag spelar preflop eftersom det ger mig större möjligheter att ta potten på floppen.

 

brukar för det mesta ta pengarna redan innan floppen då, och gör jag inte det så brukar jag nästan alltid få den på floppen om jag bettar rätt.

 

men om det är dåligt spel så kommer jag definitivt sluta med det.

 

jag måste dock lära mig att mixa upp spelet lite oftare för annars blir jag lite väl lättläst....

 

Övrig synpunkt: sitt med fullt inköp.

 

rebuy varje gång jag går ner under $50 eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vid vilka tider är det rekommenderat & inte rekommenderat att spela på partypoker?

 

märker att jag går minus på dagen och plus på morgonen & natten, är det ett sammanträffande?

 

Kvällstid/nattetid, typ 22-04, är väl bäst men på NL50 spelar det nog väldigt liten roll. Spela på bara..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vid vilka tider är det rekommenderat & inte rekommenderat att spela på partypoker?

 

märker att jag går minus på dagen och plus på morgonen & natten, är det ett sammanträffande?

 

Kvällstid/nattetid, typ 22-04, är väl bäst men på NL50 spelar det nog väldigt liten roll. Spela på bara..

 

Faktum är att jag också märker en stor skillnad på just NL50.

 

Dagen är tajtare än ja ni kan gissa, medans natten är wilda western.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

preflop fold när jag blir rereraisad?

 

$50 NL Texas Hold'em - Tuesday, July 25, 17:23:59 ET 2006

Table Table 108044 (Real Money)

Seat 4 is the button

Total number of players : 6

Seat 1: blablaboy ( $33.98 )

Seat 2: magicmouse ( $122.70 )

Seat 3: skyhog ( $146.53 )

Seat 5: Hero ( $58 )

Seat 4: yellerstelle ( $28.54 )

Seat 6: RydLightning ( $39.25 )

Hero posts small blind [$0.25].

RydLightning posts big blind [$0.50].

** Dealing down cards **

Dealt to Hero [ :Kh::Qh: ]

blablaboy folds.

magicmouse folds.

skyhog raises [$1].

yellerstelle calls [$1].

Hero raises [$3.75].

RydLightning folds.

skyhog raises [$7].

yellerstelle folds.

Hero calls [$4].

** Dealing Flop ** [ :2c::6d::Kd: ]

Hero bets [$10].

skyhog calls [$10].

** Dealing Turn ** [ :7s: ]

Hero is all-In.

skyhog calls [$40].

 

kunde jag gjort något bättre här?

 

$50 NL Texas Hold'em - Tuesday, July 25, 17:31:40 ET 2006

Table Table 108044 (Real Money)

Seat 5 is the button

Total number of players : 6

Seat 1: blablaboy ( $56.15 )

Seat 3: skyhog ( $190.73 )

Seat 5: Hero ( $48.75 )

Seat 4: yellerstelle ( $40.59 )

Seat 6: RydLightning ( $38.90 )

Seat 2: Michelle_18 ( $49.25 )

RydLightning posts small blind [$0.25].

blablaboy posts big blind [$0.50].

** Dealing down cards **

Dealt to Hero [ :5c::5s: ]

Michelle_18 folds.

skyhog calls [$0.50].

yellerstelle folds.

Hero calls [$0.50].

RydLightning calls [$0.25].

blablaboy checks.

** Dealing Flop ** [ :8h::6h::Qd: ]

RydLightning checks.

blablaboy checks.

skyhog checks.

Hero checks.

** Dealing Turn ** [ :5d: ]

RydLightning checks.

blablaboy bets [$2].

skyhog raises [$4].

Hero is all-In.

RydLightning folds.

blablaboy folds.

skyhog calls [$44.25].

 

vad tror ni han har? AQ? QQ? gör jag rätt i att folda?

 

$50 NL Texas Hold'em - Tuesday, July 25, 17:56:04 ET 2006

Table Table 109797 (Real Money)

Seat 5 is the button

Total number of players : 5

Seat 6: bigspence061 ( $16.31 )

Seat 5: Hero ( $45.85 )

Seat 3: tiltphanatic ( $117.61 )

Seat 4: stoneybaby42 ( $50 )

Seat 1: oxon02 ( $50 )

bigspence061 posts small blind [$0.25].

oxon02 posts big blind [$0.50].

stoneybaby42 posts big blind [$0.50].

** Dealing down cards **

Dealt to Hero [ :Ac::Kc: ]

tiltphanatic folds.

stoneybaby42 raises [$1.50].

Hero raises [$5].

bigspence061 folds.

oxon02 folds.

stoneybaby42 calls [$3].

** Dealing Flop ** [ :Qd::6h::8s: ]

stoneybaby42 bets [$6.20].

Hero calls [$6.20].

** Dealing Turn ** [ :3c: ]

stoneybaby42 bets [$12].

Hero folds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...