Gå till innehåll

NLT - Folda mitt set?

Recommended Posts

Postad

Bakgrundsfakta

Problemet ifråga är en typiskt hand om hur man ska spela PP i hopp om set mot en typiskt AA höjning.

Bordsstämning

4 regulars sitter på storstackar och jag sitter kvar på max buyin då jag inte träffat en flop på hela kvällen. Resten av folket sitter med rättså små stackar.

Spelet

Table: Nightshift

Normal Table No Limit 2/4

Seat 1: f1 (Big Blind) ~450$

Seat 2: f2

Seat 3: f3

Seat 4: f4

Seat 5: Fadeh ~400$

Seat 6: f5

Seat 7: f6

Seat 7: f7

Seat 9: f8 (Button)

Seat 10: f9 (Small blind)

Fadeh was dealt: [ 4 , 4 ]

OpeningBetRound

f9: Posts small blind 2$

f1: Posts big blind 4$

f2: Calls for 4$

f3: Folds

f4: Calls for 4$

Fadeh: Calls for 4$

Synar denna handen då jag spelar lite halvt på tilt efter en ytterst tråkig kväll. Skämdes lite direkt efter.

f5: Folds

f6: Folds

f7: Calls for 4$

f8: Folds

f9: Completes for 2$

f1: Raises for 28$

5 synare ser man inte varje dag. En annan sak men inte ser ofta är en höjning från f1. Blir glad direkt då jag är nästan säker på att han sitter på AA. Och att syna 24 för en rimligt stor chans att dubbla upp om jag träffar känns som tillräckliga odds. Dock är jag nästan säker på att fler runt bordet sitter med samma idé. Och synar jag känns det som ännu troligare att folk med par efter mig kommer syna de med. Till min förvåning så foldar resten av fältet.

f2: Folds

f4: Folds

Fadeh: Calls for 24$

f7: Folds

f9: Folds

Flop

Dealing Flop: [ 3 , 4 , 10 ]

(Pot = 76$)

Första floppen på hela kvällen som jag träffar och sitter och småler framför datorn.

f1: Bets 28$

Hade helt klart förväntat mig ett större bet än 28$. Börjar bli orolig att han sitter med AK ändå. Även om det kan vara ett bet som betyder jag vill ha en större pott till min AA. Bestämmer mig för att jag borde slå om jag vill ha rimlig chans att få in hela stacken i denna pott.

Fadeh Raises for 84$

Miniraise hade vart ett alternativ om han bettat hårdare. Nu behövde jag trycka på hårdare. Jag var helt övertygad om att detta var en spelare som nu slänger sina AK och stannar med AA. Troligtvis stannar han även med KK.

f1: Calls for 56$

Detta blir en dubblingspott är jag nu helt övertygad om. Motståndaren är ingen som höjer sådär med TT. Han har AA, jag är säker till 95%.

Turn

Dealing Turn: [ A ]

(Pot = 244$)

Det var den potten det tänker jag samtidigt som jag sjunker ner i stolen. Nu hoppas jag innerligt att han sitter på KK.

f1: Bets 96$

Vad gör ni i detta läge? Jag har 300$ kvar och han har aningen mer. Vad slår jag här? AK möjligtvis men hade han synat min reraise på floppen med det. Riktigt tveksamt. KK och QQ tror jag inte han hade bettat ut med när esset kommer. Detta var inte en spelare som skulle bluffa esset i detta läget i sådan stor pott.

Jag skriver i chatten något i slag med: "Feels good to hit that set with AA, huh?" Och sedan synar jag!! (hjärnsläpp, dra in 96$ när jag vet(nästan i alla fall) att jag sitter med 1 out)

Vilka har styrka nog att folda i detta läget? Jag tror jag klarat det en vanlig kväll.

Fadeh: Calls for 96$

River

Dealing River: [ J ]

(Pot = 336$)

f1: Checks

Min motståndare försöker väl visa att han inte har AA antar jag och checkar glatt efter.

Fadeh: Checks

Showdown

f1 [ A , A , A , J , 10 - Three of a kind ]

Fadeh [ 4 , 4 , 4 , J , 10 - Three of a kind ]

Result

f1: Wins 336$ with three of a kind.

Avslutning

Denna handen har jag gått och tänkt på hela helgen. Fattar inte hur jag kunde spela så dåligt. Först limpa med 44 och sedan syna 96$ när jag vet jag är slagen.

Postad

Tycker det var grymt av dig att sätta honom på den handen, frågan är om du verkligen var övertygad, jag vet ofta att man tänker att de har AA. I alla fall så skulle jag aldrig foldat, jag hade aldrig satt honom på det. Folk brukar gillar att ha med sig fler pers med AA.

Postad
Tycker det var grymt av dig att sätta honom på den handen, frågan är om du verkligen var övertygad

Jo, men även om motståndaren inte har AA så är det ju ändå inte säkert att Fadeh sitter med bästa handen. Tror inte att det är så grymt stor del av motståndarens handdistribution som utgörs av händer som Fadeh slår, pottoddsen är ju dåliga och nu är det omvänt implicita odds som gäller för Fadeh. Alltså han kan inte valuebeta eller syna med någon som helst säkerhet vilket gör att resterande pengar i stackarna skadar honom snarare än hjälper honom.

Varför tycker du förresten att det är så fel att limpa in med 44 efter andra synare? Det gör jag rutinmässigt när jag lirar nolimit och inte ser höjningsläge.

Postad

För det första är väl inte limp med 44 nått att snacka om jag limpar eller höjer med alla par. Finemang om man träffar set.

Sen borde du betta ut på flop istället för att checkraisa om du bettar och han har AA höjer han nog, men om du checkraisar kan han bli misstänksam och lägga sig.

Sen var du ju så brutalt säker på din read om att han hade just AA att jag inte fattar att du synar turnen. (Jag hade nog inte kunnat vara så säker på readen men du kanske spelat mycket mot honom.)

Postad

Anledningen till varför jag inte limpat med på 44 hade varit eftersom 6 det fanns 6 personer kvar att agera efter mig. En raise och så har man slängt bort bb.

Annars skrev, som vanligt, Johan Hjort en väldigt bra post om spelet fr o m post-flop.

Postad

Nu kan inte jag sannolikheterna utantill men att träffa set är väl 1/12 ?

Vilket innebär att potten ska vara 12ggr så stor som ditt bet om du vill tjäna på det i längden.

Iofs så kommer du troligtsvis få in en massa mer deg om du väl träffar trissen. :) Aja, låter någon lite mer kvalificerad person skriva om detta ^^

Postad
Sen borde du betta ut på flop istället för att checkraisa om du bettar och han har AA höjer han nog, men om du checkraisar kan han bli misstänksam och lägga sig.

Jag checkraisade inte. Han satt ju i BB och jag i MP. Jag höjde hans bet.

Postad

Varför tycker du förresten att det är så fel att limpa in med 44 efter andra synare? Det gör jag rutinmässigt när jag lirar nolimit och inte ser höjningsläge.

Tycker att 44 är lite för lågt för att syna med i MP. Vanligtvis spelar jag 77+ i liknande läge. Men ibland måste man ju variera sig.

Postad
Annars skrev, som vanligt, Johan Hjort en väldigt bra post om spelet fr o m post-flop.

Den analysen bygger ju förstås helt på att motståndaren verkligen är en mesig spelare som knappt höjer utan KK+ preflopp. För övrigt illustrerar väl spelet en av många orsaker till varför det är dåligt att ha så snäv höjningsdistribution preflopp, om han vart lite äventyrligare i allmänhet hade det ju nästan säkert blivit all-in för Fadeh (om han nu synat preflopp mot en sådan motståndare).

Postad
Nu kan inte jag sannolikheterna utantill men att träffa set är väl 1/12 ?

Vilket innebär att potten ska vara 12ggr så stor som ditt bet om du vill tjäna på det i längden.

Iofs så kommer du troligtsvis få in en massa mer deg om du väl träffar trissen. :) Aja, låter någon lite mer kvalificerad person skriva om detta ^^

Det är ungefär 1:7.5. Och det är ju NL vilket innebär att de implicita oddsen blir mycket viktigare än de direkta pottoddsen.

EDIT: Hade räknat/skrivit/omvandlat lite fel till odds. Ändrade nu.

Postad

Jag checkraisade inte. Han satt ju i BB och jag i MP. Jag höjde hans bet.

My bad sorry.

Postad
nej, det står 8.42% eller 10.9 : 1.

läser direkt ur nyaste upplagan.

Hur kan det vara det? Jag fattar inte. Är du säker på att det är chansen att förbättre från ett pocketpar till set på floppen du läser om? Inga andra krusiduller? Jag räknade så här: 1-(48/50)(47/49)(46/48) = 11.755... eller

1:7.5 ggr. Jag orkar inte rota rätt på min SS men jag är rätt säker på att det här stämmer.