Gå till innehåll

SnG - Ax med hyffsad stack


tursu

Recommended Posts

Jag har kollat igenom vilka händer jag förlorar mest med i SnG och det är framförallt Ax där x är mindre än 6.

 

Ett typexempel är att vi är fem spelare kvar med ungefär samma stackstorlek säg 4000 och blindsen är 300-600. Jag är UTG och ser A3 och går all-in, problemet är att ibland vinner jag blindarna men de gånger jag får syn är det av A med bättre kicker eller ett par. Båda lägena ger mig tre outs och jag förlorar handen om pokerguden väljar att vara rättvis.

 

Hur brukar ni tänka i de här lägena? Det borde vara bättre att gå all in i den här situationen med K9 som troligtvis inte är dominerad de gångar man blir synad. Eller vad har ni för krav på händerna i det här läget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

J

Ett typexempel är att vi är fem spelare kvar med ungefär samma stackstorlek säg 4000 och blindsen är 300-600. Jag är UTG och ser A3 och går all-in, problemet är att ibland vinner jag blindarna men de gånger jag får syn är det av A med bättre kicker eller ett par. Båda lägena ger mig tre outs och jag förlorar handen om pokerguden väljar att vara rättvis.

 

 

Axo UTG är trivial fold UTG. Den är SÄMRE än 27o i sådana situationer. Så mucka handen och leta bättre starthänder.

 

Många vet inte om att 27o vinner ca 37% av gångerna mot AKo medans A3o mot AKo vinner bara ca 28% av gångera.

 

Skall du gå all in från UTG så kan du ta vilka 2 kort som helst - de är oftast bättre än A3o. Men notera att gå all-in från UTG är dåligt spelat.

 

Leta i stället reda på en bättre starthand och spela den normal. Eller om du är kortstack - gå all in i sen position med Ax så kan du stjäla blindsen - men från UTG är det rena självmordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

J

Ett typexempel är att vi är fem spelare kvar med ungefär samma stackstorlek säg 4000 och blindsen är 300-600. Jag är UTG och ser A3 och går all-in, problemet är att ibland vinner jag blindarna men de gånger jag får syn är det av A med bättre kicker eller ett par. Båda lägena ger mig tre outs och jag förlorar handen om pokerguden väljar att vara rättvis.

 

 

Axo UTG är trivial fold UTG. Den är SÄMRE än 27o i sådana situationer. Så mucka handen och leta bättre starthänder.

 

Många vet inte om att 27o vinner ca 37% av gångerna mot AKo medans A3o mot AKo vinner bara ca 28% av gångera.

 

Skall du gå all in från UTG så kan du ta vilka 2 kort som helst - de är oftast bättre än A3o. Men notera att gå all-in från UTG är dåligt spelat.

 

Leta i stället reda på en bättre starthand och spela den normal. Eller om du är kortstack - gå all in i sen position med Ax så kan du stjäla blindsen - men från UTG är det rena självmordet.

 

Blinds 300/600 vi har 4k stacken vi foldar våran A3 vi måste plocka stål i BB/SB då det antagligen kommer steal där om vi ska syna? Efter våra blinds har vi 3.1k (blindsen kanske hinner stiga vid en turbo sng).

 

Fold finns inte i min värld med A3 med dom blindsen och den stacken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blinds 300/600 vi har 4k stacken vi foldar våran A3 vi måste plocka stål i BB/SB då det antagligen kommer steal där om vi ska syna? Efter våra blinds har vi 3.1k (blindsen kanske hinner stiga vid en turbo sng).

 

Fold finns inte i min värld med A3 med dom blindsen och den stacken.

 

Du borde flytta till en värld där du inte tvingas spela dålig SnG-poker då ;)

 

A3o UTG mot 4 spelare med jämna stackar är bara en bra push mot SNORtajt motstånd, men då är även 32o en bra push så det har inte så mycket med handen att göra. Är det rätt att pusha A3o UTG så ska du pusha rätt nära any two.

 

Jag muckar A3o UTG illa kvickt i den nämnda situationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har svårt att se att ett ess ska kunna vara en fold om ingen annan spelat ännu, med det här blindläget.

 

Dessutom är ju givetvis det vetgirig skriver kvalificerat skitsnack.

Mot en syn-hd på 20.4% har A3o 41.9% medan 72o har 27.7%

Mot en syn-hd på 9.8% hae A3o 35.3% medan 72o har 24.9%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror förlusterna med Ax på att du ställt eller på att du synat?

 

Jag skulle nog ställa med Ax i det här läget för att sno blindsen. Man får väl syn så sällan att det lönar sig?

 

Jag börjar dock misstänka att jag är för vild på bubblan så om någon kan förklara varför man inte skulle göra hade det gjort mig glad. (Att 27 vinner oftare mot AK än vad A3 gör är inget som direkt övertygar om fold.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

visst 27 vinner lite oftare än Ax mot AK men samtidigt så vinner du på highcard mot KQ QJ KJ. AX ä en bättre hand än 27.

 

Dessutom minskar ju chansen att någon annan har ett ess om man själv har ett ess. Vilket givetvis betyder att chansen att vi blir synade är mindre om vi ställer med Ax än om vi ställer med 27. Och vi vill ta potten utan kamp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

visst 27 vinner lite oftare än Ax mot AK men samtidigt så vinner du på highcard mot KQ QJ KJ. AX ä en bättre hand än 27. UTG med 5 man är det dock släng. Knappen däremot är det bara o dega in.

 

Beroende på ante-struktur så ökar du din stack med ca 25% om du får fold i det här läget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lekte lite med SnGPT bara för att försöka visa att jag inte har jättefel ;)

 

Blinds 300/600

Hero är UTG

Alla har 4k stackar

 

Calling ranges:

CO: 99+, AJs+, AJo+

Knapp: 88+,ATs+,AJo+

SB: 77+,ATs+,ATo+

BB: 77+,ATs+,ATo+

 

Med dessa värden är en UTG push med A3o marginellt -EV. Tycker dessa ranges är i tajtaste laget och ju fler händer vi lägger till, desto mer -EV blir pushen. Detta beror givetvis på att vi är dominerade i princip varje gång vi får syn. Av samma anledning är en push med KQo mer +EV här än med A3o, vilket är rätt naturligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror förlusterna med Ax på att du ställt eller på att du synat?

 

Jag ställer, Ax är inte en hand jag vill spela postfloppspel med.

 

Jag skulle nog ställa med Ax i det här läget för att sno blindsen. Man får väl syn så sällan att det lönar sig?

 

Visst men om jag ställer för att sno blindsen kan jag ställa med vilka kort som helst, jag behöver inte ens titta på dem. Det som är bra med att ställa med två höga kort istället för Ax är att man mer sällan är dominerad.

 

Det blir nog till att mucka Ax i fortsättningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror förlusterna med Ax på att du ställt eller på att du synat?

 

Jag ställer, Ax är inte en hand jag vill spela postfloppspel med.

 

Jag skulle nog ställa med Ax i det här läget för att sno blindsen. Man får väl syn så sällan att det lönar sig?

 

Visst men om jag ställer för att sno blindsen kan jag ställa med vilka kort som helst, jag behöver inte ens titta på dem. Det som är bra med att ställa med två höga kort istället för Ax är att man mer sällan är dominerad.

 

Han menar ju inte att han ska limpa när han synar utan att han synar allin.

Det blir nog till att mucka Ax i fortsättningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har typ 10ggr BB i stacken och inte sitter i nån av blindsen är det väl bara fold eller All in som gäller. Om alla har jämnstora stackar så är kanske risken stor att få syn av åtminstone Big Blind i det läget. Jag hade alltså ABSOLUT INTE spelat den handen! Vad är det du tror att du ska vinna med, färgen eller? Har Fi ett A så synar han dig nog och chansen är stor att han har en bättre kicker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bor vara en all-in eftersom det ar pa bubblan och man rimligen tacker de andra med sa stor stack. Men det har ju inte sa mycket med handen att gora som att de andra far sjukt svart att syna all-in pa en stor bubbla. Motstandarna behover ju en bit over 60% equity for att orka hitta synen och det ar inte ens sarskilt vanligt ens om man vet att man ar uppe mot en randomHD (vilket man inte ar har).

 

Normalfallet ar ju att man okar sin stack med nastan 1/4, vilket ar jakligt schysst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...