Gå till innehåll

Harringtons metod för beräkning av EV på bubblan


Lunkan88

Recommended Posts

I Harringtons senaste bok beskriver han i en av frågorna (om bubbelspel i SnG) en metod för att beräkna EV då flera prisplatser återstår att spela om.

 

- Någon som vet hur bra denna metod är?

 

- Är det någon som har provat att beräkna EV för det exemplet som han tar upp? Har gjort ett Excelark som producerar något skilda värden på en punkt (tror det var EV innan exempelhanden) men i övrigt samma och kan inte hitta några fel i beräkningarna på min sida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 59
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Hur beräknar Harrington EV på bubblan?

 

Med hjälp av ICM.

 

Skaffa SNGPT för att inte behöva göra det för hand.

 

Metoden är 100% exakt i det hänseendet att den utgår från att samtliga spelare är lika duktiga. I verkligheten finns det en del faktorer att ta hänsyn till, men även om man tillämpar den rakt av så kommer man ofta väldigt nära sanningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Na, metoden ar inte 100% om alla spelare ar lika duktiga. Duktighet ar ju som sagt inte nagot linjart, transitivt. Den gar ju som sagt ut pa att slappa ned ninjor fran taket som slumpmassigt snor en marker i taget tills alla ar slut, vilket inte ar en helt korrekt bild av hur riktig poker ser ut.

 

Den ger ett riktmarke, that's it.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Är det någon som har provat att beräkna EV för det exemplet som han tar upp? Har gjort ett Excelark som producerar något skilda värden på en punkt (tror det var EV innan exempelhanden) men i övrigt samma och kan inte hitta några fel i beräkningarna på min sida.

ICM rapporterar samma resultat som jag får. Alltså verkar Harrington ha slarvat (s. 263). Då mitt excelark verkar fungera undrar jag om det finns någon intresse för detta verktyg? Det är inte alls lika avancerat som SNGPT (som kostar pengar) men lite mer avancerat än ICM. Nackdel dock att det bara fungerar för max fyra spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur beräknar Harrington EV på bubblan?

 

Med hjälp av ICM.

 

Skaffa SNGPT för att inte behöva göra det för hand.

 

Metoden är 100% exakt i det hänseendet att den utgår från att samtliga spelare är lika duktiga. I verkligheten finns det en del faktorer att ta hänsyn till, men även om man tillämpar den rakt av så kommer man ofta väldigt nära sanningen.

 

 

mm, ännu ett fuskprogram. varför ska spelaren behöva räkna ut det själv liksom, låt datorn göra jobbet, poker ska ej vara ett spel om skillz.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mm, ännu ett fuskprogram. varför ska spelaren behöva räkna ut det själv liksom, låt datorn göra jobbet, poker ska ej vara ett spel om skillz.

Jag antar att du skämtar ...

 

nej, varför skulle jag?

 

i framtiden kanske internetpoker handlar om vem som kan skriva best bottar, inte om vem som spelar bäst själv...men så kanske ni vill ha det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mm, ännu ett fuskprogram. varför ska spelaren behöva räkna ut det själv liksom, låt datorn göra jobbet, poker ska ej vara ett spel om skillz.

Jag antar att du skämtar ...

 

nej, varför skulle jag?

 

i framtiden kanske internetpoker handlar om vem som kan skriva best bottar, inte om vem som spelar bäst själv...men så kanske ni vill ha det?

Starta gärna en ny tråd eller hitta en existerande och länka mig dit om du vill ta den diskussionen. Åter till ämnet ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mm, ännu ett fuskprogram. varför ska spelaren behöva räkna ut det själv liksom, låt datorn göra jobbet, poker ska ej vara ett spel om skillz.

 

Helt rätt. Sätt en apa framför en dator och ge honom SNGPT så blir han multimiljardär inom en snar framtig. Det märks tydligt att du vet precis hur programmet fungerar. :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mm, ännu ett fuskprogram. varför ska spelaren behöva räkna ut det själv liksom, låt datorn göra jobbet, poker ska ej vara ett spel om skillz.

 

Helt rätt. Sätt en apa framför en dator och ge honom SNGPT så blir han multimiljardär inom en snar framtig. Det märks tydligt att du vet precis hur programmet fungerar. :roll:

 

vad har det med saken att göra. det är fortfarande en uppgift som du borde sköta själv men som datorn sköter åt dig. :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad har det med saken att göra. det är fortfarande en uppgift som du borde sköta själv men som datorn sköter åt dig. :roll:

Det finns ingen rationell anledning att man borde gora det sjalv. Arligt talat sa ser jag mest den dar asikten uttryckas bland manniskor som inte sjalva orkar lara sig att programmera. Varfor skulle man inte fa anvanda sin kunskaper fullt for att fa sa stor fordel som mojligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Na, metoden ar inte 100% om alla spelare ar lika duktiga. Duktighet ar ju som sagt inte nagot linjart, transitivt. Den gar ju som sagt ut pa att slappa ned ninjor fran taket som slumpmassigt snor en marker i taget tills alla ar slut, vilket inte ar en helt korrekt bild av hur riktig poker ser ut.

 

Den ger ett riktmarke, that's it.

 

superduper kortfattat.. hur funkar den teorin?

Man slumpar fram en spelare i taget och plockar bort en marker, om denne nollar sa registrerar man det och gor en anteckning. Sen upprepar man tills man far ett nagorlunda stabilt vantvarde.

 

Förutsatt att spelarna skulle agera helt identiskt med varandra i olika situationer (vilket iofs inte är exakt detsamma som att de är lika duktiga) så blir det 100% korrekt om man mäter mot det oändliga.

 

Var ninjorna kommer in i bilden vet jag inte, men Harrington nämner dem inte. Han utgår helt enkelt från att sannolikheten att placera sig på förstaplats är densamma som ens stackstorlek i förhållande till totala antalet marker, vilket Sklansky visar i TPFAP. Sannolikheten att placera sig två är densamma som den genomsnittliga stackstorleken i relation till kvarvarande marker efter att spelare X, Y och Z antas placera sig på förstaplats (och efter att man har räknat bort dennes marker alltså) o.v.s.. Hans siffror blir ju samma som man får fram av ICM-kalkylatorn, så jag antar att metoden är densamma.

 

Att ICM bara ger ett riktmärke håller jag med om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad har det med saken att göra. det är fortfarande en uppgift som du borde sköta själv men som datorn sköter åt dig. :roll:

 

Que?

 

Varför borde jag ödsla tid på att göra en massa uträkningar när jag kan använda ett program? SNGPT är en kalkylator, inget annat... Förutom att räkna fram ett resultat så gör den ingenting åt mig, du måste fortfarande kunna spela kort för att få något ut av programmet.

 

Det märks fortfarande att du inte vad programmet gör, och då kanske du inte ska uttala dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad har det med saken att göra. det är fortfarande en uppgift som du borde sköta själv men som datorn sköter åt dig. :roll:

Det finns ingen rationell anledning att man borde gora det sjalv. Arligt talat sa ser jag mest den dar asikten uttryckas bland manniskor som inte sjalva orkar lara sig att programmera. Varfor skulle man inte fa anvanda sin kunskaper fullt for att fa sa stor fordel som mojligt?

 

ok, men med den logiken så är det ju ok att programmera bottar också...

 

 

för övrigt kan jag java, c/c++, lisp, prolog, pascal(!)...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad har det med saken att göra. det är fortfarande en uppgift som du borde sköta själv men som datorn sköter åt dig. :roll:

 

Que?

 

Varför borde jag ödsla tid på att göra en massa uträkningar när jag kan använda ett program? SNGPT är en kalkylator, inget annat... Förutom att räkna fram ett resultat så gör den ingenting åt mig, du måste fortfarande kunna spela kort för att få något ut av programmet.

 

Det märks fortfarande att du inte vad programmet gör, och då kanske du inte ska uttala dig.

 

ok, jag tar med miniräknaren nästa gång jag ska spela live.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ungefär som att hävda att det är fusk att läsa Supersystem.

Nej vänta, det är mer retarderat än så. Programmet kan man ladda ner och prova själv, medan Supersystem måste hämtas från bokhandel/bibliotek/polare.

 

Btw, en tanke:

 

Om alla spelare är lika bra kan dom väl fortfarande vara grymt bra storstackspelare men horribla småstackspelare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad har det med saken att göra. det är fortfarande en uppgift som du borde sköta själv men som datorn sköter åt dig. :roll:

 

Que?

 

Varför borde jag ödsla tid på att göra en massa uträkningar när jag kan använda ett program? SNGPT är en kalkylator, inget annat... Förutom att räkna fram ett resultat så gör den ingenting åt mig, du måste fortfarande kunna spela kort för att få något ut av programmet.

 

Det märks fortfarande att du inte vad programmet gör, och då kanske du inte ska uttala dig.

 

 

ok trodde dte var som pokeroffice.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, men med den logiken så är det ju ok att programmera bottar också...

Ja, det ar klart att det ar det. Pa de flesta siter ar det iofs mot reglerna att anvanda botar, vilket jag tycker ar fel, men har talar vi ju om privata simulationer och inte spel direkt pa siter (vilket man inte kan gora med SNGPT).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...