Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Vet inte riktigt vart denna fundering hör hemma. Postar den här, då den rör den terminologi som används på forumet.

NL-bord med blindsen $1/$2 brukar refereras till som NL200-bord, då maxinköpet vanligtvis är 100 BB, alltså $200 (online). Men om maxinköpet är 200 BB blir detsamma $400 - kallas det då NL400 eller är det fortfarande NL200?

Låter som en kvasifråga, men vad jag vill komma till är att oavsett om man kallar bordet NL $1/$2 eller NL200 (alternativt NL400, då) så berättar det inte hela historian. Det känns som både blinds och maxinköp bör anges för att ge en fullständig bild av bordet, exempelvis:

NL $1/$2 * 100

..för ett bord med blindsen 1/2 och med maxinköpet $200.

Eller har nån redan tänkt på detta, och är det isf bara jag som inte riktigt vet hur man ska tänka o skriva?

* Flytt till Poker OT - QoS *

Postad

Altså jag vet inte om det finns någon standard för själva nomenklaturen men självklart bör man på något sätt beröra stackdjupen efterssom det är en av de viktigaste faktorerna för texturen hos ett NL eller PL spel.

/Bjorn

Postad

Jag har sett lite oklara användningar av terminologin när folk refererat till bord med 200BB maxinköp. Dags för bättring och förtydligande tycker jag. Annars blir det att folk diskuterar utifrån fel utgångspunkt.

Postad
skriv istället vilka blinds det är så kommer ingen kunna missuppfatta..

Då måste man givetvis även nämna stackdjupet.

Och ja, det är ett gissel. Vet inte vad jag ska kalla NLT 2/4 på VC där maxupptaget är 300$.

Eller NLT 0.25/0.5 där maxupptaget är 100$.

NL 2/4 @ 300

NL 2/4 @ 75bb

NL 0.25/0.5 @ 100

NL 0.25/0.5 @ 200bb