Gå till innehåll

Hur man läser händer?


pundett

Recommended Posts

Jag undrar hur man läser händer i NL texas holdem.

Jag har spelat i 10 månader och gått hyffsat mycket plus.

Har läst dom flesta stora böckerna Harringtons,Brunsons,Phil gordon,sklanskys m.m

Men behöver mer info om hur man läser händer?

Hur man börjar till slutet, använd gärna en riktigt hand som ni vart med om och beskriv hur ni tänkte osv.

 

Mvh

 

Lena

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att handläsning inte är något du kan göra mekaniskt. Olika spelare spelar samma händer på olika sätt. Leta alltid mönster i dina motståndares satsningssekvenser. Så fort du får se några kort vid showdown (förstås även när du inte är med i potten själv så spela inte för många bord samtidigt) kontrollerar du om sekvensen stämde med det du trodde. Glöm inte att tjuvkika på muckade hålkort i handhistoriken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en övningsfråga.

 

Börja tänka "vilka händer skulle jag ha agerat som h*n (motståndaren) gjorde före floppen". Tänk sedan "Vilka av dessa skulle jag spela som h*n* på floppen?`" osv.

Det kan fungera om fi har samma spelsätt som du, annars blir det bara missvisande. Tänk:

-Hur spelar fi?

-Hur ofta continuation-betar han/hon?

-Kan fi spela ett drag så här?

-osv

 

Det handlar mycket om att känna igen mönster hos fi och anpassa sig efter det för att fatta så bra beslut som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en sak som kommer med tiden om du fortsätter spela och fortsätter tänka poker. Jag måste säga att det var ganska länge jag kände att jag famlade i blindo och spelade bara efter mina egna kort, men det kommer mer och mer. Spela 1-2 bord och bara spela på så lär du dig känna igen situationer och det skapar den där pokerkänslan. Sen hur man blir riktigt bra, det får nån annan ta upp för jag har inte nåt till det stadiet ännu.

 

Ta dig tid att tänka igenom olika Handhistorys här på forumet och sätt dig in i spelaren med de korten. Eller om du kommer till nåt knepigt beslut när du spelar så tänk igenom det efteråt. Var inte för snabb att syna/checka på river, tänk igenom.

 

lycka till med spindelsinnet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för hjälpen! kom gärna med mer tips

Det har uppstått en ny fråga genom svaren jag läst, Alla böcker säger att det e viktigt med diciplin och koncentration. Så frågan e vad e det man ska koncentrera sig på? vilka frågor ska man ställa sig själv under spelets gång?? Hur ska man tänka?

 

 

 

Vet att de e väldigt komplicerat att svara på en sånhär fråga, men vet också att de e en av dom viktigaste "vinnande" egenskaperna, så just därför uppskattar jag alla som tar sig tid att svara å komma med sina egna synpunkter.

 

 

Mvh

Lena

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för hjälpen! kom gärna med mer tips

Det har uppstått en ny fråga genom svaren jag läst, Alla böcker säger att det e viktigt med diciplin och koncentration. Så frågan e vad e det man ska koncentrera sig på?

 

Slänga skräphänderna.

 

Inte spela utan att tänka på vad motståndaren kan ha för kort (det händer att spelare missar hålstegar och sådant som Fi kan ha) och då slänger bort pengar när Fi har dem slagna.

 

Lära sig hur motspelarna spelar sina händer. Så man kan läsa dem vad de har för något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på vad spelaren kan ha synat/höjt med.

Tänk på hans Bettingstruktur. T.ex. Han limpar, du höjer och han/hon synar.

Bräda: 279 rainbow. Han bettar, du raisar med AA och han ställer in. Har han set eller är spelaren i fråga benägen att ställa med t.ex. A9? Eller ett stegdrag?

 

Där har du mycket pengar på att spara in!

Tänk så i varje hand - Syna/Höjde Fi pre? Bettar han på drag? Slowplayar han set? etc. etc. etc. etc. samt etc.

 

BTW Kul att en till Tjej/Kvinna/Dam har hittat hit!

 

MVH

//KF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...