Gå till innehåll

Lost my Mojo...


Bjorn_

Recommended Posts

De senaste typ två till tre månaderna känner jag att mitt spel bara försvunnit och blivit mycket sämre. Helt plötsligt gör jag många totala idiotmisstag och har svårt för beslut som borde vara triviala.

 

Någon annan som varit med om något liknande, att man likssom tappar sitt spel och börjar spela "oförklarligt" dåligt. Teoretiskt känner jag att jag fortfarande förstår saker ungefär lika bra som förut men när det väl kommer till att spela känner jag mig extremt osäker och pressad och tar ofta dåliga beslut.

 

Känns extremt frustrerande, ok att man ibland kan ha perioder då man pga av diverse orsaker tar fel beslut i avancerade lägen men nu hittar jag många grejer när jag analyserar HHs efteråt som borde vara automatiska.

 

Har provat att ta en paus på drygt två veckor men det hjälpte inte alls, snarare blev det värre. Just nu känner jag ofta känslan att jag är "tvungen" att vinna när jag sätter mig ner för en session och det är ju inte direkt den idealiska känslostämningen för bra poker. (Helt orationellt också med tanke på att jag trotts allt inte resultatmässigt gått såå dåligt och att jag är rejält överrullad för nivån jag spelar.)

 

Vore tacksam för råd....

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varit i samma situation flera gånger själv. Det brukar bli så då man väl haft en dålig period. Man tappar självförtroendet krånglar till spelet och tror att motståndaren alltid sitter på nötterna.

Jag synar då jag borde höja osv.

 

Det som hjälpt för mig är att pausa ett par dagar och sedan gå ner i nivå för att få igång självförtroendet igen.

Sedan går det av bara farten, finns självförtroendet där är det kul att lira poker igen...

 

Du säger att du känns som du är tvungen att vinna.. Då kanske du behöver en ännu längre paus ifrån pokern för att få distans till den, förstå att det inte är ett måste att vinna de pengarna. Då man väl släppt det och inte tar pokerpengarna för givet så blir det kul att lira igen.

 

Jaja fick skriva av mig lite med, precis lossnat för mig efter en 2-3 veckors period med motgångar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå upp en nivå eller två och hitta lite puls i spelet igen. Slentrianspel blir i längden, iaf för mig, ganska tråkigt. Har man en väl tilltagen rulle för nivån man lirar på kan det fungera som en vitamininjektion att spela där potterna svider iaf lite om man inte lirar fokuserat, och det kan även fungera som ett trevligt uppvaknande tillbaks till ens "vanliga spel".

 

annars kan du ju alltid gå ner i nivå, ta en paus i tre-fyra år eller stå på händer och hålla andan i 45 minuter; eller följa något annat helt okonventionellt råd som inte är ett mantra för 90% av alla (och som förmodligen ingen följer iaf).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har bara upplevt det totalt motsatta: att jag äger alla bord jag spelar på och kör över allt motstånd. :D

 

Oj vilket bra råd eller inte...tror inte att OP vill läsa en massa jöns om hur bra det går för X eller Y, han frågade efter råd och inte en massa skryt.

 

Jag är själv inne i en downperiod som jag inser är helt självförvållad - från att ha varit aggressiv efter floppen (och hyfsat aggro pre) så har jag blivit lite av en calling station. Dessutom har jag vid några tillfällen synat stora all-in bet på river när man har en okej hand men man "vet" att man är slagen. Detta i kombination med att man får dålig utdelning på sina monsterhänder (spelar dom onödigt aggressivt vilket borgar för fjuttpotter) gör knappast saken bättre.

 

Mitt råd är däför att gå in i PT (om du har pokertracker) och gå igenom de händer du förlorat mycket i och helt enkelt konstatera vad du gjort för fel.

 

Ett annat råd är att även kolla dina vinnande händer (där du vunnit en betydande summa) för att se om du kunnat gjort något annorlunda. Fanns det ett värdebet att hämta på rivern som han kunnat syna?

 

Det sista tipset är att kanske tighta till lite mer än vanligt och undvika "problemhänder" - det är bra om du får enkla beslut till en början även om det möjligtvis är lite negativt för din winrate så kan det vara ett bra tips för att komma "back on track" så att säga.

 

Lycka till!

 

(ligger själv nere 10 inköp på en vecka vilket är min tyngsta svacka någonsin)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för en del bra tips.

 

Ska börja applicera de jag tycker verkar vettiga. Började igår med att byta spel från FLT till FL7CS vilket tvingar en att tänka på ett annat sätt.

 

Sedan är jag ju klart mindre erfaren på det spelet varför jag mer måste tänka igenom alla beslut vilket är en fördel efterssom det mest verkar vara "ryggmärgslägena" jag gör fel i.

 

Tror också helt klart på rådet att under en övergångsperiod tighta till starthandskraven rejält vilket gör att man dels får färre problemlägen postflop och kanske framför allt mer tid till reflektion mellan händerna man är involverad i.

 

Ska väl också förtydliga att när jag pratar om att jag kan känna ett "tvång" att vinna när jag sätter mig ner så handlar det inte främst om att jag känner att jag måste vinna pengar utan mer om ett psykologiskt behov av att känna mig som en vinnare.

 

Lite svårt att förklara och det är nog inte omöjligt att det orsakats av något utanför pokern som jag inte kan identifiera. Får fundera på om det finns någon slags "mental träning" jag kan göra, övningar eller så.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig berodde det på uttråkning. Plussade först på FLT 3/6, klev upp till 5/10, plussade fint ett bra tag men sen började rullen åka upp o ner. Jag spelade några tusen händer på 10/20 och inte lika många på 20/40 för att försöka skärpa till mig. En smådyr åktur. Tillbaka på 5/10 och samma sak fortsätter. Rullen hoppar cirka 2000 dollares hela j-a tiden. Lite frustrerande samtidigt som jag som sagt var uttråkad och saknade respekt för motståndet och till slut för betarna, vilket är förödande i FLT. Då jag tappat ca $2500 lessnade jag och tog en riktigt rolig fyllenatt där jag blåste resten av det jag hade på kontot på $550 SnG NLT (minns att jag två ggr i rad var massiv chipleader på bubblan men ändå blåste ITM, haha...suck). Nåväl, har hatat poker ett tag men nu har jag satt in nya friska (jag hade ändå plockat ut lite vinst också i vintras så jag ligger inte back på spelet), börjat om på 2/4. Känns kul så nu vill jag fortsätta, ska snart upp till 3/6 och sen fastnar jag nog där ett tag tills jag blivit klyftigare. Kommer dock att varva mer med NLT SnG (inte 550...än) för att variera mig mer och inte somna till ännu en gång. Har funderat på att starta en dagbok för att hålla mig alert men känner jag mig rätt skulle den dö ut efter nån dag, så jag skippar nog det.

 

Inte så mycket råd kanske, passade väl kanske mest på att gnälla av mig själv. Men jag tog en smäll och nu känns det som att jag hittat motivationen igen och förhoppningsvis lärt mig en (ganska dyr) läxa. Va fasen, poker ska vara kul! Hitta det roliga, utmaningen. Kanske bara ett pengamål för att köpa något, kanske en spelmässig utmaning (jag SKA plussa från BB :) ), vinna WSOP eller va fan som helst.

 

Hur som helst, lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...