Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Ska hoppa på en 64 ft. Ketch i Medelhavet och segla över Atlanten. Vad bör jag tänka på? Vilken reseförsäkring är bäst för det här ändamålet? Några generella tips? Sanningen är att jag aldrig satt min fot på en sgelbåt tidigare så det kan ju bli ett ritkigt spektakel.

273-1s.jpg

Vem pillade på min rubrik från "Ska ut på seglats - vad bör jag tänka på?"? :)

Postad
Sjosjuketabletter och flytvast kan vara en ide! 8-)

Har varit och fiskat svärdfisk i 11 timmar i en halvstor båt i Indiskaoceanen för nått år sedan och då mådde jag mer än pyton, så man får se hur detta går, men det ska inhandlas.

Verkar vara en sjukt kul resa att gora iaf. Hade inte bangat sjalv! :D

Ja, jag hoppas att det kommer bli en helsikes kul resa :)

Postad

Många tänker inte på att solskyddsfaktorn de inhandlat har ett bäst-före-datum och så grinar de när de har brännt sig till oigenkännlighet!

Du vill inte vara fast ute på havet med en solskyddsfaktor som är verkningslös :)

/TF

Postad

Någon som vet hur det är med försäkringar? Är det normalt att ha en reseförsäkring? När jag åkte till Israel hade jag ingen, kanske man borde haft. Känns som en resa på havet är mer riskablare.

Postad
Någon som vet hur det är med försäkringar? Är det normalt att ha en reseförsäkring? När jag åkte till Israel hade jag ingen, kanske man borde haft. Känns som en resa på havet är mer riskablare.
Har du bokat via någon byrå/agent? I så fall kan du säkert greja en försäkring. Om inte, så kolla med det bolag där du har din hemförsäkring. En försäkring bör du förstås ha.
Postad

Min seglarinstruktör (när jag var liten) rekommenderade alltid att man skulle ha en kalle anka-tidning innanför flytvästen så att man hade nåt att läsa om man trillade överbord för att undvika panik.

Fast det är klart, mitt på atlanten kanske du behöver nåt stadigare än en kalletidning. Typ Brott och Straff eller nåt ;)

Postad
Via vem/vilka kan man göra sånna resor?

Jag registrerade mig på http://crewfile.com/ och det är aldeles gratis. Sedan får du ett mail varje gång någon lagt in en ansökan.

Hade först tänkt att jobba för en lön, men i det här fallet så jobbar jag för mat och logi. Mannen jag ska ut med verkar vara riktigt trevlig: byggt upp en förmögenhet på diamanthandel och nu lever han livets halvljusa dagar. Hans fru dog nämligen och han har seglat sedan dess och det var för ca 9 år sedan.

Postad
Hmm, ut på havet med en "riktigt trevlig" diamanthandlare du hittat på nätet låter ganska äventyrligt. :)

Men det blir säkert bra.

Ja, det är ju en smula vågat måste jag själv erkänna. (hahaha "vågat ;) ) Har mailat honom en hel del samt ringt till honom då hans yatch var belägen vid Trapani och jag är en blåögd idiot som tror att jag kan höra på hans röst och veta vilken människa han är och jag tycker han verkar vara en kanonsnubbe bara genom att lyssna till hans röst och hans berättelser om sitt liv.