Gå till innehåll

Hjälp mig, hjälpa familjemedlem el. tänka på skola?


Pedroboy

Recommended Posts

Jag har nära familjemedlem som efter ett 20 år långt förhållande med en inte så ekonomiskt framgångrik person själv hamnat skuldsatt hos kronefogden.

Det handlar om ca en halv miljon kronor.

 

Jag går en treårig dansarutbildning och har ett år kvar. Det är en utbildning som kräver närvaro under sista året 9-21 6 dagar i veckan.

Jag har i princip inte haft tid att spela poker när jag gått i skolan under 1:an och 2:an men har ändå spelat 20 timmar i veckan mest på helger.

 

Jag kommer under 3:an inte ha en chans å spela något utom under jullovet eventuellt.

 

Jag har fått in 20 000 skr i månaden i snitt i 18 månaders tid men där finns kanske 100 000 kvar.

 

månadsinkomsten har ökat sakta med säkert varje månad och jag skulle snitta 80k i månaden om jag spelade heltid.

 

Jag vill hjälpa min familjemedlem så hon bli skuldfri då detta är otroligt hårt å jobbigt för henne.

Jag vill gå klart min utbildning också.

 

Hur ska jag tänka å göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satsa på skolan

 

Vore dumt att hoppa av nu, tänk om pokern inte går lika bra som du planerat. Vad har du då att falla tillbaka på. Om du frågar familjemedlemen så kan jag tänka mig att denna vill att du skall gå klart skolan.

 

Se till att din familjemedlem sätter sig i personlig konkurs så att skulden regleras i framtiden. Under tiden så kan du ge stöd på de sätt du kan. Etersom du inte kan betala av skulden direkt (om du nu velat det) så kommer personen ifråga att hur du än gör att få leva med skulderna över sig en längre tid. Så gör klart skolan och hjälp sedan din familjemedlem på de sätt du kan.

 

Så skulle iallafall jag gjort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, gå klart skolan först. Eftersom personen redan är så pass skuldsatt så borde det väl inte vara någon större fara för denne att vara det ett tag till. Fokusera istället på att hjälpa personen i det vardagliga så gott du hinner med och försök sedan efter din utbildning att skrapa ihop pengar till denne. För det känns alltid tryggt att ha en utbildning i bakgrunden om som i detta fallet pokern skulle gå snett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fogden e inte så farlig som man kan tro. Dom kan vänta. Har man inga pengar så har man inte, och då finns inget att ta.

 

Sant. Problemet är väl att man är tvungen att leva på jäkligt lite pengar tills skulden är betald, om man nu inte jobbar svart. Och så blir det ju problem med alla sådana där vanliga saker, som telefon, lägenhet, internetabonnemang osv.

 

Det är tråkigt att inte kunna göra något utöver det vanliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är väl att skulden är så pass stor så att den är i stort sett omöjlig att betala.

Med ett vanligt jobb kan man inte betala av mycket mer än räntan, så det är liksom ingen ide att arbeta heller.

Enda utvägen är väl skuldsanering och hålla igen under den tiden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig låter det nästan som att du har blivit utsatt för psykologiska påtryckningar från personen ifråga och kanske från övriga personer i din släkt...

 

Jag tycker saken är glasklar: alla vuxna människor måste ta ansvar för sitt eget liv, så är det bara!

 

Jag hade aldrig övervägt tanken att bistå ekonomiskt, bara för att "man råkar ha pengar"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...