Gå till innehåll

Hjälp mig täta min läcka!


jaha

Recommended Posts

har på sistone märkt en stor läcka i mitt spel.

 

blir ofta bortbluffad på river med händer med hyfsat showdownvärde pga scarecards.

 

tex senast.

 

fi raisar 4bb.

 

hero reraisar med QQ till 10bb.

 

flopp J-3-2

 

bra flopp, överpar. har ej spelat mot fi förr så vad raisar han och synar med egentligen? skulle han reraisat igen med KK eller AA eller trappa?

synar han omslag med Ax preflop? vet ej tyvärr. JJ?

 

bettar pott, fi synar.

slår han om med AJ på den floppen? vad hade ni gjort? vill man bygga pott med TPTK när hero visat såpass mycket styrka?

med AA, KK eller JJ, syn eller reraise? reraise eller hur? AK, dags att släppa?

 

turn K.

 

hmm var jag slagen på flopp är jag väl ännu mer slagen nu, KKK kanske, ev kan han ha KJ och har nu tvåpar.

 

här gör jag väl en miss iofs och checkar. bättre att betta och se vad som händer.

fi checkar bakom.

 

 

river J.

 

vad slår jag nu som fi synar flopp med?

 

jag checkar, fi pottar. ej oväntat, bra bluffläge efter mitt veka spel.

 

 

hero folds...

 

han berättade sedan vad han hade. vad tror ni han hade?

 

 

var spelar jag fel? borde ha bettat typ 3/4 på turn tycker jag själv.

 

vad gör man sen på river.

 

har han något är jag ju slagen...checka för att inducera bluff isåfall. men vad skulle han ha som han synar flopp med som jag fortfarande slår?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

han kan ju ha synat ditt bett på flopp med nästan vad som helst, behöver inte alls vara den HDn du frågar om... han kan ju mycket väl ha haft par som 1010 å neråt å massa annat skräp bara för att se vad du gör på turn...

han sitter ju i positiin

 

 

du visar svaghet på turn å på river å han har position...

 

jag hade ivf också foldat i det läget... svårt å lira utan information å ur position

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte floppen som är viktig utan motståndaren, när motståndaren synar på en J-hög flopp utan drag är inte direkt QQ stål.

 

Och du gör verkligen ingen miss som checkar bakom på turn. Du verkar ha någon småmärklig fetisch för att beta sönder par, sluta med det. Vad tror du att du ska uppnå med det?

 

Det är snarare så att din läcka är att skjuta två skott med svaga par snarare än att vika för mycket på jobbiga femtegator.

 

Rivern är ju helt klart jobbig, där får du ju helt enkelt fundera på hur bluffbenägen din motståndare är. Jag kan se både viket och synen där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

han kan ju ha synat ditt bett på flopp med nästan vad som helst, behöver inte alls vara den HDn du frågar om... han kan ju mycket väl ha haft par som 1010 å neråt å massa annat skräp bara för att se vad du gör på turn...

han sitter ju i positiin

 

 

du visar svaghet på turn å på river å han har position...

 

jag hade ivf också foldat i det läget... svårt å lira utan information å ur position

 

jo tänkte också lite i de banorna men syna ett pottbet för att kunna bluffa senare? det kan väl aldrig vara ett lönande spel.

TT kan vara möjligt eftersom jag skulle kunna ha AK ocg kanske checkar turn när jag får syn.

men känns ändå som tveksamt spel av honom isåfall, eller?

jag har ju faktiskt visat maximal styrka...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte floppen som är viktig utan motståndaren, när motståndaren synar på en J-hög flopp utan drag är inte direkt QQ stål.

 

Och du gör verkligen ingen miss som checkar bakom på turn. Du verkar ha någon småmärklig fetisch för att beta sönder par, sluta med det. Vad tror du att du ska uppnå med det?

 

Det är snarare så att din läcka är att skjuta två skott med svaga par snarare än att vika för mycket på jobbiga femtegator.

 

Rivern är ju helt klart jobbig, där får du ju helt enkelt fundera på hur bluffbenägen din motståndare är. Jag kan se både viket och synen där.

 

jo frågar ju ocskå mig vad han ska syna med på den floppen som jag slår.

jag checkar ej bakom på turn dock utan framför. han har position på mig.

kan nog vara så att jag överspelar mina höga par kanske men jag tycker ofta jag viker dem för lätt också.

 

har svårt att veta tex när jag ska trebetta flopp med ett överpar och när jag ska vika eller syna.

problemet kommer ofta av att jag sitter med 2-3inköp numera och inte byter bord när jag vunnit för att bara ha 100bb vilket ju är mer lättspelat än när du och fi är djupa båda två.

 

 

ja rivern är ju det jobbbigaste kortet i leken, jag checkar framför och han lr ju betta tom och med stål där.

 

 

 

den här gången visade han A5 vilket jag tycker är verkligt märkligt spelat.

hålpipa+överkort(vilket kanske inte ens är levande).

vi hade i det här fallet 1 inköp var så han hade knappast odds att syna med hålpipan på floppen. vi har ca 1/4 av stacken inne på floppen.

när jag sen checka bakom sa han att det var lika bra att låtsas som han had enågot om han nu ändå synat ner.

 

känns som en väldigt tursam utveckling av handen för honom...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AA och QQ är två HELT olika historier här. Folk tänker ofta överpar som överpar. Det är ett gravt misstag. QQ bör spelas med vaksamhet - alltid. Lägg hellre in ett bet för lite än ett för mycket med den handen.

 

en bra poäng.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

spelar jag handen rätt då?

 

med facit i hand borde jag såklart synat river, ev bettat turn pga hans drag men det drag är ju svårt att sätta honom på.

så rätt att checka turn och sen checka river och se vad fi hittar på och eventuellt tjäna en slant på en inducerad bluff?

känns som att en K på turn borde vara ofarlig eller betyda KKK eller KJ?

 

 

 

vad gör ni i fis sits preflop i NL shorthanded när ni har position, fold eller syn med Ax efter reraise? beror ju på motståndare såklart men i allmänhet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du ska reraisa mer preflop om du ska reraisa (generellt sett är det inte ett spel jag föredrar, ens shorthanded, men om jag reraisar är det hårt och pga att jag vet att motståndaren är lös).

 

Utan read på fi hade jag bettat turn alla gånger. Mellan 1/2 och 2/3 pott är nog bra. Då kan du få syn av lite vad som helst som är sämre medan en bättre hand oftast höjer dig, och du kan lägga med gott samvete. Om fi bara synar, så checkar du över till honom oavsett rivern och därefter får du gå på omdöme. Hur snabbt bettar han, hur mycket osv? Det finns två sorters spelare (fiskar) mer eller mindre: de som bluffar högt och värdebetar lågt och de som värdebetar högt och bluffar lågt. Du får använda ditt omdöme för att resonera dig fram till vilken typ det är du har att göra med här.

 

Mot en halvhyfsad grinder är det här en helt annan fråga. Han kan ha synat din floppbet med lite vad som helst - men han har garanterat en hand (här finns bara ett drag egentligen - 45). För att maximera värdet mot dessa spelares HD, så checkar jag turn och bettar 2/3 pott på rivern. Chansen att du får syn av TT, 99, AJ är då större än om du direkt hade bettat turn igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du ska reraisa mer preflop om du ska reraisa (generellt sett är det inte ett spel jag föredrar, ens shorthanded, men om jag reraisar är det hårt och pga att jag vet att motståndaren är lös).

 

Utan read på fi hade jag bettat turn alla gånger. Mellan 1/2 och 2/3 pott är nog bra. Då kan du få syn av lite vad som helst som är sämre medan en bättre hand oftast höjer dig, och du kan lägga med gott samvete. Om fi bara synar, så checkar du över till honom oavsett rivern och därefter får du gå på omdöme. Hur snabbt bettar han, hur mycket osv? Det finns två sorters spelare (fiskar) mer eller mindre: de som bluffar högt och värdebetar lågt och de som värdebetar högt och bluffar lågt. Du får använda ditt omdöme för att resonera dig fram till vilken typ det är du har att göra med här.

 

Mot en halvhyfsad grinder är det här en helt annan fråga. Han kan ha synat din floppbet med lite vad som helst - men han har garanterat en hand (här finns bara ett drag egentligen - 45). För att maximera värdet mot dessa spelares HD, så checkar jag turn och bettar 2/3 pott på rivern. Chansen att du får syn av TT, 99, AJ är då större än om du direkt hade bettat turn igen.

 

ok bra inlägg. men höjer en bättre hand mig på turn? KJ, KK och JJ bör ju inte vara så rädda för utdragningar, är inte slowplay mer troligt isåfall? kanske AA höjer?

 

men ja svår situation utan read på fi.

 

en parentes: AJ slår mig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du ska reraisa mer preflop om du ska reraisa (generellt sett är det inte ett spel jag föredrar, ens shorthanded, men om jag reraisar är det hårt och pga att jag vet att motståndaren är lös).

 

Utan read på fi hade jag bettat turn alla gånger. Mellan 1/2 och 2/3 pott är nog bra. Då kan du få syn av lite vad som helst som är sämre medan en bättre hand oftast höjer dig, och du kan lägga med gott samvete. Om fi bara synar, så checkar du över till honom oavsett rivern och därefter får du gå på omdöme. Hur snabbt bettar han, hur mycket osv? Det finns två sorters spelare (fiskar) mer eller mindre: de som bluffar högt och värdebetar lågt och de som värdebetar högt och bluffar lågt. Du får använda ditt omdöme för att resonera dig fram till vilken typ det är du har att göra med här.

 

Mot en halvhyfsad grinder är det här en helt annan fråga. Han kan ha synat din floppbet med lite vad som helst - men han har garanterat en hand (här finns bara ett drag egentligen - 45). För att maximera värdet mot dessa spelares HD, så checkar jag turn och bettar 2/3 pott på rivern. Chansen att du får syn av TT, 99, AJ är då större än om du direkt hade bettat turn igen.

 

 

du reraisar inte med QQ preflop eller vad menar du!? reraisar inga händer pre eller bara KK och AA!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag reraisar med QQ. Men jag gör det inte särskilt gärna och inte särskilt ofta. En tight spelare kommer inte att syna min reraise med annat än AA, KK, AK, QQ eller möjligen JJ. Kanske är jag FR-skadad, men den HD:n ser inte ut att vara till min favör precis. Men visst reraisar jag med QQ, allra helst om jag spelat och vunnit de senaste händerna innan. Känner mig oftast inte bekväm i den situationen när fi callar bara.

 

Jag missade att river var J också. Då hade jag bara checkat ner helt. De flesta motståndare betalar nog inte av med någon hand som du slår. Kanske väljer han att bluffa bakom dig (oerhört korkat med en hand som TT eftersom den har showdownvalue och du bara har continuationbettat men det kan mycket väl hända i alla fall). Du får ta ställning till hans bet när den kommer, helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Här kommer mina 2 cent :)

 

Ingen av er spelade handen speciellt rationellt eller bra enligt min mening. Att han skrämde ur dig ur potten var det enda som jag anser vara snudd på bra spel.

 

Jag vet att många blir nojjiga med QQ pre-flopp, men AA och KK är så ovanliga att det är dumt att hela tiden oroa sig för det värsta. Statistiskt sett får du AA eller KK var 210:e hand, så det lönar sig inte att måla fan på väggen.

 

QQ skall spelas mycket aggresivt preflopp, för värdet på den handen minskar till 0 om en K eller A kommer på floppen.

 

Personligen hade jag spelat den mycket hårt pre-flopp för att slippa alla med låga kort (potensiella 2par om hela floppen är lägre än Q). Kommer A eller K så är du antagligen bränd ändå, så vad du vill är att a) skrämma bort låga draws och skitkort, och b) se till att om någon synar så skall du ha betalt.

 

Skulle jag bli re-raisad preflopp så skulle jag helt sonika gå helt in. Sitter han med AA eller KK så är det bara att se glad ut och betala av. Låt honom ta det jobbiga beslutet.

 

När floppen kommer och det inte ligger några A eller K så betta riktigt hårt. Det sista du vill är att han fångar en K eller A på turn eller river, och vill han ändå chansa på det så låt honom betala dyrt för det. Betta lika mycket som ligger i potten.

 

På turn när kungen kommer skulle jag betta samma summa igen (inte den nya storleken på potten, utan den gamla). Beroedne på motståndet så finns det egentligen bara 2 möjliga situationer. Om spelaren är bra så är jag antagligen trappad och förlorar mot ett set eller högre par (2p med dom skitkorten på bordet är inte sannolikt att dom callat med om du raisat bra pre-flopp). En dålig spelare kan ju calla med vad som helst, men antagligen sitter du mot en JX där X rimligtvis är ett klätt kort.

 

Spela aggresivt, det är det enda som betalar bra, och var inte överrädd med QQ. Det är en mcyket bra hand om man spelar den hårt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...