Gå till innehåll

Open-limpa i LP, djupstackad NL


bzkt

Recommended Posts

När jag spelar så existerar inte open-limp i sen position för mig. Jag håller mig till NLHE SH och jag open-limpar aldrig. Efter att ha läst "Theory and Practice of NL THe" av Sklansky, där han tar upp ett koncept att open-limpa i djupstackad NL kan vara korrekt att göra.

 

Eftersom blindsen i förhållande till stora poter i NL är väldigt små så är blindstölder inte lika viktigt i NL som i FL. Därför kan det vara mera korrekt att limpa först in med vissa händer för att tjäna pengar på motståndarnas misstag postflop.

 

Vad anser ni om det här, och vilka händer kan ni tänka er att göra det här med? Händer för stora poter som pp, sc? Vilka nivåer tycker ni det här kan appliceras på? Lägre eller högre nivåer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På lowstakes openlimpas det ju friskt och man kan väl göra det själv med t.ex. pp och sc om man tycker det är roligt. Motståndarna på dess nivåer stackar sig ju gärna med skithänder så det kan säkert finnas visst värde i det. Dessutom är dom inte nog uppmärksamma för att uppfatta vad du gör.

 

Problemet på högre nivåer är väl att fi ganska snabbt upptäcker vad du håller på med. Framförallt om du bara gör detta spelet med en viss typ av händer som pp eller sc. Ska du använda någon form av openlimp taktik här måste du openlimpa många olika händer och dessutom variera ditt spel de gånger någon höjer bakom. Ingen aning om hurvida det kan finnas något värde i att spela så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Bump.

 

 

Visst, blindstölder är inte lika viktiga som i FL, av naturliga skäl, men de är rättså viktiga i NL också. T.ex. har Pokey visat att 30% av hans bb/100 kommer från blindstölder (antar visserligen att den siffran skulle vara lägre för FR då man inte hamnar i stöldposition alls lika ofta).

 

Jag tycker att det stycket i NLHTP är lite luddigt skrivet. De säger t.ex. att "frequently limping is the correct play" i inledningen av texten, men i slutet säger de "sometimes", vilket jag tycker är rättså stor skillnad*.

 

Det de menar är att det oftast beror på 1) handen, om man har en draghand som J9 så vill man inte spela en pott som blir stor på flop och turn, eftersom den tjänar på att de beten är små och att riverbetarna är stora, samt 2) stackstorlekarna, om man själv eller bakomvarande spelare är korta (i exemplet i boken sitter fi på 60xbb) så vill man hålla nere potten med händer som får sämre implicita odds i en höjd pott.

 

Överlag tycker jag att räjs först in är överlägset bäst, men man bör alltså hålla utkik efter undantag (utan att för den skull bli lättläst).

 

*Antar att de menar att typ i vissa fall (t.ex. ovan beskrivna exempel) är det oftast korrekt att limpa först in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...