Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Denna tråden gäller främst midstakes SH.

Kör man ofta WA/WB-linjen kommer ens motståndare kunna semibluffa in i en utan att det kostar överdivet mycket.

Min fråga är lite kring hur man ska balansera WA/WB för att straffa semibluffar på ett lagomt sätt?

På floppen är man ofta even money OM man är före och har få outs OM man är efter.

Och vid turn så blir läget att om man raisar turn foldar de river. Synar man bara turn kommer de ofta bluffa river. Resultatet blir att försöka straffa dem vinner man lika mycket på om de missar men kostar mer om de prickar river.

Känns som en svår avvägning ibland på dragiga bord om fördelarna med WA/WB tar ut nackdelarna med att låta motståndaren semibluffa ostraffat.

Helt enkelt jag vill ha lite diskussion om hur man ska balansera. I vilka lägen(position, pottstorlek, outs för semibluffare, outs för en själv, etc) man ska välja WA/WB och när man ska slå om i de olika lägena.

Postad

Är inte hela poängen med WA/WB just att det är ett balanserat spel i genomsnitt? Det bästa sättet att straffa semi-bluffar är väl att inte vika ner sig? Att de betar in i en pott där du leder ser jag inte som något större problem.

Edit: att situationer skulle vara applicerbara på främst mid-stakes SH håller jag f.ö. för ganska otroligt. Det som är viktigt är ju vad spelarna runt bordet är för typ.

Postad
Är inte hela poängen med WA/WB just att det är ett balanserat spel i genomsnitt? Det bästa sättet att straffa semi-bluffar är väl att inte vika ner sig? Att de betar in i en pott där du leder ser jag inte som något större problem.

Edit: att situationer skulle vara applicerbara på främst mid-stakes SH håller jag f.ö. för ganska otroligt. Det som är viktigt är ju vad spelarna runt bordet är för typ.

för motståndaren blir resultatet att semibluff är lika billigt som checkcall men han tjänar pengar när man foldar.

WA/WB är Way Ahead / Way Behind. dvs man utgår från att man antingen är långt före eller långt efter och synar bara ner.

Postad
WA/WB är Way Ahead / Way Behind. dvs man utgår från att man antingen är långt före eller långt efter och synar bara ner.

Om jag inte mins fel så är/var linjen för WA/WB check-syn på flopp och turn och donk på river. Eftersom denna linjen är hyffsat lätt att läsa om man ser den flera gånger mot samma spelare är det oftare bättre att check-syna river också och plocka lite bluffar istället.

Postad

möjligt.

men situationerna uppkommer helt klart mer ofta i stealsituationer. stealsituationer uppkommer i sin tur oftare på tighta bord med få och aggresiva spelare i potten.

är en liten annan steal-mentalitet på midstakes SH, kring den jag vill diskutera. har ännu inte sett någon microlimit-hand där WA/WB har varit applicerbart. dels pga att det är fler spelare i potten, dels för att motståndarna inte viker sig lika lätt för en raise, dels för att motståndarna inte skjuter ett tredje skott i samma utsträckning.

därav att jag skrev ut det.

Postad

Om jag inte mins fel så är/var linjen för WA/WB check-syn på flopp och turn och donk på river. Eftersom denna linjen är hyffsat lätt att läsa om man ser den flera gånger mot samma spelare är det oftare bättre att check-syna river också och plocka lite bluffar istället.

ur pos kan man donkbeta river i vissa lägen ja.

i pos synar man bara ner.

kanske felaktig förenkling av mig, ville bara snabbt förklara ungefär vad det handlade om.

så kan vi diskutera ämnet nu istället för att bara förklara vad det handlar om?