Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Det finns ju väldigt mycket skrivet räknat och teoretiserat på hur man skall anpassa sitt spel när stackdjupet blir lågt i en vanlig (dvs NLT) SNG eller för den delen MTT. Där finns det ju också ett ganska uppenbart "vapen" man kan ta till när stackarna blir korta nämligen att gå all-in preflop.

Men jag spelar ju helst FL (antigen texas eller 7CS) och det finns ju även sådana SNGs och man får ju definitivt ett annat spel när stackarna börjar bli korta och hamnar i ett skede när CG poker inte är ideal.

Frågan är då när man behöver börja tänka drastigt annorlunda än CG och vilka anpassningar man behöver göra. Tycker själv jag ofta brukar tabba bort mig i dessa lägen.

Exempel 1: En FL7CS tiomanna SNG med 1500 i startstack där efter ett tag det är sex spelare kvar och man har en stack på 2500 (dvs ungefär medel) och limiten stigit till 300/600 med ante på 50 och bring in på 150.

Här kostar det ju i snitt 550 per varv i antes och bring in och spelar man en hand till rivern får man ju räkna med risken att hamna all-in. Däremot kan man ju inte bara trycka in keramiken direkt utan tvingas spela på åtminstonde ett par gator.

Vad skall man här göra för anpassningar av vilka händer man spelar och hur man spelar dom.

Exempel 2: En FLT tiomanna SNG med startstack 1500. Efter ett tag är det fem man kvar och jag är shortstacked med 1700 marker och limiten är 200/400 (dvs 100 och 200 i blinds, inga antes)

Hur desperat ska man vara här och på vilket sätt. Rimligtvis måste man spela hyffsat många händer för att inte mörka bort sig. Samtidigt blir man ju inte fullt potcommited direkt så fort man går med i en hand. (Man kan ju förutsätta att alla händer man spelar kostar minst 400 preflop, om det blir ohöjda potter spelar någon rätt så illa, eller?)

Blir ju väldigt trixigt hur man skall hantera händerna framför allt på floppen.

Någon som har några tankar om detta eller som läst något på nätet och kan länka?

/Bjorn

Postad

Tournament Poker av McEvoy tar väl upp turrestrategi för limitspel också. Har inte läst den och bara hört dålig kritik om den, så om det finns något användbart där kan jag inte säga.

Själv har jag nog inget vettigt att komma med, tyvärr... :?