Gå till innehåll

När vet man om man är besegrad med överpar?


emelie87

Recommended Posts

Hej på er!

 

Jag har spelat en hel del CG i dag och tycker jag spelar bra i istort sett alla situationer utan just när jag har ett högt PP på handen. Jag höjer pre-flop ca 4x BB och får några synare kanske 1-3 stycken vilket jag tycker är rätt lagom, eller?

 

När jag väl ser att floppen är rätt så ofarlig så bettar jag ut rätt mycket ändå för att inte låta någon dra för billigt på ett drag. Jag bettar väl ca 2/3pottbet-pottbet. När någon sedan re-raisar mig eller synar, vad ska jag göra då?

 

Det känns som jag då har allt för svårt för att släppa mina PP och till 80 % spelar dem hela vägen trotts att jag förlorar mer än jag vinner på det, mycket mer :shock:

 

Så frågan är alltså: När ska man egentligen lägga sina PP och känna sig nöjd med det istället för att hoppas på att de håller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

beror ju väldigt mycket på motståndare och på hur floppen ser ut...men om du check raise:ar och motståndaren donkar tillbaka med en re-reraise så ser de mindre bra ut...om du betar ut på en ofarlig flopp och motståndaren raisar så gör han de (troligtvis) av 2 anledningar

 

1 han tror att du betar ut "tom" med 2 överkort på ofarlig flop i syfte att stjäla potten

 

2 han har träffat bra och vill ha bra betalt..

 

här gäller inte korten eller matematiken, du får gå på känsla och reads hos motståndarna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det jobbiga med punkt två är att jag spelar fyra bord på en gång just nu och har därför knappt några reads alls känns det som. Men det kanske är bättre att ta det säkra före det osäkra då eller?

 

Kör du några trevliga statistikprogram? Typ poker office eller poker tracker poker ace HUD?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har spelat sng tidigare och tog upp mitt CG spelande igen för ca 10 dagar sedan för att få lite variation. Just nu tycker jag det är så roligt att jag kanske kommer stanna kvar ett par månader iaf :D

 

Jag har spelat ett eller två bord förrut men testade på fyra igår och tyckte inte det var några större problem. Känns ändå inte som man får spelbara kort så jätteofta efter som jag spelar rätt så tight.

 

Jag har därför inte några speciella erfarenheter av några som helst program! Kan man få tips på vilka som är bra mm. det kanske finns några bra trådar ni kan länka till...

 

Ingen som har några fler tankar kring överpar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det jobbiga med punkt två är att jag spelar fyra bord på en gång just nu och har därför knappt några reads alls känns det som. Men det kanske är bättre att ta det säkra före det osäkra då eller?

 

 

kanske spela färre bord då? är väl roligare att kunna läsa sina motståndare än att nutgrinda och definitivt mer utvecklande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo det kan ju hända, känns bara som jag inte orkar koncentrera mig på att titta när andra spelar ändå utan surfar eller gör nått annat. Det kanske är nått fel på min inställning men det verkar som det lättaste sättet att tjäna pengar snabbt är att multitabla...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du ska göra är att spela shortstack poker så kommer det att gå bättre för dig utan att du behöver ändra något i din spelstil.

 

Ja, kanske man borde prova, det känns bara som man hör överallt ifrån att det är bäst att köra med fulla inköp för då vinner man mest. Är det inte så :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att spela med shortstack gör ditt beslut enklare, oftast så är det ju allt eller inget rätt snabbt. Problemet är ju att ett par uppdubblingar gör att du inte är short längre och måste ändra stil eller byta bord.

 

Om du fokuserar på borden (eller använder statistikprogram) så kan du få den edge som gör att djupa stackar är mer vinstgivande, men pengarna rullar inte in av sig själva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gällde frågan om höga pocketpar. Generellt så vinner man många relativt små potter med dem men de gånger potterna blir jättestora har fi oftast en bättre hand. Om du spelar med en mindre stack så kommer du att vinna ungefär lika mycket men förlora mindre eftersom potterna inte kan bli jättestora då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo det kan ju hända, känns bara som jag inte orkar koncentrera mig på att titta när andra spelar ändå utan surfar eller gör nått annat. Det kanske är nått fel på min inställning men det verkar som det lättaste sättet att tjäna pengar snabbt är att multitabla...

Det är stor skillnad på att multitabla 5bord VS surfa o spela 2st, tro mig när tilten kommer så skiter du i allt vad read heter och går allin mot ubertightnisse som sitter på AA och du har tPTK. men du kanske inte har damp förresten? :roll:

 

jag brukar ladda ner porr samtidigt som jag spelar, det går bäst då samtidigt som jag spelar max 2 SH bord

 

ett överpar är aldrig bättre än en bättre hand, att veta när man är slagen mot ett högre överpar går i korthet inte att veta, så om du spelar för hela stacken med överpar så är nog inte hela buyin det ultimata spec. för multitabling utan read

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent spontant tycker jag du skall höja lite mer än 4 bb om så många synar och du inte vet hur du skall spela det. Sitter du i sen position och några har limpat kan du prova att göra det enkelt för dig och gå all in. Förhoppningsvis synar någon. Vet inte riktigt hur synkåta de är på sådana bets på NL25, men förhoppningsvis får du ju syn av händer som du leder stort mot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tre spelare är alltid jobbigt att vara uppe mot. Jag försöker höja så att jag får med mig 1-2 till floppen.

 

Sen går det väl inte att säga något generellt om vad du ska göra när du betar ut på floppen och blir raisad. Det beror ju på hur ofta du continuation betar, om andra spelare kan tänkas reraisa som semibluff, stackdjup etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent spontant tror jag man är uppe mot set ganska ofta efter att fi limp-callat preflop, synar/höjer CB på flop, och börjar kötta på turn. Detta förutsatt att man inte har en read på FI som tyder på något annat.-

 

japp. limpcall+checkraise på flopp och pang på turn, the weak players guide to telling you he has a set.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan du ställer är ungefär lika lätt att besvara som frågan "hur skall jag göra för att skapa fred på jorden". Det finns många teorier men inget säkert svar. Alla som spelar poker gör fel val många gånger i denna situation, och det får man helt enkelt leva med.

 

Flera innan mig har pratat om reads och liknande. Det är livsviktigt i en sådan här situation. Men man kan även kolla på floppens struktur, som kan ha viss betydelse.

 

Säg att du sitter i tidig position, höjer 4bb med AA får en synare.

Floppen kommer

 

Kh Tc 3c

 

Ovanstående flop är en väldigt dragvänlig flopp som mycket väl kan ha träffat en preflopsynare. Det är ganska vanligt att han/hon har ett färg eller stegdrag. Det du måste fråga dig är då. Hur stor är sannolikheten att fienden har träffat något, som är sämre än din hand, men ändå träffat. På ovanstående flop kan fienden mycket väl träffat något, men du leder iallafall. Skulle jag bli reraisad på en sådan här flopp så kan jag mycket väl tänka mig gå all in. Fienden kan sitta med lägre par, med färgdrag eller med stegdrag. Sannolikheten att fienden sitter med triss är inte jättehög.

 

Om vi däremot tar samma situation men floppen däremot kommer

 

 

Th 6c 2s

 

Här finns inget färgdrag och inget bra stegdrag heller. Skulle jag beta in i en sådan flopp och få en reraise på mig så ställer jag samma fråga som innan. Vad kan fienden ha träffat? Här blir svaret med stor sannolikhet en triss med 99, 55 eller 22 på handen preflop. Därför så skulle jag vara mycket försiktigare och kanske mer belägen att lägga en sådan här hand.

 

Bara några tankar från mig. Sedan blir det ju mer intressant när man kommer upp i högre nivå, får den andra floppen, och fienden tänker saker som. Jag vet att du vet att jag bara skulle rerasia med triss här. Därför så reraisar jag fast jag inte har triss eftersom jag vet att du vet att jag bara skulle rerasisa med triss. Då kommer du att lägga dig.

 

lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan du ställer är ungefär lika lätt att besvara som frågan "hur skall jag göra för att skapa fred på jorden". Det finns många teorier men inget säkert svar. Alla som spelar poker gör fel val många gånger i denna situation, och det får man helt enkelt leva med.

 

Flera innan mig har pratat om reads och liknande. Det är livsviktigt i en sådan här situation. Men man kan även kolla på floppens struktur, som kan ha viss betydelse.

 

Säg att du sitter i tidig position, höjer 4bb med AA får en synare.

Floppen kommer

 

Kh Tc 3c

 

Ovanstående flop är en väldigt dragvänlig flopp som mycket väl kan ha träffat en preflopsynare. Det är ganska vanligt att han/hon har ett färg eller stegdrag. Det du måste fråga dig är då. Hur stor är sannolikheten att fienden har träffat något, som är sämre än din hand, men ändå träffat. På ovanstående flop kan fienden mycket väl träffat något, men du leder iallafall. Skulle jag bli reraisad på en sådan här flopp så kan jag mycket väl tänka mig gå all in. Fienden kan sitta med lägre par, med färgdrag eller med stegdrag. Sannolikheten att fienden sitter med triss är inte jättehög.

 

Om vi däremot tar samma situation men floppen däremot kommer

 

 

Th 6c 2s

 

Här finns inget färgdrag och inget bra stegdrag heller. Skulle jag beta in i en sådan flopp och få en reraise på mig så ställer jag samma fråga som innan. Vad kan fienden ha träffat? Här blir svaret med stor sannolikhet en triss med 99, 55 eller 22 på handen preflop. Därför så skulle jag vara mycket försiktigare och kanske mer belägen att lägga en sådan här hand.

 

Bara några tankar från mig. Sedan blir det ju mer intressant när man kommer upp i högre nivå, får den andra floppen, och fienden tänker saker som. Jag vet att du vet att jag bara skulle rerasia med triss här. Därför så reraisar jag fast jag inte har triss eftersom jag vet att du vet att jag bara skulle rerasisa med triss. Då kommer du att lägga dig.

 

lycka till

 

Tack för kloka flera kloka tankar :)

 

Jag vill lära mig att ta mina beslut i från kloka analyser och ibland gör jag också det... det känns bara som jag allt för ofta blir kär i en hand och spelar den aggressivt trots att jag till 99% vet att jag är slagen. Fy mig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...