Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej alla glada, kommer om runt 10 dar släpa ner min bleka kropp till Malmö & Halmstad, Ankommer till malmö fredag den 19de runt 13:00, hade tänkt att spendera den dagen mitt att inhandla sprit i vårat grannland (Danmark), eller möjligtvis i Tyskland.

Nu till mina frågor:

1: Hur pass mycket skiljer det i pris mellan Danmark & Tyskland (prisexempel är välkomna)?

2: Om man lämnar malmö vid 13:30 tiden för att åka fram o tillbaka till Tyskland hur mycket tid får jag räkna med att lägga ner.

3. I ett ekonomiskt perspektiv, säg att jag har tänkt att handla för runt 2000:- tjänar jag mer på att bara åka till Danmark och handla dyrare, än om jag åker till Tyskland och handlar billagare, men kommer göra av med mer sopa och eventuell båt o dyl.

Tacksam för alla svar.

Ps: Ska nästan bara ha Sprit, pga platsbrist i bilen så kommer en massa ölflak inte vara aktuellt.. ds

Postad

1: Hur pass mycket skiljer det i pris mellan Danmark & Tyskland (prisexempel är välkomna)?

Just sprit skiljer det ganska mycket pa. Sarskilt "fulsprit" som t.ex Jelzin och Brok'n'Roll.

Har tyvarr inga prisexempel men det ar bara att googla pa bordershopparna.

2: Om man lämnar malmö vid 13:30 tiden för att åka fram o tillbaka till Tyskland hur mycket tid får jag räkna med att lägga ner.

Ar lite osaker har men jag tror det ror sig om ca 4 timmar enkel till Puttgarden.

3. I ett ekonomiskt perspektiv, säg att jag har tänkt att handla för runt 2000:- tjänar jag mer på att bara åka till Danmark och handla dyrare, än om jag åker till Tyskland och handlar billagare, men kommer göra av med mer sopa och eventuell båt o dyl.

Du tjanar mer pa att aka till Tyskland tror jag. Beror val lite pa hur mycket bilen drar. ;)

Postad
I Puttgarden (Tyskland alltså) har jag för mig man betalade ca 80 DKK för en sjuttis fulvodka.

Låter på tok för mycket. I livsmedelsbutikerna i Berlin är spriten billigare än så, och Puttgarten ska väl vara det billigaste i Tyskland (det är ju konceptet)?

Postad
Vem fan vill dricka fulvodka? Det smakar ju koskit...

Ja, känns lite som att det är fel ände att spara in på i alkoholistgemet. När man väl köper alkohol billigt så kan man ju kosta på sig lite kvalité. Särskilt som det är den som tenderas att användas till förfesten, vilket i stort sett är sista tillfället på kvällen man känner skillnad på Lagavulin och thinner så man kan dra nytta av det där lilla extra.

Postad
Vem fan vill dricka fulvodka? Det smakar ju koskit...

Ja, känns lite som att det är fel ände att spara in på i alkoholistgemet. När man väl köper alkohol billigt så kan man ju kosta på sig lite kvalité. Särskilt som det är den som tenderas att användas till förfesten, vilket i stort sett är sista tillfället på kvällen man känner skillnad på Lagavulin och thinner så man kan dra nytta av det där lilla extra.

Jag passade givetvis på att vittja whiskyhyllorna i Puttgarden.

Lite lustigt blev det då jag kom hem och kollade upp min Ardbeg Uigedail och insåg att jag betalade mer i danska för den än vad den kostar i svenska på systemet :) Som tur var dock de andra flaskorna rejält mycket billigare.

Postad

Hm okej, tack för alla svar=) med lite blandade tips=)

Fulsprit är inte aktuellt, utan planen var mer att köpa 5-6 "vanliga" vodkor (Smirnoff, Absolut & Finlandia typ, nån Level vodka, nån Glenfiddich / Laprohgig (stavning:)..?) samt några najsa tillbehör (likörer, nån bacardi smaksatt och dyl.

Jag tycker som vissa nänmde att det verkar vara ganska onödigt att åka ner till tyskland, med tanke på tid och bensin och dyl. Men om det skiljer mer än 40-50% kan det ju vara värt det, men det har jag svårt att tänka mig att det gör..

Hur som helst tack för alla svar!