morberg Postad 14 December , 2004 Rapport Postad 14 December , 2004 Jag har spelat 4-5 sessioner NL totalt, FL i ca. en månad. Allt med låga limits. Nu sitter jag på Prima tillsammans med 9 andra med blinds på $0.05 /$0.10. Stämningen runt bordet Det lilla jag har sett är väldigt vilda västern. Folk har satt all-in pre-flop med 66 på hand och förlorat rubbet. Inköpet är på $10 och stackarna ligger mellan $2 och $15. Jag har ~$8. Pre-flop Hero is BB and is dealt Q Q SB posts 0.05, BB posts 0.10, Hero calls, UTG+1 folds, UTG+2 calls, MP1 calls, MP2 calls, MP3 raises 0.10, CO calls, Button folds, SB calls, BB calls, Hero raises $1, UTG+2 calls, MP1 folds, MP2 calls, MP3 calls, CO folds, SB calls, BB folds. Hade egentligen planerat att lägga in 0.40 i potten från början för att skrämma bort lite folk efter mig, men spelade på flera bord och råkade syna i stället. När potten sen kom tillbaks med $1.20 höjde jag ungefär pott. Det som skulle varit en raise blev en limp-reraise. Kanske inte så tokigt. Något för många som gick med för att jag ska vara riktigt bekväm med QQ, men ingen som har visat någon direkt styrka. Jag tror knappt att någon sitter med pocketpar, inte ens låga. Flop [3 5 7 ] (Pott = ~$5) Hero bets $5, UTG+2 folds, MP1 All-in ($5.25), MP2 folds, SB folds, Hero calls. Kanske färdig stege samt färgdrag. Möjligt triss om någon satt på låga PP. Jag bettar pott för att förstöra oddsen för draghänder. Stackarna hos MP2 och SB täcker min. Turn [T ] River [T ] Results MP1 shows Jd4d and wins $16.25 with a flush. Pokerstove Efter flopp ger mig poker stove 58% mot 42% för MP1. Frågeställningar Vad har ni att säga om handen? Bortsett från limp-reraisen i början (vilket som sagt var mer avancerat än jag tänkt mig), hur ska den spelas? Hade det varit bättre att öppna med ~4BB, eller blev det kanske bättre med denna varianten pre-flop? Vad är korrekt agerande på flop? Ska jag betta så hårt, eller hålla igen lite mer? Citera
morberg Postad 16 December , 2004 Författare Rapport Postad 16 December , 2004 Jag är så fräck att jag knuffar upp frågan. Jag har lagt ner mitt NL-spel i avvaktan på ett svar här eftersom jag vill veta om jag är helt snett på det och behöver läsa på lite till innan jag spelar mer eller om det bara är att köra på. Min hypotes är att jag spelar rätt. Citera
Fadeh Postad 16 December , 2004 Rapport Postad 16 December , 2004 Du slängde in dina pengar med ditt överpar och nån synade med flushdraw. Vad är konstigt med det? Citera
Morbo Postad 16 December , 2004 Rapport Postad 16 December , 2004 Du spelar rätt, MP1 spelar nästan rätt, finns inte så mycket att säga. Citera
morberg Postad 16 December , 2004 Författare Rapport Postad 16 December , 2004 Du slängde in dina pengar med ditt överpar och nån synade med flushdraw. Vad är konstigt med det? Ingenting hoppas jag, men eftersom jag inte spelat NL mer än några gånger så vet jag inte. Tog jag i för mycket när jag bettade pot på flop, eller var det ok? Citera
Fadeh Postad 16 December , 2004 Rapport Postad 16 December , 2004 Generellt när man möter 5 motståndare så brukar inte oförbättrad QQ räcka. Har inget belägg för det men det är min känsla i alla fall. Men du måste ju betta. Sen att ingen floppat 2par/set denna gången får du väl vara glad för, men man har inte vunnit handen automatiskt för det. När man spelar höga par vill man möta få spelare, nu vet jag inte vad du hade för känsla av bordet och hur du sett folk agera mot högre preflopraisar innan. Men om du sett att 5 följer med på en 1$ raise så måste du höja mer preflop. Sen tror jag att på dessa nivåer är det bara och vänta på att träffa floppen bra och sen dra in pengarna för att jag tror folk har en benägenhet att syna lite för mycket på de nivåerna. Kommer till exempel själv igår när jag byggde en 18*maxbuyin stack på 0,05/0,1 när jag knappt kunde reglerna. Citera
Nickefik Postad 16 December , 2004 Rapport Postad 16 December , 2004 På de lägre borden finns det många spelare som inte tvekar att spela hårt när de har flushdraw efter floppen. Med två kort kvar så tycker de att chansen att få färg är ENORM! Jag har märkt att det bästa är ifall man kan se turn-kortet, och har de inte fått färgen då kan man beta hårt för att driva ut dem. De brukar inte vara lika villiga att syna med bara ett kort kvar att se på. I ditt fall så gick personen all in efter floppen. Frågan är då om du verkligen ska syna den eller inte. Med 9 outs och två kort kvar att se så är det ungefär 35 % chans att färgen går in. Men har spelaren dessutom ett overcard så ökar hans vinstchans. I värsta fall har spelaren ett overcard och dessutom 3 vilket gör att spelaren har hela 14 outs, och skulle då vara en favorit. Mest troligt är du favorit i ett sånt här läge, frågan är mer om man är beredd att ta chansen. Det blir större variationer i din bankroll om man synar dessa spel, men i längden är det vinstgivande. Det bästa är som sagt ifall de inte går all in, utan bara höjer. Sen ifall turn-kortet inte hjälper spelaren kan du beta lite hårdare. Citera
morberg Postad 16 December , 2004 Författare Rapport Postad 16 December , 2004 I ditt fall så gick personen all in efter floppen. Frågan är då om du verkligen ska syna den eller inte. Jag började med ett pot-bet som i princip tvingade honom all-in för att syna. Jag behövde bara lägga till 0.25 till de 5 jag redan stoppat in för att syna hans all-in; det beslutet var inte svårt att ta. Det bästa är som sagt ifall de inte går all in, utan bara höjer. Sen ifall turn-kortet inte hjälper spelaren kan du beta lite hårdare. Jag talar först i denna handen. Menar du att jag borde checkat och gett färgdraget (och ytterligare tre spelare som la sig för mitt bet) ett gratiskort för att sen betta om färgen missar på turn? Citera
Nickefik Postad 16 December , 2004 Rapport Postad 16 December , 2004 Jag talar först i denna handen. Menar du att jag borde checkat och gett färgdraget (och ytterligare tre spelare som la sig för mitt bet) ett gratiskort för att sen betta om färgen missar på turn? Nej, absolut inte! Färgdraget ska aldrig få gratiskort. Vad jag menade att man inte bör beta för mycket heller, så att spelaren med färgdraget blir all in. Många gånger tar de sina chanser då och går all in med två kort kvar att se. Jag har märkt att det är bättre att göra ett högt bet, men inte så att färgdraget hamnar all in. Om sen turn-kortet inte hjälper färgdraget kan du beta igen, och högre om du så vill. Egentligen är det ju inget fel i att hamna all in mot ett färgdrag, men det är bättre ifall man kan undvika att hamna all in tidigt i en situation där man inte är en jätte favorit. Efter turn-kortet ökar dina chanser rejält att vinna och kommer kortet som fyller färgen kan du undvika att förlora massa cash. I den pot som du spelade kunde du nog kanske inte göra så mycket annat med tanke på hur mycket cash de andra hade. Citera
Recommended Posts