Gå till innehåll

PokerOffice/PokerTracker = fusk?


jaha

Recommended Posts

en tråd om bottar på Partypoker nu.

 

tycker det är ganska intressant att så många samtidigt som de (naturligtvis) tycker bottar är fusk själva använder pokeroffice och liknande program.

 

rätta mig om jag har fel, men dessa program för väl statistik över sina motspelare, hur ofta de ser floppen, osv.

 

poker går ut på att läsa sina motspelare genom att komma ihåg sådana saker.

är det då inte fusk att ha ett program som berättar det för en? jo naturligtvis.

 

vad är egentligen skillnaden i förlängingen mellan ett program som berättar allt för dig och ger dig ett val typ:

recommend

90% raise 200

7 % call

3 % fold

 

mot att programmet själv tar det sista beslutet och inte bara räknar ut det?

 

nej, tyvärr är de flesta pokerspelare fuskare i mina ögon.

 

 

en helt annan sak är att ha ett program som håller reda på ens egna vinster och förluster och räknar ut tex ens vunna bb/100händer.

 

men pokerooffice/tracker allt vade de heter gör väl både och?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden är att det ena programmet klassas som fusk av sajten, medans pokeroffice/pokertracker inte gör det.

 

Om vi ska börja spekulera om varför så är skillnaden glasklar för mig, ett program kan inte tilta. Hur många här tar rätt beslut baserat på siffrorna som visas när man vill ta tillbaka markerna turputten i stol 5 vann med sitt skitiga färgdrag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om att program som samlar information om andra spelare och för statistik är fusk och tycker att det borde förbjudas. Poker skall spelas på lika vilkor och fortsätter denna utveckling med program som ger tips efter information om andra spelare så kommer nog pokern att förlora på det i längden och pokerbommen dö ut. hoppas verkligen att pokern är här för att stanna men att alla program som för statistik om andra spelare förbjuds så poker förblir ett spel där skicklighet avgör.

 

PO kanske inte samlar info om andra spelare? Ett program som samlar statistik om hur man själv spelar är så klart helt ok. Men inte som samlar info och för statistik om andra spelare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden är att det ena programmet klassas som fusk av sajten, medans pokeroffice/pokertracker inte gör det.

 

Om vi ska börja spekulera om varför så är skillnaden glasklar för mig, ett program kan inte tilta. Hur många här tar rätt beslut baserat på siffrorna som visas när man vill ta tillbaka markerna turputten i stol 5 vann med sitt skitiga färgdrag?

 

det är en skillnad men det gör inte det andra till mindre fusk...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om att program som samlar information om andra spelare och för statistik är fusk och tycker att det borde förbjudas. Poker skall spelas på lika vilkor och fortsätter denna utveckling med program som ger tips efter information om andra spelare så kommer nog pokern att förlora på det i längden och pokerbommen dö ut. hoppas verkligen att pokern är här för att stanna men att alla program som för statistik om andra spelare förbjuds så poker förblir ett spel där skicklighet avgör.

 

tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är inte menat som en dryg kommentar; jag undrar bara hur ni ställer er till detta:

 

Säg att jag sitter och spelar live. Jag anteckar allting som händer i en anteckningsbok. Jag har en lista på samtliga spelare där jag skriver hur många händer de spelar, hur ofta de går från flop-turn osv (exakt samma sak som PO). Mycket antecknande blir det, men säg att man gör detta. Är det okej? Var går gränsen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är inte menat som en dryg kommentar; jag undrar bara hur ni ställer er till detta:

 

Säg att jag sitter och spelar live. Jag anteckar allting som händer i en anteckningsbok. Jag har en lista på samtliga spelare där jag skriver hur många händer de spelar, hur ofta de går från flop-turn osv (exakt samma sak som PO). Mycket antecknande blir det, men säg att man gör detta. Är detta okej? Var går gränsen?

 

grejen är ju att du då gör det själv. så länge du inte förhindrar spelet är det väl ok. men man skulle ju aldrig hinna anteckna allt pokeroffice gör själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåt som inte klassas som fusk av siten och som alla kan använda kan ju inte vara fusk. Samma förutsättningar för alla.

 

man kan väl tänka själv och ha en egen moral?

 

dopning är ok om det tillåts?

 

Klart det är ok om det tillåts. Varför skulle det inte vara det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej, tyvärr är de flesta pokerspelare fuskare i mina ögon.

 

De flesta? Kan väl inte vara särskilt många % av den stora massan som använder pokeroffice/pokertracker,eller har jag fel?

 

Angående om det är fusk eller inte så tycker jag att det är borderline så länge programet samlar in information,man tar väl besluten själv med ovanstående program i alla fall?

Program som tar besluten själva (bottar) är solklart fusk IMO.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej, tyvärr är de flesta pokerspelare fuskare i mina ögon.

 

De flesta? Kan väl inte vara särskilt många % av den stora massan som använder pokeroffice/pokertracker,eller har jag fel?

 

Angående om det är fusk eller inte så tycker jag att det är borderline så länge programet samlar in information,man tar väl besluten själv med ovanstående program i alla fall?

Program som tar besluten själva (bottar) är solklart fusk IMO.

 

men det är ju den diskutionen jag vill ha, var går gränsen. lite vagt att så länge du bara klickar typ Ok så är det inte fusk även om programmet fortfarande gör allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåt som inte klassas som fusk av siten och som alla kan använda kan ju inte vara fusk. Samma förutsättningar för alla.

 

man kan väl tänka själv och ha en egen moral?

 

dopning är ok om det tillåts?

 

Klart det är ok om det tillåts. Varför skulle det inte vara det?

 

du tycker alltså att doping ska tillåtas? naturligtvis är det ej fusk att använda det om det är tillåtet. samma emd pokeroofice.

 

poängen är väl att det borde vara förbjudet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är inte menat som en dryg kommentar; jag undrar bara hur ni ställer er till detta:

 

Säg att jag sitter och spelar live. Jag anteckar allting som händer i en anteckningsbok. Jag har en lista på samtliga spelare där jag skriver hur många händer de spelar, hur ofta de går från flop-turn osv (exakt samma sak som PO). Mycket antecknande blir det, men säg att man gör detta. Är detta okej? Var går gränsen?

 

grejen är ju att du då gör det själv. så länge du inte förhindrar spelet är det väl ok. men man skulle ju aldrig hinna anteckna allt pokeroffice gör själv.

 

Jodå, bara ta stödnoter under sessionen, och sätta sig med handhistoriken efteråt och fylla på det som saknas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är inte menat som en dryg kommentar; jag undrar bara hur ni ställer er till detta:

 

Säg att jag sitter och spelar live. Jag anteckar allting som händer i en anteckningsbok. Jag har en lista på samtliga spelare där jag skriver hur många händer de spelar, hur ofta de går från flop-turn osv (exakt samma sak som PO). Mycket antecknande blir det, men säg att man gör detta. Är detta okej? Var går gränsen?

 

grejen är ju att du då gör det själv. så länge du inte förhindrar spelet är det väl ok. men man skulle ju aldrig hinna anteckna allt pokeroffice gör själv.

 

Jodå, bara ta stödnoter under sessionen, och sätta sig med handhistoriken efteråt och fylla på det som saknas.

 

 

skillnaden är ju fortfarande att du gör det själv isåfall.

 

men dra gränsen mellan fusk och hjälp själv...

 

du säger enbart tilt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men det är ju den diskutionen jag vill ha, var går gränsen. lite vagt att så länge du bara klickar typ Ok så är det inte fusk även om programmet fortfarande gör allt.
Programmen tar inga beslut, du spelar fortfarande själv.

 

Om 5/100 använder liknande program så är det högst 2 av dom 5

som kan använda programmen i någon vidare utsträckning , dvs förbättra sitt spel och utvecklas. Ok, "problemet" är inte speciellt utspritt men det gör det mer tillåtet om det nu skulle anses som fusk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad är egentligen skillnaden i förlängingen mellan ett program som berättar allt för dig och ger dig ett val typ:

recommend

90% raise 200

7 % call

3 % fold

 

mot att programmet själv tar det sista beslutet och inte bara räknar ut det?

 

Jag tror att du har missuppfattat hur PO/PT fungerar. Den rekommenderar inte ett jota, den presenterar bara statistik (som för övrigt inte är 100% korrekt/tillförlitlig), sedan är det upp till spelaren att avgöra vad han ska göra med den statistiken. Det är inte som att ha Poki eller Fill Ajvi sittande bredvid, viskande i ditt öra vad du ska göra. Du måste alltså vara en duktig och kunnig spelare för att veta hur du ska tillämpa den här informationen, hur som är bäst att agera mot olika typer av motståndare, i olika situationer, hur du exploaterar deras svagheter och undviker deras styrkor, hur du bäst representerar en viss typ av hand när du bluffar, hur du får mest värde ur dina bra händer, hur du minimerar förluster med marginella händer o.s.v.o.s.v.

 

Sedan håller jag iofs med om att PO/PT är mer gränsfall än vad somliga tycker, men att det skulle vara fusk tycker jag absolut inte. Alla mina motståndare får jättegärna sitta med PO/PT, jag har inga problem med det, för det hjälper dem inte att spela särskilt mycket bättre poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det är PO/PT ett verktyg för att inte tappa allt för mycket edge då du spelar flera bord. Sitter jag med ett eller två bord så har jag inte stor hjälp och statsen blir mest i vägen. Det är ett problem i sig eftersom det ger vinnande spelare en möjlighet att spela på fler bord men det är inte så att jag i en HU match får något extra övertag med hjälp av PT.

 

Det här är inget egentligt inlägg i debatten (jag vet faktiskt inte själv var jag står), utan mer för att folk som inte vet vad PT/PO gör ska få en lite bättre bild.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad är egentligen skillnaden i förlängingen mellan ett program som berättar allt för dig och ger dig ett val typ:

recommend

90% raise 200

7 % call

3 % fold

 

mot att programmet själv tar det sista beslutet och inte bara räknar ut det?

 

Jag tror att du har missuppfattat hur PO/PT fungerar. Den rekommenderar inte ett jota, den presenterar bara statistik (som för övrigt inte är 100% korrekt/tillförlitlig), sedan är det upp till spelaren att avgöra vad han ska göra med den statistiken. Det är inte som att ha Poki eller Fill Ajvi sittande bredvid, viskande i ditt öra vad du ska göra. Du måste alltså vara en duktig och kunnig spelare för att veta hur du ska tillämpa den här informationen, hur som är bäst att agera mot olika typer av motståndare, i olika situationer, hur du exploaterar deras svagheter och undviker deras styrkor, hur du bäst representerar en viss typ av hand när du bluffar, hur du får mest värde ur dina bra händer, hur du minimerar förluster med marginella händer o.s.v.o.s.v.

 

Sedan håller jag iofs med om att PO/PT är mer gränsfall än vad somliga tycker, men att det skulle vara fusk tycker jag absolut inte. Alla mina motståndare får jättegärna sitta med PO/PT, jag har inga problem med det, för det hjälper dem inte att spela särskilt mycket bättre poker.

 

 

jag vet att PO ej funkar så. mitt exempel var bara en frågeställning, var går gränsen. om PO hade gjort sådana rekommendationer, vad hade ni tyckt då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...