Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hallå allesammans igen! :) Nu har jag börjat lira lite och har bestämt mig för att bli en vinnande spelare med EV+!!! Men jag har lite problem. Det är såhär att när jag sätter mig ner vid ett bord så känner jag ett välbehag och en känsla av att jag kommer lira kontrollerat och vinnande. (-Åh nej! Inte ett såntdär "jag tiltar" inlägg igen va? - Nä, fortsätt läsa!) Det börjar bra, jag kan inte komma ihåg när jag senast tiltade, eller jo, men det var jättelänge sen! Jag brukar plussa 1-3 dollar efter ett tag, lirar NL10 (0.05/0.10), men efter det så är det som om Göran Person står vid bordet och drar varenda cent som jag har överskridande 14 dollar. Det går bara inte. Det enda som händer är att jag kommer ner ett par dollar när jag betar ut starkt och sedan antingen lägger mig eller förlorar showdown. Då tar det en halvtimme innan jag är tillbaks på toppen igen. Då brukar jag sluta eumed att det inte går längre.

Då undrar jag vad jag kan göra för fel!?

Jag spelar tight, ingen tilt, mot lösa snubbar (mestadels, annars lite lösare), jag har inget problem att beta på, jag varierar mitt spel lite, men inte allt för mycket. Det är det possitiva. Dock så räknar jag inte odds, jag uppskattar dom. Jag kan inte komma på något mer drastiskt fel jag gör men jag antar att det är ganska allvarligt. Jo, nu kom jag på det. Jag vågar sällan beta på rivern om korten har kommit i stil med:

Knappen (jag): Th, Jh

GöranPerson: ? ?

Flop: Jd, Jc, 2d

Jag betar ut ganska hårt, hellre en fold än att jag blir orolig för drag osv. (Är det dumt att tänka så? Jag menar, i nolimit kan jag ju göra oddsen dåliga för hans del.)

Göran synar lite tveksamt.

Turn: 5d

Jag betar hårt igen. Jag kan ju inte anta att han drar till det suckerdraget? Eller? (jag vet inte om det är bra eller dåligt)

Göran blixtsynar.

River: 7h (tänkte först skriva Tc men kom på att jag då hade fått en kåk :P)

Jag vågar i detta läge inte dra på utan jag checkar.

Göran checkar.

jag vinner men tror han hade synat min bet... gör jag fel som inte vågar gå ut så hårt?

Om han betar tillbaka så beror det på mot vem jag spelar mot om jag lägger mig eller inte!

Postad

Du kanske tar fler risker och spelar lite extra kort utan att du direkt tänker på det när du känner att du har råd med det, och de andra spelarna kanske visar lite mer respekt för dig när de ser att du vunnit mycket och spelar bara bättre händer mot dig då eller nåt.

Du kanske ska prova att byta bord när du kommit upp i mycket pengar och sätta dig med en mindre summa där och se om det funkar bättre. :)

Postad
Du kanske tar fler risker och spelar lite extra kort utan att du direkt tänker på det när du känner att du har råd med det, och de andra spelarna kanske visar lite mer respekt för dig när de ser att du vunnit mycket och spelar bara bättre händer mot dig då eller nåt.

Du kanske ska prova att byta bord när du kommit upp i mycket pengar och sätta dig med en mindre summa där och se om det funkar bättre. :)

Jo, men problemet är att det är inte så mycket pengar. max 15 dollar med maxinköp 10.

Detdär med att känna att jag har råd tror jag inte att jag gör. Men kanske, ska ha det i åtanke nästa gång jag lirar, kanske ger något resultat.

Att byta bord tycker jag inte om. Det känns som att man undviker att avancera då utan bara lirar för att klå småfisk... mitt mål är att komma upp i NL50 till jul. Då tror jag att man måste klara konfrontationer utan att byta bord direkt.

Postad
Att byta bord tycker jag inte om. Det känns som att man undviker att avancera då utan bara lirar för att klå småfisk... mitt mål är att komma upp i NL50 till jul. Då tror jag att man måste klara konfrontationer utan att byta bord direkt.

Spelar du för att vinna pengar?

Vill du vinna pengar så rikta in dig på de sk.småfiskarna, de finns på NL50 borden oxå.

Postad

mina allmänna tips:

du höjer antagligen för mycket preflop med AA. ett misstag många gör med AA. du vill helst ha så många som möjligt med i potten när du sitter med detta oslagbara monster så gör en miniraise bara, då håller du dessutom nere potten de gånger de ej är oslagbara.

tänk att du har 22 om floppen kommer 2-2-K. du hoppas då någon sitter med KK får du har då ett väldigt bra tillfälle att ta alla hans pengar.

fast är han tight kasnke han ej vill stoppa in allt med nästnöten.

så det bästa är att ha ett bra drag, då kanske motståndaren har nöten och synar dig och du drar ut. han kan då bli tiltad vilket innebär att han inte spelar bra alls. då ska du slå till som den vithaj du är!

Postad

Ta inte "jaha" på allvar, han snackar skit och tror att han är ironisk, vilket är emot regerna i denna del av forumet då det är avsett för nybörjare. Besserwisser kan man vara någon annanstans...

Lita för övrigt aldrig på någon som är så dålig på att skriva så att de inte ens vet att man ska ha stor bokstav i början på en mening.

AA vill du spela i en stor pott mot en, kanske två motståndare, fler än så och essen förlorar stort i värde. Idealet är att sitta i sen position men en raise och en reraise innan dig, då är det bara att gå all-in.

Vad gäller ditt resultat så ligger det något i det Jerry_ skriver, vinner man blir man självsäkrare och spelar slarvigare. Försök också att ta kommandot i de händer du spelar och styr storleken på potten så att den passar dina kort. Håll igen med dina svaga händer och och gasa så mycket som möjligt med dina monster. Förlora små potter och vinn stora, helt enkelt.

Lycka till.

Postad
Tack för alla svar! Ska tänka på detdär med raisandet pf!

jag hoppas du ej tog det jag skrev på allvar.

Jo, lite... borde jag känna mig blåst nu? :lol::oops::lol:

Dock så testade jag att slänga lite fler spekulativa händer efter floppen så som:

K, J när floppen kommer: 4, 5, T och någon betar, istället för att göra som jag gjort innan: Reraisat i tron om att personen i fråga bluffar... det gick ju bra att spela lite mer åt det hållet. då steg pengarna lite snabbare än innen, spelade upp till 14 dollar på en halvtime (från 10). Senare så tock fisken slut på borde och vi gick långsamt ner till stadiga 3-4 spelare (lirar 6 manna... kan det ha något med saken att göra? Och jag kkanske räknas som fisk =)) senare så blev det jag och en till, som förövrigt spelade väldigt bra. Steg från 27-41 på samma tid som jag var där.

Då hamnade vi heads up! JAG ÄLSKAR HEADS UP! DET ÄR VAD POKER HANDLAR OM! Jag har nog förlorat 1 av 5 HU när jag spelat sngs den senaste tiden. Det var pga att min bluff pf slog fel och satte mig allin. (innan mitt "nya" tankesätt.) Dock så var det sngs där man spelar tills siste man eller kvinna står upp i en ärofyld "Poker-Battle-Royale". Dock är så inte fallet i CG och jag vann 2 små potter varav han satte sin flush mot min stege i den tredje och drog ner mig till 10.80 dollar något (ca 3 dollars pott) sedan så stack han utan att jag hade en chans att visa mina färdigheter! :( Jaja, sånt är livet... lite pluss hamnade jag!

Postad

Mina tips är att vara superaggro när du väll har något, och semibluffa bara. Beta nästan alltid dina drag i sen position. Dessutom om du lirar på siter med max inköpet på 100*bb så får du justera dina starhänder efter det, kasta k :club: j :heart: och sån skit.

Sen tycker jag att du skall ha en standard raise preflopp som du skall använda 95% av gångerna.

Jag betar nästan alltid pott men jag lirar på svs med 200*bb i inköp så det kanske inte funkar på 100*bb siter men tycker iallafall att du skall göra det på floppen.

Det här är bara en liten apas tips, som kanske inte funkar för dig

Postad
Mina tips är att vara superaggro när du väll har något, och semibluffa bara. Beta nästan alltid dina drag i sen position. Dessutom om du lirar på siter med max inköpet på 100*bb så får du justera dina starhänder efter det, kasta k :club: j :heart: och sån skit.

Sen tycker jag att du skall ha en standard raise preflopp som du skall använda 95% av gångerna.

Jag betar nästan alltid pott men jag lirar på svs med 200*bb i inköp så det kanske inte funkar på 100*bb siter men tycker iallafall att du skall göra det på floppen.

Det här är bara en liten apas tips, som kanske inte funkar för dig

Jo det låte väl bra nu i värmen... vad värmen har med saken vet jag inte men jag är jävligt svettig! :) (Låg under solen här hemma i 2h... stoldynan jag låg på var genomblöt... härligt!)

Med en stark hand (förutom AA) så betar jag oftast 0.30c (3xBB) eller 0.40c om jag inte orkar skriva in 0.30... Med händer såsom QQ, JJ (mot många spelare, ibland även KK) känner jag mig ibland hotat av överkort (snackar mest ess) då brukar jag vilja ha kvar max 2 spelare men helst 1 eller att alla lägger sig. Då brukar jag gå efter tumregeln: 1bb*antalet spelare i potten + 1bb, det brukar ge en bra "fold rate" eller vad man ska kalla det. Om någon går vidare så är jag nästan alltid 100% på att han/hon har ett ess eller en kung så om dessa kort kommer så kan jag lägga mig. Om spelaren är väldigt tight och duktig och inte höga kort kommer brukar jag driva på hårt till överkort kommer och då göra en höjning med storlek av föregående omgångar. Om spelaren drar i då så brukar fold vara nära till hands.